Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Esko Taipale ja Katja Markkanen
Arviointikoulutuspäivän (la 10.2.) pajaohjaajakoulutus Wanhalla Walimolla ti Esko Taipale ja Katja Markkanen
2
Veson ohjelma 10.2. Ryhmä 1. ITÄ ja POHJ. (Mukkulan koulu)
Najat Quakrim- Soivion luento arvioinnin perusteista (75min), arviointiryhmän päivän alustus (30min) työpajoihin meneminen, työskentelyn aloitus 1.05 min ruokailu työpajoittain Työpajojen työskentelyä 2h 15min Ryhmä 2. ETELÄ (Salpauselän koulu) HUOM! Aika klo 9-15 Arviointiryhmän alustus (30 min), Najat Quakrim- Soivion luento arvioinnin perusteista (75min) työpajoihin meneminen, työskentelyn aloitus 50 min 11.45 – ruokailu työpajoittain Työpajojen työskentelyä 2h 30 min tiistai, 1. tammikuuta 2019
3
Pajan vetäjän tehtävät:
Huolehtia aikataulusta Huolehtia työnjaosta: ryhmää saa jakaa Huolehtia, että kaikki tehtävät tulevat tehtyä ja kirjattua Huolehtia, että kaikki osallistuvat työn tekemiseen ja ettei joku puhu koko ajan Toimittaa tehdyt tehtävät Pedanettiin Pitää tarvittaessa kahvitaukoja Vahtia ettei kukaan ei karkaa kesken päivän Palkkiona suunnitteluaikaa ja kollegoiden ja esimiesten suuri arvostus tiistai, 1. tammikuuta 2019
4
Vesopäivän 10.2. tuotos pajoissa (Työaikaa yht 3h 20min)
1. tehtävä: Oppiaineen arviointi (täydennä alla oleva taulukko) 2h 2. tehtävä Itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiä 70 min Keskustelkaa: Mikä on itse- ja vertaisarvioinnin merkitys oppimisessa? Miten itse- ja vertaisarviointia voi toteuttaa? Kirjatkaa keskustelussa esiinnousseet asiat. 3. tehtävä Työskentelyn arviointi 70 min Keskustelkaa: Millaisin menetelmin arvioit työskentelyä? Miten työskentely vaikuttaa oppiaineen arviointiin vuosiluokilla 6-9? Työskentelyn materiaaliksi työskentelyn kuvaukset вторник, 1 января 2019 г.
5
tiistai, 1. tammikuuta 2019
6
Musiikin arvioinnista vuosiluokilla 1-9. Vuosiluokat 1-2
Tavoitteet (suoraan opsista) Sisällöt (suoraan opsista) Laaja-alaiset tavoitteet (suoraan opsista) Esimerkkejä menetelmistä (tätä täydennetään arvioinnin päivässä ) Osallisuus T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen S1-S4 L2, L7 Havainnointi ja havaintojen kirjaaminen: erityishuomio musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen Itse- ja vertaisarviointi Musisointi ja luova tuottaminen T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä L1, L2, L4 Laulutehtävät erilaisissa kokoonpanoissa (hengitys, äänenkäyttö..) vertaisarviointi T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen L1, L4 Oppilaiden tuotokset/kuvaukset erilaisista ääniympäristöistä Kuuntelutehtävät Musiikkiliikunta вторник, 1 января 2019 г.
7
Nivelkohtaan lisäksi arvioinnin perusteet (ops) ja todistusasiat
Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 1–2 Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön. Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat: edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta. Todistukseen kirjataan vuosiluokilla 1-2: Musiikki suoritettu tiistai, 1. tammikuuta 2019
8
Vuosiluokat 3-6 Tavoitteet (suoraan opsista)
Sisällö t (suora an opsist a) Laaja- alaiset tavoit-teet (suoraan opsista) Arvioinnin kohteet oppiaineessa (suoraan opsista) Musiikin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen (suoraan opsista) Esimerkkejä menetelmistä (tätä osiota täydenne tään arvioinnin päivässä ) Osallisuus T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteis tä yhteishenkeä yhteisössään S1-S4 L2, L6, L7 Musiikilliset yhteistyötaidot Oppilas ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa. Havainnointi ja kirjaaminen: musiikilliset yhteistyötaidot: ryhmässä toiminen tiistai, 1. tammikuuta 2019
9
Nivelkohtaan lisäksi arvioinnin perusteet (ops) ja todistusasiat
Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 3–6 Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Antaessaan musiikin sanallista arviota tai arvosanaa opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6.vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. Todistukseen kirjataan vuosiluokilla 3-6: 3. luokka: sanallinen arviointi (Kiitettävä Hyvä Tyydyttävä Välttävä) 4. luokka: sanallinen arviointi (Kiitettävä Hyvä Tyydyttävä Välttävä) 5. luokka: numeerinen arviointi (4-10) 6. luokka: numeerinen arviointi (4-10) tiistai, 1. tammikuuta 2019
10
Vuosiluokat 7-9 Tavoitteet (suoraan opsista) Sisäl-
löt (suora an opsist a) Laaja- alaiset tavoit- teet (suoraan opsista) Arvioinnin kohteet oppiaineessa (suoraan opsista) Musiikin päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä (suoraan opsista) Esimerkkejä menetelmistä (tätä täydennetään arvioinnin päivässä ) Osallisuus T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä S1- S4 L2, L7 Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen Oppilas toimii musiikillisen ryhmän jäsenenä, huolehtii osuudestaan ja kannustaa toisia. Havainnointi ja kirjaaminen (ryhmän jäsenyys, omasta osuudesta huolehtiminen, toisten kannustaminen ) Itse- ja vertaisarviointi tiistai, 1. tammikuuta 2019
11
Päättöarvioinnin kriteerit (ops)
Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 7–9 Musiikin opetuksessa oppilas tarvitsee realistista ja samalla kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta myös perusopetuksen 7–9 vuosiluokilla. Ohjaava palaute auttaa oppilasta hahmottamaan yhä paremmin soivaa musiikillista toteutusta, musiikillista ilmaisua ja musiikin merkityksiä. Palautetta oppilas tarvitsee erityisesti, kun hän toteuttaa luovaan tuottamiseen ja musiikkiteknologiaan liittyviä kokonaisuuksia. Musiikin päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona musiikin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin yhteisenä opetettavan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso musiikin valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Musiikissa oppilaan osaaminen kehittyy kaikilla tavoitealueilla oppimäärän päättymiseen saakka. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta. tiistai, 1. tammikuuta 2019
12
tiistai, 1. tammikuuta 2019
13
вторник, 1 января 2019 г.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.