Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta"— Esityksen transkriptio:

1 Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvonta -koulutus Helsinki Pekka Ojaniemi Ylitarkastaja, Valvira

2 Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki
Lain tarkoitus Edistää asiakasturvallisuutta Edistää asiakkaan oikeutta laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun Varmistaa ammattihenkilöiden pätevyys Edistää ammattihenkilöiden yhteistyötä ja tarkoituksenmukaisen tehtävärakenteen muodostumista Järjestää ammattihenkilöiden toiminnan valvonta

3 Asiakasturvallisuus Valvonnan näkökulmasta keskeistä on tunnistaa asiakasturvallisuuden vaarantuminen ja varmistaa asiakasturvallisuus Asiakasturvallisuuden elementtejä Fyysinen Psyykkinen Sosiaalinen Taloudellinen

4 Asiakasturvallisuus Palvelut järjestetään, tuotetaan ja toteutetaan siten, että asiakkaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen sekä taloudellinen turvallisuus eivät vaarannu. Sekä organisaatiot että asiakastyötä tekevät työntekijät toteuttavat lain säätämät velvoitteet ja noudattavat eettisesti kestäviä periaatteita ja toimintakäytäntöjä, joilla asiakasturvallisuus varmistetaan. Valvonnassa joudutaan arvioimaan työnantajan toimintaa asiakasturvallisen palvelun mahdollistajana esim. valvonnan, ohjauksen, perehdyttämisen ja täydennyskoulutusvelvollisuuden toteutumisen osalta. Viranomaistehtävän hoitamisessa työntekijän virkavastuu

5 Sosiaalihuollon ammattihenkilön velvollisuudet
Sosiaalihuollon ammattihenkilön ammatillisen toiminnan päämääränä on Sosiaalisen toimintakyvyn edistäminen Yhdenvertaisuuden edistäminen Osallisuuden edistäminen Syrjäytymisen ehkäiseminen Hyvinvoinnin lisääminen. Sosiaalihuollon ammattihenkilön velvollisuutena on noudattaa ammattitoiminnassaan, mitä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä asiakastietojen käsittelystä säädetään Myös muiden lakien noudattaminen Ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen

6 Potilasturvallisuus vs. asiakasturvallisuus
Terveydenhuollon toiminnan on perustuttava Näyttöön Hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin Käypä hoito suositukset! Terveydenhuollon toiminnan on oltava Laadukasta Turvallista Asianmukaisesti toteutettua Asiakasturvallisuutta varmistavat näyttöön perustuvat hyvät hoito- ja toimintakäytännöt sosiaalihuollossa?

7 Asiakasturvallisuuden vaarantuminen
Puutteet ammattitoiminnan asianmukaisuudessa Ammatillinen toimintakyky ja terveydentila Sairaus Päihteiden väärinkäyttö Heikentynyt toimintakyky Tai muu vastaava syy Ammattitaito Ammatinharjoittamistaidot Ammattitiedot Ammattitoiminnassa tehty rikos

8 Ammattitoiminnan asianmukaisuuden ja asiakasturvallisuuden varmistaminen
Ammattihenkilöiden rekisteröinti Laillistaminen Nimikesuojaus  Rekisteröinnillä varmistetaan koulutuksen kautta hankittu osaaminen Koulutus ei yksistään aina takaa ammattitoiminnan asianmukaisuutta ja asiakasturvallisuutta Ammattihenkilöiden valvonta Vireille tulleen asian selvittäminen Valvontaseuraamus, jonka avulla varmistetaan ammattitoiminnan asianmukaisuus ja asiakasturvallisuus jatkossa Ohjaus ja neuvonta

