Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä 5.2.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä 5.2.2009."— Esityksen transkriptio:

1 Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä 5.2.2009

2

3 Pro-Source Oy •Resursointi- ja konsultointiyritys •Toimialoina markkinointi ja tietotekniikka •Perustettu 2002 •6 henkilöä •Liikevaihto 1.5 M€

4 Asiakkaita

5 ”Tulevaisuutta on helpointa ennustaa tekemällä se!” Alan Kay

6 Kombinaattitalous 1750-2000 •Taustalla luonnontieteiden kehitys ja teolliset innovaatiot •Suuret investoinnit tuotantoon •Työvoima halpaa, alhainen koulutusaste •Runsaasti kilpailunrajoituksia •Kriittiset tekijät  Markkinan ymmärtäminen  Tiedon saatavuus  Pääomien riittävyys

7 Verkostotalous 2000- •Taustalla teknologian kehitys ja immateriaaliset innovaatiot •Olemattomat valmistuskustannukset •Työvoima kallista, korkea koulutusaste •Globaali kilpailu •Kriittiset tekijät  Markkinan ymmärtäminen  Tiedon hyödyntäminen  Myynti ja markkinointi

8 Pelisäännöt muuttuivat.

9 Kolme esimerkkiä •Puolustusvoimat •Nokia •SOK

10 Yritysten menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus

11 Yritysten menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus  Näistä ei ole pulaa  Näistä on aina pulaa  Järjestelykysymys

12 Miten tehdä tulevaisuus?

13 Unelma tulevaisuudesta...

14 Miten tulevaisuus tehdään Nykytila Tavoitteet

15 Strategia ja toteutus Nykytila Tavoitteet “Miten tavoitteeseen päästään” Strategia

16 Strategiaa totetuttavat ihmiset

17 Miksi ihmiset menestyvät? •Koulutus •Kokemus •Motivaatio

18 Miksi ihmiset menestyvät? •Koulutus •Kokemus •Motivaatio

19 Yksilön tulevaisuuden tavoitteet Nykytila Tavoitteet “Miten tavoitteeseen päästään” Motivaatiotekijät

20 Löytyykö yhteisiä tavoitteita? Nykytila Tavoitteet “Miten tavoitteeseen päästään” Motivaatiotekijät Strategia

21 Digitaalisuus

22 Digitaalinen tulevaisuutemme •”Kaikki asiat, joista voi tulla digitaalisia tulee digitaalisia” •”Kaikki, jotka voivat olla yhteydessä toisiinsa, tulevat olemaan” •”Kaikki laitteet tulevat olemaan vuorovaikutteisia” Wired, 1998

23 Palvelut Suomessa •90-luku: palvelut tuottivat <50% BKT:stä •2007: palvelut n. 70%. –70% yksityisiä palveluja –30% julkisia •Palvelutuotannon digitalisoituminen on Suomessa ”valmis” vuonna 2020 (EK) –Mikä on Kainuun markkinaosuus 2020?

24 Palvelujen vienti •15% bruttokansantuotteesta •Mikä on Kainuun markkinaosuus?

25 Digitaalisia palveluesimerkkejä •Monikielinen asiakaspalvelu •Matkailupalvelujen verkkokauppa •Nettisaittien ylläpito •Keskustelupalstojen moderointi •Tekninen dokumentointi ja käyttöohjeet •Lääketieteellisten tutkimusten analysointi •Sisällöntuotanto •Edellisten tietojärjestelmien toimittaminen •Edellisten tietojärjestelmien operointi

26 Mitäpä tehdä? •Digitaaliset palvelut voidaan tuottaa missä tahansa –vaikkapa Kainuussa •Palveluissa ei tarvitse olla mitään Kainuulle tyypillistä •Kriittiset menestystekijät –Infrastruktuuri –Kielitaito –Osaaminen –Myynti ja markkinointi

27 Miksi yritykset eivät menesty?

28

29 Miksi ihmiset eivät menesty? •Laiskuus •Tyhmyys •Välinpitämättömyys

30 Täydellinen suunnitelma -toteutus tökkii Nykytila Tavoitteet

31 Tehdään vääriä asioita hyvin Nykytila Tavoitteet

32 Resurssipula tai epärealistinen tavoite Nykytila Tavoitteet

33 Väärin arvioitu nykytila Todellinen nykytila Tavoitteet Arvioitu nykytila

34 ...todellisuus

35 Miksi yritykset eivät menesty? •Koska niitä johtavat ihmiset •Koska niissä on töissä ihmisiä

36 Miksi ihmiset eivät menesty? •Laiskuus •Tyhmyys •Välinpitämättömyys Voi vaikuttaa motivaatiolla

37 Kainuun tulevaisuuden menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus

38 Kainuun tulevaisuuden menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus  Näistä ei ole pulaa  Näistä on aina pulaa  Järjestelykysymys

39 Opetelkaamme •Ymmärtämään asiakkaiden tarpeita •Motivoimaan itseänne ja toisianne •Myyntiä ja markkinointia •Ruotsia, venäjää, kiinaa... •Suvaitsemaan epäonnistumisia

40 Kiitos! mikko@prosource.fi 0400-607437


Lataa ppt "Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä 5.2.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google