Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palvelu pettää – kuka vastaa?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palvelu pettää – kuka vastaa?"— Esityksen transkriptio:

1 Palvelu pettää – kuka vastaa?
Tietoisku Kuntamarkkinat 11.9. ja klo Keijo Karhumaa, johdon neuvonantaja Merja Launis-Ahtiainen, erityisasiantuntija

2 Palvelu pettää – kuka vastaa?
Julkisia palveluja tuotetaan verovaroin, siksi niiltä on edellytettävä myös vastuullisuutta. Mikä on palvelun järjestäjän ja tuottajan vastuu palvelun laadusta ja työntekijöiden työoloista? Millaista osaamista tarvitaan julkisten palvelujen hankinnoissa? Ajankohtainen yhteiskunnallinen keskustelu Näkökulmia vastuukysymyksiin Lainsäädännön muutostarpeet JHL_

3 Palvelu pettää – kuka vastaa?
Julkisia palveluja tuotetaan verovaroin. Siksi niiltä on edellytettävä myös vastuullisuutta. Hankintalain periaatteet: verovarojen tehokas käyttö yrittäjän oikeusturva EU: tavaroiden ja palvelujen vapaa liikkuminen Malleja vastuullisuudesta: ’Yhteiskunnallinen yritys’ toimii markkinoilla ja tavoittelee voittoa suurin osa voitosta yhteiskunnalliseen hyvään ei lainsäädäntöä; STL/merkkitoimikunta valvoo ’Sosiaalinen yritys’ tt vähintään 30%vajaakuntoisia/pitkäaikaistyöttömiä laki v ja TEM/rekisteri JHL_

4 Palvelu pettää – kuka vastaa?
Mikä on palvelun järjestäjän ja tuottajan vastuu palvelun laadusta ja työntekijöiden työoloista? Laaja vastuu >viimekädessä valmiusvastuu Millaista laatua voi luvata sovitulla hinnalla? Laatu kärsii, jos epäkohtia salataan Tiedettävä mitä tilaa Työntekijöiden hyvinvointi tuottaa laatua >tuotteistaminen >kriteerit Omavalvonta / asiakasvalvonta Työehdot ja työolot sopimukseen Etukäteisvalvonta Viranomaisvalvojat (AVI, Valvira) > tarjoajan poissulkemisperusteet (pakolliset ja harkinnanvaraiset) Epäkohtien ilmoittaminen / informaatio kulkee Valvontamenetelmät Valvontaresurssit PALVELUN JÄRJESTÄJÄ PALVELUN TUOTTAJA PALVELUN VALVOJA JHL_

5 Palvelu pettää – kuka vastaa?
Kuka valvoo alihankkijoita? Hankintalaki (voimaan 2017) ei ole hankintaketjujen suhteen niin tiukka kuin se olisi voinut olla: hankintayksikkö voi vaatia tarjoajia ilmoittamaan tarjouksessaan, minkä osan sopimuksista se aikoo antaa alihankintana kolmansille, sekä ehdotetut alihankkijat hankintayksikkö voi laajentaa ilmoitusvelvoitteen pidemmälle alihankintaketjuun tällainen ilmoitus ei rajoita pääasiallisen tarjoajan vastuuta hankinnan toteuttamisesta Hankinnoissa ei riittävästi velvoiteta vaatimaan tarjoajalta tietoja alihankkijoista ja siitä, miten ne noudattavat ympäristö-, sosiaalisia ja työoikeusvelvoitteitaan: hankintayksikkö voi tarkistaa, onko perusteita (pakollinen/harkinnanvarainen) alihankkijoiden poissulkemiseksi hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta Palvelun tuottaja vastaa hankinnan toteuttamisesta ja myös alihankkijoista. Sekä tilaajan että tuottajan intressissä on valvoa laatua. EU-direktiivi olisi mahdollistanut tiukemmat sosiaaliset velvoitteet Vaatia tiedot alihankkijoista ja siitä, miten ne noudattavat ympäristö-, sosiaalisia ja työoikeusvelvoitteitaan Laki kyllä kannustaa käyttämään tarjousvertailussa myös sosiaalisia kriteereitä, mutta lain soveltaminen on vaikeaa: on tulkintaongelmia ja puuttuu resursseja perehtyä asiaan. JHL_

6 Palvelu pettää – kuka vastaa?
Millaista osaamista tarvitaan julkisten palvelujen hankinnoissa? Omana vai ostopalveluna? Kustannusten laskenta ja vertailu Hankintojen sosiaaliset kriteerit: Käyttö, vaikeus, painoarvo Sopimusosaaminen Tilaajan rohkeus Vuoropuhelu työantajan, henkilöstön ja työmarkkinajärjestöjen kanssa! JHL_

7 Palvelu pettää – kuka vastaa?
Lainsäädännön muutostarpeet? JHL:n tavoitteita vaalikaudelle : Uudistetaan HANKINTALAKIA siten, että Hoito-, hoiva- ja varhaiskasvatusta koskeville hankinnoille selkeät laatukriteerit, jotka palvelun järjestäjän tulee ottaa huomioon hankintoja tehdessään. Lisätään hankintojen vastuullisuutta: arvioidaan hankintalain ympäristö-, sosiaali- ja työoikeudellisten rikkomusten poissulkemisperusteiden laajentamistarpeet. Painotetaan sosiaalisten ja yhteiskunnallisten kriteerien asettamista ja seurantaa. Säädetään YRITYSVASTUULAKI, joka velvoittaa yritykset huolehtimaan ihmisoikeuksista omassa yritystoiminnassaan ja arvoketjuissaan Suomessa ja Suomen rajojen ulkopuolella. JHL_


Lataa ppt "Palvelu pettää – kuka vastaa?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google