9 Yleistä valvonnasta Lain mukaiset valvontatoimenpiteet tulevat sovellettaviksi silloin, kun laiminlyönti tai muu moitittava menettely tulee arvioitavaksi ammattitoiminnan asianmukaisuuden kannalta Virka- ja työsuhteessa olevien sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvonta toteutuu myös työnantajan toimesta virka- ja työoikeudellisten säännösten mukaisesti Sosiaalihuollon ammattihenkilölain tultua voimaan valvonta kohdistuu samanaikaisesti sekä sosiaalihuollon organisaatioihin että ammattihenkilöiden toimintaan Valvonnalla voidaan arvioida kattavammin sosiaalihuollon palvelutoiminnassa ja ammattitoiminnassa havaittuja epäkohtia ja niiden korjaamiseen liittyviä toimenpiteitä

10 Työnantajan valvontavastuu
Työnantajalla on aina ensisijainen vastuu seurata, johtaa ja valvoa vastuullaan olevaa toimintaa ja sitä, miten hänen työntekijänsä työskentelevät ja suoriutuvat tehtävistään Tavallisesti ongelmat voidaan hoitaa työpaikalla, eikä valvontaviranomaisia tarvita Suunnitelmallinen omavalvonta Työnantajalla on oikeus ilmoittaa työntekijästään (Valviralaki 6.2 §) Työntekijä vaarantaa asiakas- tai potilasturvallisuuden eikä työnantaja pysty omilla keinoillaan varmistamaan pidemmän ajan asiakas- ja potilasturvallisuutta Valvontaviranomaiselle ilmoittaminen ei poista työnantajan työnjohdollisia ja valvonnallisia velvollisuuksia Työnantajan on huolehdittava siitä, että tilapäisesti laillistetun ammattihenkilön ammatissa toimiva henkilö täyttää laissa säädetyt edellytykset toimia kyseisissä tehtävissä Sosiaalihuoltolain 48§ mukainen sosiaalihuollon ammattihenkilön velvollisuus ilmoittaa havaitsemistaan epäkohdista

11 Asiakasturvallisuus ja työnantajan velvollisuudet
Ammattitaidon varmistaminen rekrytoitaessa työntekijöitä Tietojen tarkistaminen ammattihenkilörekisteristä Julkinen tietopalvelu ja kysyminen Valvirasta Tilapäisesti sosiaalihuollon ammattihenkilön tehtävässä toimivien ammattitaidon riittävyyden varmistaminen Riittävä koulutus ja muu tehtävän edellyttämä osaaminen Puuttuminen havaittuihin epäkohtiin ja epäasialliseen toimintaan Omavalvonta Työntekijöiden ilmoitusvelvollisuuden mahdollistaminen Työnantajan on omalta osaltaan huolehdittava työntekijöidensä ammattitaidon ylläpitämisestä ja kehittämisestä

12 Osaaminen Työnantajan on varmistettava, että työntekijällä on riittävät tiedot ja taidot hoitaa tehtävänsä asiakasturvallisuutta vaarantamatta Työnantajalla varsin laaja mahdollisuus määritellä millaisella kompetenssilla rekrytoi työntekijöitä eri tehtäviin Vain osa sosiaalihuollon tehtävistä on sellaisia, joille olisi lainsäädännöllä määritelty tiukat kelpoisuusvaatimukset Kaikkea vaadittavaa osaamista ei voi oppia oppilaitoksessa Työntekijän ja työnantajan velvollisuus ammattitaidon kehittämiseen ja ylläpitämiseen

13 Osaamisen valvonta Koulutus ja kokemus
Osaamista arvioidaan suhteessa omaan työtehtävään Eri tehtävissä vaaditaan erilaista osaamista ja vastuita Vaarantaako osaamisen puute asiakasturvallisuuden Valvonnassa otettava huomioon myös työntekijän mahdollinen siirtyminen toisiin työtehtäviin Osaamisen arviointi muutenkin kuin suhteessa nykyisiin työtehtäviin Mitä työntekijän täytyy osata yleisesti ja mitä erityisesti tietyssä työtehtävässä


Lataa ppt "Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google