Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?"— Esityksen transkriptio:

1 Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
Tapio Eräheimo LUT, syksy 2012 ** tulokset / (panokset + riskit)

2 Menestyksen osa-alueet
               

3 RESURSSIT eli ne mitä voidaan käyttää/hyödyntää toiminnassa

4 Henkilöjohtajuus: ajattelun kehitysvaiheita
JOHTAJAN OMINAISUUDET JOHTAJAN KÄYTTÄYTYMINEN JOHTAMINEN JA JOHTAMISYMPÄRISTÖ positivistiset hermeneuttiset JOHTAMISEN JOHTAMISEN MITÄ KOMPETENSSI- PROSESSIEN JOHTAMISESSA ALUEET TARKASTELU TAPAHTUU?

5 Toiminnan organisointi

6 Vaihdantakustannuksista
kokonaiskustannukset = vaihdantakustannukset valmistuskustannukset esimerkki (yhteistyö/partnerisuhde vs. osta): - kandidaattien tunnistaminen - kandidaattien arvioiminen - sopimusneuvottelut - toimitusten käytännön toteutus     (tavara, paperi, data; minne, kenelle) - laatu- ym. ongelmien ratkaiseminen   (  historia & tulevaisuusodotukset) - asiakassuhteen hoito

7 Missä busineksessa ollaan mukana?
portfolio -ajattelu  riskinhallinta  mikä on yritys (esim. sidosryhmä -ajattelun näkökulmasta)  yrityksen menestys: tarkasteluaikajänne ja menestyksen mittarit missä kohdin ”arvoketjua”? kriittisyys loppuasiakkaan kannalta kriittisyys asiakkaan kannalta

8 Alan/liiketoimintaympäristön tarjoamat mahdollisuudet ja niihin vaikuttaminen
elinkaariajattelu & empiirinen näyttö (BCG =>) toimialan jäsentäminen => SCP-paradigma  alalletulon esteet determinismi vs./& voluntarismi yrittäjä/yritys & luova tuho

9 SCP – PARADIGMA S C P PERUSOLOSUHTEET * MARKKINARAKENNE
* asiakastottumukset, teknologiset vaatimukset, pääomavaatimukset, lainsäädäntö S MARKKINARAKENNE C KILPAILUN LUONNE P SUORITUSKYKY

10 KILPAILUN KENTÄT Horisontaalinen kilpailu vastaavan
tyyppisiä tuotteita tarjoavaa vastaan 2. Horisontaalinen kilpailu mahdollisia alalle tulijoita vastaan Horisontaalinen kilpailu korvaavia tuotteita vastaan Kilpailu vertikaalisen ketjun sisällä 5. Vertikaalinen ketjujen välinen kilpailu 5 2 4 1 4 3

11 Tuotoksen sovittaminen asiakastarpeisiin
asiakassuhteen tarpeisiin suhdejohtaminen tuote/palvelu -tarpeisiin segmentointi differointi  perinteinen tuotekäsitys  …  merkkijohtaminen *  merkin ympärille rakentuneet business –ryväkset ** * kulttuuri rakentuu merkitysten kautta; merkityksiä tuotetaan mm. kielen, käyttäytymisen, kuluttamisen ja omistamisen kautta; merkitykset syntyvät ihmisen mielen tuottamina ** tuotteet + oheistuotteet + uudet tuoteryhmät + …

12 Johtamisen kompetensseista, keinoista ja käyttäytymismalleista – subjektiivisesti valitut 11 käskyä
ole ammattilainen (tulevaisuuden, yritystoiminnan, alan, markkinan, johtamisen…) keskity ihmisiin – kuuntele ole positiivinen ja inspiroiva tunne päämäärä, osaa tehdä synteesit kohtele ihmisiä kunnioittavasti tee paljon työtä ryhmän puolesta täytä tai ylitä asiakkaidesi/tukijoidesi toiveet anna muiden kehittyä älä määräile tue seuraajiasi tue työssä, älä sorki AVAINSANOJA: anna, toiset, ryhmä, myönteinen


Lataa ppt "Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google