Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu 2010. ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu 2010. ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA."— Esityksen transkriptio:

1 ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu 2010

2 ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA JA MONIPUOLISTA! ARVIOINNIN KOHTEENA:

3 Kauhajoen yhteiskoulu KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI  Käyttäytymisen arvio näkyy aina jakso- ja lukuvuositodistuksessa. Käyttäytymisen arvioita ei merkitä päättö- eikä erotodistukseen.  Ne oppilaat, jotka saavat käyttäytymisestä arvosanan 10, saavat siitä erillisen todistuksen (Primuksessa valmis pohja, josta koulusihteeri tulostaa todistuksen) päättötodistuksen yhteydessä. Halutessaan oppilas saa (sanallisen) käyttäytymisen arvion. Siitä ei kuitenkaan laiteta viitettä päättötodistukseen.  Käyttäytymisen arvioinnin kohteet ovat: oman ja toisen työn arvostaminen ihmisten ja ympäristön huomioiminen sääntöjen tunteminen ja noudattaminen  Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat.

4 ERINOMAINEN 10  ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin  toimii rakentavasti, aktiivisesti ja itsenäisesti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi  uskaltaa ja osaa esittää omat mielipiteensä asiallisesti  noudattaa koulun sääntöjä ilman laiminlyöntejä ja rikkomuksia  ei rangaistuksia

5 KIITETTÄVÄ 9  ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä  toimii vastuullisesti kouluyhteisössä sovittujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti  on ystävällinen ja avulias, pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen  ei rangaistuksia

6 HYVÄ 8  Tuntee ja hyväksyy koulun säännöt ja toimii niiden mukaan: toimii tilanteeseen sopivalla tavalla, on hyvätapainen ja kohtelias, on yhteistyöhaluinen ja pyrkii positiivisuuteen  pystyy useimmiten ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti  osaa toimia ryhmässä  rangaistuksina vain puhuttelut, joista ottaa opiksi

7 TYYDYTTÄVÄ 7  toimii useimmiten tilanteeseen sopivalla tavalla  tuntee ja hyväksyy koulun säännöt ja toimii pääsääntöisesti niiden mukaan  kielenkäytössä tai muussa käyttäytymisessä toisinaan huomauttamista, rangaistuksia  suhtautuu yhteiseen omaisuuteen välinpitämättömästi

8 KOHTALAINEN 6  suhtautuu usein välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen  rikkoo toistuvasti koulun sääntöjä  aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä  tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä

9 VÄLTTÄVÄ 5  erittäin välinpitämätön käytös suhteessa kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristöön  tarvitsee erityisiä toimenpiteitä opiskelun turvaamiseksi  koulun järjestyssääntöjen tietoinen/ toistuva rikkominen

10 HYLÄTTY 4  käyttäytyminen normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta  ei ole kurinpitotoimin rangaistavissa

11 KURSSIARVIOINNIN JA LUOKALTA SIIRRON PERUSTEET: HYLÄTTY KURSSI:  poissaoloja sovittua enemmän, läsnäolovelvollisuus kurssikohtaisesti  hylätty kurssikoe ja uusintakoe  kurssiin liittyvät harjoitustyöt puutteellisia tai kokonaan tekemättä

12 KURSSIARVIOINNIN JA LUOKALTA SIIRRON PERUSTEET: HYLÄTTY OPPIAINE:  oppiaineessa on hylättyjä kursseja enemmän kuin hyväksyttyjä kursseja

13 KURSSIARVIOINNIN JA LUOKALTA SIIRRON PERUSTEET: ETENEMISESTE: Oppilas kertaa saman vuosiluokan mikäli:  hylättyjä oppiaineita on kolme tai enemmän tai  hylättyjä yksittäisiä kursseja on neljä tai enemmän Oppilasta ei voida siirtää seuraavalle vuosiluokalle mikäli:  ehtolaiskuulustelun jälkeen hänellä on suorittamatta edelliseen vuosiluokkaan kuuluva kurssi

14 PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT:  10=ERINOMAINEN (ylittää lähes kaikkien kriteerien edellyttämän osaamisen tason ja lisäksi osoittaa erityistä harrastuneisuutta  9=KIITETTÄVÄ (ylittää useimpien oppiaineen kriteerien edellyttämän osaamisen tason  8= HYVÄ (osoittaa keskimääräistä kriteerien edellyttämää tasoa; joidenkin kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittämisellä  7= TYYDYTTÄVÄ (osoittaa osaamista, jota useimmat oppiaineen kriteerit edellyttävät  6= KOHTALAINEN ( osoittaa joidenkin oppiaineen kriteerien edellyttämää osaamista  5= VÄLTTÄVÄ (pyrkii tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka pystyy osoittamaan vain jossakin määrin kriteerien edellyttämää osaamista

15 ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT 1. Arviointi opintojen aikana  opintojen ohjaaminen ja kannustaminen  itsearvioinnin kehittäminen  mittaa kunkin oppilaan oppimista 2. Päättöarviointi  määrittää osaamisen tason  opastaa jatko-opintoihin suuntautumisessa ja valikoitumisessa  kansallisesti vertailukelpoista ARVIOINNIN JAKO JA SEN TEHTÄVÄT:

16 OPPILAAN OIKEUKSIA:  Huoltaja voi pyytää kahden kuukauden kuluessa rehtorilta arvioinnin uusimista  Uuteen arviointiin tyytymätön huoltaja voi pyytää arvioinnin oikaisua lääninhallitukselta  Koulun tulee auttaa oppilasta selviytymään oppimisvaikeuksista mm. antamalla tukiopetusta  Lievät oppimisvaikeudet, sairaus ym. vastaavat vaikeudet on huomioitava arvioinnissa  Oppilaalla on oikeus suorittaa oppiaineen hylätty suoritus erillisessä kokeessa lukuvuoden aikana tai koulutyön päätyttyä  Oppilaan äidinkielen ollessa muu kuin opetuskieli: Arviointi voi olla sanallista lukuun ottamatta päättöarviointia Tausta ja kehittyvä kielitaito on huomioitava Äidinkieli ja kirjallisuus arvioidaan suomi toisena kielenä – oppimäärän mukaan

17 PERUSOPETUSLAIN  Oppilaan tulee osallistua opetukseen  Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttätdyttävä asiallisesti (62/21.8.998) MÄÄRÄÄMÄT OPPILAAN VELVOLLISUUDET KOULUSSA:


Lataa ppt "ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu 2010. ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google