EDUNVALVONTAILTA TAMPERE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Vanhuspalvelulaki voimaan
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (”vanhuspalvelulaki”) 980/2012 (HE 160/2012) annettu.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
MITEN OMAVALVONTA TOIMII?
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
OMAVALVONTASUUNNITELMA
MITÄ TARKOITTAA OMAVALVONTA
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Työsuojeluvastuut.
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston asiantuntijan juridinen asema ja vastuu Valviran asiantuntijasymposium Biomedicum Olli Mäenpää,
Tietoturvallisuus osa 6
Hyvän Työyhteisön Toimintaperiaatteet
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Työhyvinvointi työnantajan näkökulmasta A-klinikkasäätiön työsuojelun työkokous Hämeenlinna Kirsti Aalto.
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
Sosiaalihuoltolaki.
Vanhuspalvelulaki ja vanhustenhuollon valvonta Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari I Sosiaalihuollon ylitarkastaja YTM HTM Marja-Leena Lantto.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
AMHA eli Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä Miten tähän on tultu? Mikä muuttuu?
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Yhteistyösopimuksen laadinta
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Opiskeluterveydenhuollon valvonta
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Tieteellinen tutkimus
Mitä uutta sosiaalihuollon ammattihenkilölaki tuo alan työhön?
Määräys käyttöoikeuksien perusteista
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Asiakkaan valinnanvapaus
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä- kurssi 6. 2
Sosiaalialan tehtävärakenne
Trafin rooli ja tehtävät
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Ammattihenkilölaki; työntekijän ja työnantajan velvollisuudet
Ammattihenkilön valvonta Valvirassa
Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä
Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Työhyvinvointi …turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa.
Tähän tarvittaessa otsikko
YKSOTE-kuormitus 2017–18 -hankkeen koordinaattori
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
TYÖTURVALLISUUS.
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
YKSITYISTEN SOSIAALIPALVELUJEN VALVONTA Luvanvaraiset palvelut
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Siun soten päihdeohjelma
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

EDUNVALVONTAILTA 22.2.2018 TAMPERE Omavalvonta ja Ilmoitusvelvollisuus Missä tilanteessa ilmoitus tehdään? Miten ilmoitus tehdään? Minne ilmoitus tehdään? Mitä tapahtuu sen jälkeen? Mitä jos ilmoitusta ei tee? Voiko ilmoituksen tekemisestä tulla seuraamuksia?

Omavalvonta Asiakastyön laadun perusta – asiakasturvallisuuden toteutumisen edellytys Tarkoituksena on, että esille tulevat epäkohdat ja palvelun onnistumisen kannalta kriittiset työvaiheet ja riskit kyetään tunnistamaan, ennaltaehkäisemään ja korjaamaan nopeasti. Edellyttää avointa, oppivaa toimintakulttuuria, jossa asiakas on osallisena Saumaton yhteistyö ja yhteinen tahtotila asiakas, työntekijä, johto Säännöllinen palautteen kerääminen Edellyttää selkeitä palveluprosesseja ja seuranta ja arviointiprosesseja Henkilöstöllä on paras käsitys asiakkaiden palvelujen toteutumisesta

Omavalvontasuunnitelma SOSIAALIHUOLTOLAKI 47§ Sosiaalihuollon toimintayksikön tai muun toimintakokonaisuudesta vastaavan tahon on laadittava omavalvontasuunnitelma sosiaalihuollon laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Suunnitelma on pidettävä julkisesti nähtävänä, sen toteutumista on seurattava säännöllisesti ja toimintaa on kehitettävä asiakkailta sekä toimintayksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella. LISÄKSI ASIASTA SÄÄDETÄÄN Julkiset vanhuspalvelut – vanhuspalvelulaki 23§ Yksityinen sosiaalihuolta – laki yksityisistä sosiaalipalveluista 6§ Yksityinen terveydenhuolto – laki yksityisestä terveydenhuollosta 6§ OMAVALVONTASUUNNITELMA Riskienhallinta, vaaratilanteiden kirjaaminen ja käsittely, korjaavat toimenpiteet, tiedottaminen muutoksista ym. Ohjeistus Valviran sivuilla

Asiakasturvallisuus Ammattitoimintaa arvioidaan suhteessa asiakasturvallisuuden vaarantumiseen Palvelut järjestetään, tuotetaan ja toteutetaan siten, että asiakkaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen sekä taloudellinen turvallisuus eivät vaarannu. Sekä organisaatiot että asiakastyötä tekevät työntekijät toteuttavat lain säätämät velvoitteet ja noudattavat eettisesti kestäviä periaatteita ja toimintakäytäntöjä, joilla asiakasturvallisuus varmistetaan. Valvonnassa joudutaan arvioimaan työnantajan toimintaa asiakasturvallisen palvelun mahdollistajana esim. valvonnan, ohjauksen, perehdyttämisen ja täydennyskoulutusvelvollisuuden toteutumisen osalta. Viranomaistehtävää hoitaessaan työntekijä toimii virkavastuulla Lähde: Valvira Riitta Husso

