Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yrityksen toimintaympäristöt

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yrityksen toimintaympäristöt"— Esityksen transkriptio:

1

2 Yrityksen toimintaympäristöt
Daniel Bågeberg Tarmo Alastalo

3 Yrityksen toimintaympäristöt

4 Toimintaympäristön analyysit liikeidean arvioinnissa
Erilaiset analyysit ovat tärkeä osa yrityksen perustusvaiheen suunnittelua. Yrityksen sisäisen tehokkuuden analyyseilla selvitetään käytettävissä olevat resurssit, esimerkiksi osaaminen, pääoma, työvoima, tilat, koneet j a laitteet, asiakas- toimittaja- ja muu suhdeverkosto. Toinen keskeinen analyysien kohde on toimintaympäristö. Sitä arvioitaessa selvitetään markkinoihin, kysyntään, kilpailuun ja yleisiin yhteiskunnallisiin makrotekijöihin sekä ypäröivään luontoon Iiittyviä seikkoja.

5 YRITYKSEN TOIMINTAYMPÄRISTÖT
yrityksen kyettävä erottamaan nopeat ja hitaat muutokset ”ainut pysyvä asia maailmassa on jatkuva muutos” muutoksille tyypillistä: ne ovat entistä nopeampia ne kytkeytyvät entistä enemmän toisiinsa niitä on entistä vaikeampi ennakoida ne ovat entistä rajumpia ympäristöä ei tulisi nähdä pelkästään uhkatekijänä vaan myös mahdollisuutena yrityksen osattava valita ympäristö, jolla se parhaiten voi hyödyntää menestystekijöitään yritysjohdon tulisi tunnistaa myös ns. heikkoja signaaleja = usein huomaamattomia merkkejä muutoksen syntymisestä heikkojen signaalien tunnistamista auttaa kiinteät yhteydet toimintaympäristöön, niihin, joilla on tietoa ja/tai jotka osallistuvat päätöksentekoon

6 Muuttuvia toimintaympäristöön liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi:
taloudelliset, poliittiset ja lainsäädännölliset tekijät teknologiset tekijät kilpailulliset tekijät sosiaaliset tekijät ja kulttuuritekijät globalisaatio eettiset ja ekologiset tekijät trendit ja megatrendit

7 Sidosryhmäympäristö sidosryhmät ( intressiryhmät)
= yrityksen toiminnassa mukana olevia ryhmiä, jotka ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa yritykseen, joilla on ajettavanaan omia etuja yrityksessä ( ovat jostakin syystä kiinnostuneita yrityksen toiminnasta ) antavat jonkin panoksen ja haluavat jonkin vastikkeen

8 Esimerkkejä sidosryhmistä
Alihankkijat/ toimittajat/ Muut yritykset Henkilöstö Omistajat Tilitoimistot Asiakkaat Yritys Järjestöt Yhteisöt Media Julkinen sektori Rahoittajat/sijoittajat

9 Kysyntäympäristö tarpeet ( Maslow ) näkyvät/piilevät ( latentit )
motiivit asenteet persoonallisuus kuluttajien kuuluminen erilaisiin pienryhmiin primaariryhmä/sekundaariryhmä/viiteryhmä käyttäytyminen ryhmän mukaan, huom! ns. köyhäilijät Rogersin omaksujatyypit perheiden elinvaihejaottelu markkinoiden segmentointi

10 Kilpailuympäristö kilpailu voi olla: lajitelmakilpailua
valikoimakilpailua kilpailua ostovoiman suuntaamisesta kilpailijat jaetaan: ydinkilpailijat kilpailijat, joiden kanssa ollaan jatkuvasti vastakkain ”kalastetaan samoilla vesillä” tarvekilpailijat kilpailijat, jotka eivät suoraan kilpaile kanssamme, mutta tyydyttävät toiminnallaan samaa/saman kaltaista tarvetta marginaalikilpailijat kilpailijat, jotka tulevat esille ajoittain, eivät edusta merkittävää markkinavolyymiä alalla potentiaaliset kilpailijat

11 Yrityksen kilpailijaroolit
markkinajohtaja haastaja jäljittelijä erikoistuja

12 Teknologiaympäristö Toimintaympäristön teknologinen taso ja infrastruktuuri säätelevät osaltaan yrityksen toiminnan reunaehtoja. Esimerkiksi sähköisen liiketoiminnan, digitalisoitumisen ja muu teknologisen kehityksen taso vaihtelee suuresti maittain ja alueittain. Liikeideaa hiottaessa teknologiset tekijät toimivat joko mahdollistajina tai hyvän idean toteutumisen esteinä. Teknologia ja ihminen eivät aina kohtaa, vaikka tuote yritettäisiin kehittää käyttäjäystävälliseksi. Palveluyrityksille saattaa käydä niin, että markkinoille kiirehtiessään niiden palvelut eivät olekaan vielä täysin valmiita, vaikka teknologia on. Tämä johtaa usein tilanteeseen, jossa vain edelläkävijäasiakkaat osaavat käyttää yrityksen palveluita hyväkseen. Uudet teknologiat tarjoavat suomalaisille pk-yrityksille mahdollisuuksia globaaleilla markkinoilla.

13 Sisäinen ja ulkoinen arvoympäristö
sisäinen mm.: liikeidea, päämäärät, yrityskulttuuri ulkoinen: lainsäädäntö, kulttuuri jne. (” Maassa maan tavalla ” ) Yrityksen muu ympäristö yksi keskeisimpiä markkinatalouden ilmentymiä on Suomessa laki elinkeinon harjoittamisen vapaudesta se takaa laillisen ja hyvän tavan mukaisen elinkeinon harjoittamisen vapauden kaikki sellainen elinkeinotoiminta on sallittua, mikä ei erikseen ole kielletty erikseen on säädetty luvanvaraisesta elinkeinotoiminnasta markkinatalouden toiminnan edellytys on vapaa kilpailu yrityksillä on vapaa pääsy markkinoille yritykset voivat vapaasti valita asiakkaansa ja tavarantoimittajansa yritykset voivat vapaasti päättää hinnoistaan ja toimitusehdoistaan kilpailukeinot ovat lain ja hyvän tavan mukaisia

14 Kilpailulainsäädäntö
pyrkii torjumaan sellaisia vapaan kilpailun rajoituksia, joilla vapaata kilpailua estettäisiin esim. kartellit, määräävän markkina-aseman väärinkäyttö, kilpailua estävä, rajoittava tai vääristävä sääntely tai hallintotoimet yritystoimintaa sääntelevät tahot ja mekanismit: 1. Valtiovalta 2. Valtio ja kunnat yhdessä 3. Työmarkkinajärjestöt 4. Maailmanpolitiikan suhdanteet ja yhteiskunnan stabiliteetti 5. Kilpailutilanne 6. Kuluttaja- ja ympäristöliikkeet 7. Muut organisaatiot ja järjestöt

15 Esimerkki megatrendeistä

16 SWOT-analyysi SWOT-analyysi (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) on Albert Humphreyn kehittämä nelikenttämenetelmä, jota käytetään strategian laatimisessa, sekä oppimisen tai ongelmien tunnistamisessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.


Lataa ppt "Yrityksen toimintaympäristöt"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google