Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä"— Esityksen transkriptio:

1 Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä
Anna Kärkkäinen, erityisasiantuntija

2 Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä
Esityksen sisältö Asiakassuunnitelman tavoite Säädökset ja säädösmuutostarpeet Asiakassuunnitelman arkkitehtuuri Määrittelytyön tilanne

3 Asiakassuunnitelman tavoitteita
Asiakassuunnitelma vahvistaa asiakkaan asemaa sekä palveluiden ja muiden tukitoimien tarpeenmukaista yhteensovittamista Asiakas ja ammattilaiset saavat helposti kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta ja suunnitelluista palveluista, tukitoimista ja asiakkaan omasta vastuunotosta Asiakassuunnitelma tukee monialaista yhteistyötä asiakkaan palvelukokonaisuuksien suunnittelussa ja hallinnassa Muistuttaa ammattihenkilöitä asiakkaan tarpeiden kokonaisuudesta ja varmistaa katkeamattomia palveluketjuja Anna Kärkkäinen

4 HYVIN SUUNNITELTU ON PUOLIKSI TEHTY
Palvelusuunnitelma Asiakassuunnitelma Lääkehoitosuunnitelma Suunnitelma Hyvinvointisuunnitelma Hoito- ja palvelusuunnitelma Omahoitosuunnitelma Hoitosuunnitelma Itsehoitosuunnitelma Kuntoutussuunnitelma Anna Kärkkäinen

5 terveydenhuollon säädöskehitys
Kansallinen terveyshanke - ydintiedot - Jatkohoidon järjestämistä koskevat tiedot Terveys- ja hoitosuunnitelma sekä Tiedonhallintapalvelu asiakaskeskeisesti ylläpidetty yksi suunnitelma, organisaatioista riippumaton, paljon eri organisaatioiden terveyspalveluita käyttäville asiakkaille Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Anna Kärkkäinen

6 Sosiaalihuoltolain asiakassuunnitelma 39§
sovitettava yhteen henkilön tarvitsemien muiden hallinnonalojen palvelujen ja tukitoimien kanssa asiakkaan suostumuksella voidaan laatia sosiaalihuollon ja muiden hallinnonalojen palveluja ja tukitoimia koskeva yhteinen suunnitelma yhteisen suunnitelman laatimisesta ilman asiakkaan suostumusta säädetään erikseen Anna Kärkkäinen

7 sosiaalihuollon asiakasasiakirjalaki 7 §: Soten asiakastietojen kirjaaminen sosiaalihuollon toimintayksikön sisäisessä yhteistyössä Yhteisen toteuttamiskertomuksen lisäksi voidaan laatia yhteinen asiakassuunnitelma ja muita tarpeellisia yhteisiä asiakasasiakirjoja. Yhteiset asiakasasiakirjat talletetaan sosiaalihuollon asiakasrekisteriin. Yhteisen palvelun toteuttamiseen osallistuvilla oltava pääsy tehtävissään tarvitsemiinsa yhteisiin asiakasasiakirjoihin. Yhteisestä asiakassuunnitelmasta voidaan tallettaa tarvittaessa kopio potilasrekisteriin. Säännös ei kuitenkaan estäisi sitä, että terveydenhuollon ammattihenkilöt voisivat, ja heidän tulisikin, edelleen laatia myös asiakkaan terveyden- ja sairaanhoidon edellyttämät, tarkemmat terveys- ja hoitosuunnitelmat tai kuntoutussuunnitelmat. Ne kirjataan normaalisti potilaskertomukseen ja talletetaan sanotun toimintayksikön erilliseen potilasrekisteriin. Tuohon rekisteriin voi antaa käyttöoikeuden vain niille henkilöstöön kuuluville, joilla on muutoinkin lainsäädännön ja työtehtäviensä perusteella oikeus käsitellä potilasrekisteriin talletettuja tietoja. Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisessä suunnitelmassa sekä yhteisessä asiakaskertomuksessa käytettäisiin sosiaalihuollon asiakirjarakenteita, joista THL antaisi tarkempia määräyksiä ehdotetun 6 §:n 2 momentin mukaisesti. Anna Kärkkäinen

8 Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalaki 8 §: Asiakastietojen kirjaaminen organisaatioiden välisessä monialaisessa yhteistyössä Monialaiseen yhteistyöhön osallistuvat henkilöt voivat salassapitosäännösten estämättä: kirjata organisaationsa asiakirjoihin sellaiset yhteistyössä saamansa sosiaalihuollon asiakastiedot, jotka ovat tarpeellisia yhteisen asiakkaan asian hoitamiseksi sanotussa organisaatiossa tallettaa yhteistyön perusteella laaditun asiakassuunnitelman, muistion tai vastaavan asiakirjan sanotussa organisaatiossa, jos se on asiakkaan kannalta tarpeellista siinä asiassa, jonka hoitamiseksi asiakirja on laadittu Anna Kärkkäinen

