Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKimmo Oksanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä 5.2.2009
3
Pro-Source Oy •Resursointi- ja konsultointiyritys •Toimialoina markkinointi ja tietotekniikka •Perustettu 2002 •6 henkilöä •Liikevaihto 1.5 M€
4
Asiakkaita
5
”Tulevaisuutta on helpointa ennustaa tekemällä se!” Alan Kay
6
Kombinaattitalous 1750-2000 •Taustalla luonnontieteiden kehitys ja teolliset innovaatiot •Suuret investoinnit tuotantoon •Työvoima halpaa, alhainen koulutusaste •Runsaasti kilpailunrajoituksia •Kriittiset tekijät Markkinan ymmärtäminen Tiedon saatavuus Pääomien riittävyys
7
Verkostotalous 2000- •Taustalla teknologian kehitys ja immateriaaliset innovaatiot •Olemattomat valmistuskustannukset •Työvoima kallista, korkea koulutusaste •Globaali kilpailu •Kriittiset tekijät Markkinan ymmärtäminen Tiedon hyödyntäminen Myynti ja markkinointi
8
Pelisäännöt muuttuivat.
9
Kolme esimerkkiä •Puolustusvoimat •Nokia •SOK
10
Yritysten menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus
11
Yritysten menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus Näistä ei ole pulaa Näistä on aina pulaa Järjestelykysymys
12
Miten tehdä tulevaisuus?
13
Unelma tulevaisuudesta...
14
Miten tulevaisuus tehdään Nykytila Tavoitteet
15
Strategia ja toteutus Nykytila Tavoitteet “Miten tavoitteeseen päästään” Strategia
16
Strategiaa totetuttavat ihmiset
17
Miksi ihmiset menestyvät? •Koulutus •Kokemus •Motivaatio
18
Miksi ihmiset menestyvät? •Koulutus •Kokemus •Motivaatio
19
Yksilön tulevaisuuden tavoitteet Nykytila Tavoitteet “Miten tavoitteeseen päästään” Motivaatiotekijät
20
Löytyykö yhteisiä tavoitteita? Nykytila Tavoitteet “Miten tavoitteeseen päästään” Motivaatiotekijät Strategia
21
Digitaalisuus
22
Digitaalinen tulevaisuutemme •”Kaikki asiat, joista voi tulla digitaalisia tulee digitaalisia” •”Kaikki, jotka voivat olla yhteydessä toisiinsa, tulevat olemaan” •”Kaikki laitteet tulevat olemaan vuorovaikutteisia” Wired, 1998
23
Palvelut Suomessa •90-luku: palvelut tuottivat <50% BKT:stä •2007: palvelut n. 70%. –70% yksityisiä palveluja –30% julkisia •Palvelutuotannon digitalisoituminen on Suomessa ”valmis” vuonna 2020 (EK) –Mikä on Kainuun markkinaosuus 2020?
24
Palvelujen vienti •15% bruttokansantuotteesta •Mikä on Kainuun markkinaosuus?
25
Digitaalisia palveluesimerkkejä •Monikielinen asiakaspalvelu •Matkailupalvelujen verkkokauppa •Nettisaittien ylläpito •Keskustelupalstojen moderointi •Tekninen dokumentointi ja käyttöohjeet •Lääketieteellisten tutkimusten analysointi •Sisällöntuotanto •Edellisten tietojärjestelmien toimittaminen •Edellisten tietojärjestelmien operointi
26
Mitäpä tehdä? •Digitaaliset palvelut voidaan tuottaa missä tahansa –vaikkapa Kainuussa •Palveluissa ei tarvitse olla mitään Kainuulle tyypillistä •Kriittiset menestystekijät –Infrastruktuuri –Kielitaito –Osaaminen –Myynti ja markkinointi
27
Miksi yritykset eivät menesty?
29
Miksi ihmiset eivät menesty? •Laiskuus •Tyhmyys •Välinpitämättömyys
30
Täydellinen suunnitelma -toteutus tökkii Nykytila Tavoitteet
31
Tehdään vääriä asioita hyvin Nykytila Tavoitteet
32
Resurssipula tai epärealistinen tavoite Nykytila Tavoitteet
33
Väärin arvioitu nykytila Todellinen nykytila Tavoitteet Arvioitu nykytila
34
...todellisuus
35
Miksi yritykset eivät menesty? •Koska niitä johtavat ihmiset •Koska niissä on töissä ihmisiä
36
Miksi ihmiset eivät menesty? •Laiskuus •Tyhmyys •Välinpitämättömyys Voi vaikuttaa motivaatiolla
37
Kainuun tulevaisuuden menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus
38
Kainuun tulevaisuuden menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus Näistä ei ole pulaa Näistä on aina pulaa Järjestelykysymys
39
Opetelkaamme •Ymmärtämään asiakkaiden tarpeita •Motivoimaan itseänne ja toisianne •Myyntiä ja markkinointia •Ruotsia, venäjää, kiinaa... •Suvaitsemaan epäonnistumisia
40
Kiitos! mikko@prosource.fi 0400-607437
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.