Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaan arviointi - haasteita ja mahdollisuuksia
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta
ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ops 2016 ja arviointi.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
ARVIOINTI SALO OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisen arviointi uusissa opetussuunnitelman perusteissa Erja Vitikka, Opetushallitus Osaava Satakunta.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Arvioinnista uudessa opetussuunnitelmassa Rauman rehtorien ja ops-vastaavien iltapäivä Juha Nupponen
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
ET ja arviointi perusopetuksessa AO ET OAK
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Esko Taipale ja Katja Markkanen
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
OPS –vanhempainilta Lintuvaaran koulu rehtori Paula Turkkila
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa Erja Vitikka 2017

Arvioinnin kaksi tehtävää Opiskelun ohjaaminen ja kannustaminen sekä oppilaan itsearvioinnin edellytysten kehittäminen (PoL 628/1998, 22§) Oppilaan suoriutumisen arvioiminen suhteessa tavoitteisiin - jokaisen lukuvuoden päätteeksi - oppiaineittain (PoA 852/1998, 10§) Arvioinnin yleistävä luonne Arvioinnin yksilöllinen luonne Millaisia käytänteitä edellyttää? Millaisia käytänteitä edellyttää? 11/01/2019 Opetushallitus

Oppimista tukeva arviointikulttuuri Tehtävänä oppilaiden tukeminen oman oppimisprosessinsa ymmärtämisessä ja edistämisessä Palaute on opettajan pedagoginen työväline oppilaan oppimisen ohjaamiseen Huoltajien kanssa keskustellaan koulutyön tavoitteista ja arviointikäytänteistä Oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä annetaan riittävän usein tietoa oppilaalle ja huoltajille Arviointi on opettajan itsearvioinnin väline Kouluissa kehitetään oppimista edistävää arviointikulttuuria 11/01/2019 Opetushallitus

Arvioinnin yleiset periaatteet Oppimisen, työskentelyn ja käyttäytymisen arvioinnin tulee perustua opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja paikallisessa opetussuunnitelmassa tarkennettuihin tavoitteisiin Lukuvuosiarvioinnissa käytetään perusteissa määriteltyjä arviointikriteereitä 6. luokan päättyessä ja päättöarvioinnissa Oppilaita ja heidän suorituksiaan ei verrata toisiinsa Arviointi ei kohdistu oppilaiden persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin Arviointi perustuu tavoitteisiin ja kriteereihin 11/01/2019 Opetushallitus

Arvioinnin yleiset periaatteet Arviointikäytännöt tulee suunnitella ja toteuttaa oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti Tärkeää ottaa huomioon oppilaiden erilaiset tavat oppia ja työskennellä Huolehditaan siitä, että jokainen oppilas ymmärtää tavoitteet ja tehtäväksi annon ja saa riittävästi aikaa tehtävän suorittamiseen Lievätkin oppimisvaikeudet ja oppilaiden mahdollisesti puutteellinen opetuskielen/suomen kielen/ruotsin kielen taito tulee ottaa huomioon arviointi- ja näyttötilanteita suunniteltaessa Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä 11/01/2019 Opetushallitus

Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen Oppilaiden itsearvioinnin taitoja kehitetään antamalla tilaa oppimisen ja opintojen edistymisen pohdintaan Oppilaita ohjataan yksilöinä ja ryhmänä havainnoimaan oppimistaan ja siihen vaikuttavia tekijöitä Alemmilla vuosiluokilla autetaan oppilaita tunnistamaan onnistumisiaan ja tulemaan tietoisiksi asetetuista tavoitteista Ylemmillä luokilla oman oppimisen ja opintojen edistymisen tarkastelu voi olla analyyttisempää Opettajan tehtävänä on luoda tilanteita, jossa yhdessä pohtien saadaan ja annetaan oppimista edistävää ja motivoivaa palautetta Oppilaiden itsearviointitaitoja kehitetään 11/01/2019 Opetushallitus

Oppiminen arvioinnin kohteena Sisältää opinnoissa edistymisen ja osaamisen tason arviointia sekä palautteen antamista niistä Edistymistä seurataan suhteessa aiempaan osaamiseen ja asetettuihin tavoitteisiin Osaamista arvioidaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja perustuen oppilaan suorituksiin Osaaminen arvioidaan suhteessa tavoitteisiin ja kansallisesti määriteltyihin kriteereihin 6. luokan päättyessä ja päättöarvioinnissa 11/01/2019 Opetushallitus

Työskentely arvioinnin kohteena Osa oppiaineissa tehtävää arviointia ja arvosanan muodostamista Perustuu eri oppiaineissa asetettuihin työskentelyn tavoitteisiin Monipuolinen palaute kaikissa opiskelutilanteissa ohjaa oppilaita tarkastelemaan ja kehittämään työskentelyä Työskentelystä ei anneta erillistä arviota todistuksiin, sisältyy oppiaineen arvosanaan tai sanalliseen arvioon 11/01/2019 Opetushallitus

Käyttäytyminen arvioinnin kohteena Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin Erityisen tärkeää varmistaa, ettei arviointi kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin Käyttäytyminen ei vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon Käyttäytymisen sanallinen arvio annetaan todistuksen liitteellä Käyttäytymisen arviota ei merkitä päättötodistukseen eikä erotodistukseen 11/01/2019 Opetushallitus

Arviointi lukuvuoden aikana ja sen päättyessä LUKUVUODEN PÄÄTTYESSÄ Summatiivinen kokonaisarvio Lukuvuositodistus, joka sisältää arviot siitä, miten oppilas on kyseisenä lukuvuonna saavuttanut tavoitteet opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa 6. vuosiluokan lukuvuositodistuksissa annettavaa arviointia varten oppiaineisiin on määritelty kansalliset arviointikriteerit arvosanalle 8 (tai sanalliselle arviolle hyvä) Päättöarvioinnin kriteerit määrittelevät päättötodistuksen osalta numeroarvosanaan 8 vaadittavan tieto- ja taitotason kussakin oppiaineessa LUKUVUODEN AIKANA Keskeisenä tehtävänä on ohjata opiskelua ja edistää oppimista Oppilaita ohjataan palautteen avulla ymmärtämään tavoitteet, hahmottamaan oma edistyminen sekä parantamaan suoriutumistaan Sisältyy myös arviointikeskusteluita ja tiedottamista huoltajille Lukuvuoden aikana tärkeä asema on myös oppilaiden itsearvioinnilla ja vertaisarvioinnilla 11/01/2019 Opetushallitus

Oppimisen arviointi nivelkohdissa Vuosiluokat 1-2 Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet vuosiluokilla 1-2 Oppiaineiden tavoitteet ja keskeiset sisällöt vuosiluokilla 1-2 Vuosiluokat 3-6 Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet vuosiluokilla 3-6 Oppiaineiden tavoitteet ja keskeiset sisällöt vuosiluokilla 3-6 Vuosiluokat 7-9 Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet vuosiluokilla 7-9 Oppiaineiden tavoitteet ja keskeiset sisällöt vuosiluokilla 7-9 Arviointi 2. vuosiluokan päättyessä: oppiaineiden tavoitteet Arviointi 6. vuosiluokan päättyessä: kriteerit hyvää osaamista kuvaavalle sanalliselle arviolle tai arvosanalle 8 Päättöarviointi: päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8 11/01/2019 Opetushallitus

Kiitos!