9 Valinnanvapauslaki*: Palvelutarpeen arviointi ja asiakassuunnitelma (33-34§)
Suoran valinnan palveluntuottaja arvioi asiakkaan palvelutarpeen ja laatii asiakkaalle annettavia suoran valinnan palveluja koskeva asiakassuunnitelman osuuden Jos asiakkaalla on tarve muuhun kuin suoran valinnan palveluun, on ohjattava asiakas palvelutarpeen arvioinnista vastaavaan maakunnan liikelaitokseen. Maakunnan liikelaitos vastaa asiakkaan palvelutarpeen arvioinnista ja asiakassuunnitelman laadinnasta muissa kuin suoran valinnan palveluissa. Liikelaitoksella kokonaisvastuu asiakkaan palvelutarpeen arvioinnista ja asiakassuunnitelman laadinnasta, kun asiakas saa liikelaitoksen tuotantovastuulla olevia palveluja. Asiakassuunnitelmasta myös 5§ ja 2§ (määritelmä) * HE 3/2018 – esitys eduskunnan käsiteltävänä Anna Kärkkäinen

10 Järjestämislaki 23 § Palvelun tuottajan velvollisuudet
Palvelun tuottajan on tämän lain mukaisessa toiminnassaan: 3) toteutettava asiakkaan palvelut asiakassuunnitelman mukaisesti; 4) noudatettava maakunnan määrittelemiä palvelukokonaisuuksia ja palveluketjuja sekä varmistettava palveluketjujen integraation toteutuminen ja toimittava integraation toteutumisen edellyttämässä yhteistyössä muiden palvelun tuottajien kanssa Anna Kärkkäinen

11 Asiakassuunnitelman arkkitehtuuri
Keskeisten asiakastietojen kooste: Yhtenäinen kooste keskeisistä asiakas- ja potilastiedoista, sisältäen keskeiset tiedot suunnitelmista, ajanvarauksista, lääkityksestä, päätöksistä, palveluista jne. Laaja-alainen asiakassuunnitelma paljon palveluita käyttäville asiakkaille. Tuottajat velvoitettuja tuottamaan suunnitelman mukaisesti. Kansalaiset omat tavoitteet ja suunnitelma Muut kansalaisen omat merkinnät Sosiaalihuollon asiakassuunnitelma Terveys- ja hoitosuunnitelma Sosiaalihuollon asiakasasiakirjat Palvelukohtaiset suunnitelmat Toteuttamissuunnitelmat Moniammatilliset suunnitelmat Palvelutehtäviin liittyvät asiakasasiakirjat Terveydenhuollon potilasasiakirjat Palvelukohtaiset suunnitelmat Potilasasiakirjat Asiakkaan yhteisö asiointivaltuudet omaiset/läheiset yhteisön tuki ja osallistuminen Anna Kärkkäinen

12 Suunnitelmahierarkia (luonnos)
kansallisesti harmonisoitu sote-yhteinen sisältö yhteentoimivuus asiakas- ja potilastietojärjestelmien välillä ei nivoudu tuottajakohtaisiin toiminnanohjausjärjestelmiin (yksityiskohtaisella tasolla) taso 1 Asiakassuunnitelma katseltavissa kaikissa järjestelmissä osin harmonisoitu, mutta voi myös sisältää järjestelmä- tai tuottajakohtaisia laajennuksia ja rakenteita nivoutuu toiminnanohjaus-järjestelmiin sisältö te, so tai sote taso 2 Hoito- ja palvelusuunnitelma Lastensuojelun asiakassuunnitelma Suun terveydenhuollon hoitosuunnitelma taso 3 ”Osapalvelun suunnitelma” yksityiskohtainen taso, esim. hoitojakson sisällä tarkempi suunnitelma toimenpiteen toteuttamisesta Anna Kärkkäinen

13 Tarvittavat säädösmuutokset
Asiakas- ja potilastietojen tiedonhallinnan säädökset Tuki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten yhteisesti ylläpitämälle asiakirjalle Lisäksi muutostarpeita erityislakeihin, joissa säädetään suunnitelman sisällöstä, esim. Sosiaalihuollon asiakaslaki, terveydenhuoltolaki, potilaslaki Anna Kärkkäinen

14 Asiakassuunnitelman määrittely
THL:n OPER-yksikössä meneillään asiakassuunnitelman määrittelyprojekti Tavoitteena määritellä valinnanvapauslain mukainen asiakassuunnitelma, jota hyödynnetään eri palveluiden ja toimijoiden välillä Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoilla omaa kehittämistä, jossa määritellään tarkemman tason suunnitelmia ohjaa terveydenhuollon ammattilaista ja kansalaista tekemään oikeat toiminnot osaksi myös toiminnanohjausta Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Anna Kärkkäinen

15 Lisätietoja: Anna Kärkkäinen Sähköposti: etunimi. sukunimi@stm
Lisätietoja: Anna Kärkkäinen Sähköposti: Sosiaali ja terveysministeriö Internet: stm.fi


Lataa ppt "Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google