Ilmoitusvelvollisuus (Shl 48§, 49§) Sosiaalialan ammattihenkilö on velvollinen ilmoittamaan esimiehelle (toiminnasta vastaavalle) jos huomaa työssään tai saa muuten tietoonsa asiakkaan sosiaalipalveluiden toteuttamisessa epäkohdan tai sen uhan Tällainen tilanne voi olla asiakkaan oikeus laadultaan hyvään palveluun ja kohteluun ei toteudu asiakkaan palvelut eivät vastaa palvelutarpeeseen tai ne poikkeavat palvelusuunnitelmasta, työntekijällä ei ole aikaa tavata asiakasta riittävän usein ym. asiakkaan osallisuus ei toteudu asiakasturvallisuus vaarantuu lainsäädännön asettamissa aikarajoissa ei pysytä (sosiaalitakuu) Esimiehen tulee ilmoittaa asiasta sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle, jonka tulee ryhtyä toimenpiteisiin. Jos ei – ilmoitus Aville, joka voi antaa määräyksen Ilmoitusvelvollisuuden käytännöt tulee olla kirjattuna omavalvontasuunnitelmaan ja niistä tulee tiedottaa henkilöstölle Velvoitteen noudattaminen on aina tärkeätä (ammattieettinen velvollisuus)

Ilmoituksen tekijän oikeudet ja velvollisuudet Ilmoituksen tekeminen on työntekijän ammattieettinen velvollisuus ja samalla oikeus toimia ammattietiikan mukaisesti. (Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki 4§) Ilmoituksen voi tehdä salassapitosäädösten estämättä Ilmoituksen tekijään ei saa kohdistaa vastatoimia. Jos epäilee, että käyttäytyminen muuttuu ilmoituksen johdosta, tulee asiasta keskustella koko työyhteisössä ja johdon kanssa. Työsuojeluvaltuutettu kannattaa pyytää keskusteluun mukaan.

Laiminlyönnin seuraamukset Jos ammattihenkilö laiminlyö ammattihenkilölain mukaisia velvollisuuksia (ammattieettinen toiminta, lainsäädännön noudattaminen, ammattipätevyyden ylläpitäminen ym.) suorittaa tehtäviä, johon hänen koulutus ei riitä toimii muuten olennaisesti virheellisesti Seurauksena voi olla Valvira antaa määräyksiä ammattitoimintaa varten Valvira antaa kirjallisen varoituksen Vakavissa laiminlyönneissä Valvira rajoittaa tai poistaa ammattioikeuden määräajaksi tai toistaiseksi

Ammattietiikka (Ammattihenkilölaki 4§) Ammattietiikka on sosiaalipalvelujen perusta ja jokaisen sosiaalihuollon ammattihenkilön, työyhteisön ja työnantajan vastuulla – toiminnan selkäranka, jonka tulee aina toteutua Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki määrittää ammattieettiset velvollisuudet, joiden noudattamista valvotaan (Avi, Valvira) Lain mukaan päämääränä ja velvollisuutena on Edistää sos. toimintakykyä, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta Ehkäistä syrjäytymistä Lisätä hyvinvointia Noudattaa lainsäädäntöä (erillismaininnat sosiaalihuollon asiakaslaki ja asiakastietojen käsittely) Jokainen työntekijä on osa palvelun laadun valvontaa ammattihenkilönä Jokaisella työpaikalla tulee pohtia milloin on kyse epäkohdasta, joka on ammattieettisesti kestämätön

Ammattietiikka Erityinen vastuu työnantajalla Työpaikan omavalvontasuunnitelmassa ja eettisissä ohjeissa tulee olla kirjattuna periaatteet ja toimintatavat Työntekijän velvollisuus on olla asiakkaan ”puolella”, ajaa asiakkaan etuja tarvittaessa Jokaisen työntekijän tulee päivittäin arvioida omaa ja työyhteisön eettistä toimintaa ja ottaa asiat puheeksi jos havaitsee puutteita Ammattihenkilöiden erilaisista näkemyksistä tulee keskustella avoimesti Työyhteisön eettinen vastuu – asioiden ajaminen yhdessä Toimintakulttuurin muutos - rohkaistaan, vahvistetaan, koulutetaan yhteisötason vastuuseen Missä sinun työpaikallasi keskustellaan eettisistä periaatteista?

48 § Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus Sosiaalihuollon henkilöstöön kuuluvan tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisenä ammatinharjoittajina toimivien henkilöiden on toimittava siten, että asiakkaalle annettavat sosiaalipalvelut toteutetaan laadukkaasti. Edellä 1 momentissa tarkoitetun henkilön on ilmoitettava viipymättä toiminnasta vastaavalle henkilölle, jos hän tehtävissään huomaa tai saa tietoonsa epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa. Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta kunnan sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Ilmoitus voidaan tehdä salassapitosäännösten estämättä. Kunnan ja yksityisen palveluntuottajan on tiedotettava henkilöstölleen ilmoitusvelvollisuudesta ja sen käyttöön liittyvistä asioista. Ilmoitusvelvollisuuden toteuttamista koskevat menettelyohjeet on sisällytettävä 47 §:ssä tarkoitettuun omavalvontasuunnitelmaan. Ilmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia ilmoituksen seurauksena.

49 § Toimenpiteet ilmoituksen johdosta Edellä 48 §:n 2 momentissa tarkoitetun ilmoituksen vastaanottaneen henkilön tulee käynnistää toimet epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan poistamiseksi. Henkilön on ilmoitettava asiasta salassapitosäännösten estämättä aluehallintovirastolle, jos epäkohtaa tai ilmeisen epäkohdan uhkaa ei korjata viivytyksettä. Aluehallintovirasto tai Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi antaa määräyksen epäkohdan poistamiseksi ja päättää sitä koskevista lisätoimenpiteistä siten kuin erikseen säädetään.