Maahanmuuttaja opetusryhmässäni

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
S2-tiimin muistiinpanot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Tytöt teknologian taitajiksi
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
S2 opetuksen tilannekatsaus / Kuopio
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Arviointi.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttajaoppilas koulussa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Maahanmuuttaja opetusryhmässäni esi- ja perusopetus & lukio Maahanmuuttaja opetusryhmässäni

Sisältö Valmistava opetus Alkukartoitus Oppimissuunnitelma Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Suomi toisena kielenä -opetus Maahanmuuttajan oman äidinkielen opetus Eriyttäminen Kielitietoinen opetus Arviointi Materiaalit Auli Soinio 2014

1. Valmistava opetus Järjestetään, jos oppilaan suomen/ruotsin kielen taito tai muut valmiudet eivät riitä esi- tai perusopetuksen ryhmässä opiskelemiseen. 6-10-vuotiaille vähintään 900 tuntia ja sitä vanhemmille 1000 tuntia Voidaan järjestää vain yhdelle oppilaalle. Valtionosuus on kyseisen opetuksen järjestäjän perusopetuksen yksikköhinta x 2,39. FAQ (Opetushallitus) Inklusiivinen valmistava opetus: luokanopettaja ja monikulttuurisuuteen perehtynyt resurssiopettaja, ks. esim. Espoon malli. Auli Soinio 2014

2. alkukartoitus Luokkatason valinta: ikätaso vai taitotaso? Suomen kielen taidon kartoittaminen: työskentely vai testaus? Testejä: Kike (A1, A2, B1), Kielipuntari (A1-A2, B1-B2), Pienten kielireppu Muu kielitaito? Kielten oppimäärän valinta? Matematiikka? Peruslaskutoimitusten hallinta? Muut tiedot ja taidot? Oppilaan tietojen, taitojen ja kykyjen esiin nostaminen on aina tärkeää, jotta oppilas tuntee olevansa arvostettu ja tuntee kuuluvansa ryhmään! Auli Soinio 2014

3. oppimissuunnitelma Voidaan laatia jokaiselle oppilaalle. Sisältää mm. oppilasta varten laaditut tavoitteet (eriyttäminen, ydinsisällöt), tukitoimet ja opetusjärjestelyt. Toimii arvioinnin perustana. On opettajan työkalu: helpottaa työn suunnittelua, opettajien yhteistyötä sekä kodin ja koulun yhteistyötä. Auttaa huoltajaa tukemaan lastaan. Maahanmuuttajaoppilaan kohdalla huomioidaan vasta kehittyvä suomen kielen taito ja määritellään, mitkä asiat hänen tulisi oppia. Arviointi perustuu näiden tavoitteiden saavuttamiseen. Auli Soinio 2014

4. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki KIELENOPPIMISEEN LIITTYVÄ TUKI Perusopetukseen valmistava opetus Suomi toisena kielenä -oppimäärä Maahanmuuttajien tukiopetus (erillinen valtionavustus) OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI (KOLMIPORTAINEN TUKI) Jos kielenoppimiseen liittyvä tuki ei ole riittävää, annetaan lisäksi yleistä tukea. Maahanmuuttajaoppilas etenee tuen tasolta toiselle kuten muutkin oppilaat. Tuen tarpeen varhainen tunnistaminen on tärkeää! Suomen kielen taidon puute ei saa estää tuen kartoittamista! Auli Soinio 2014

5. Suomi toisena kielenä -opetus S2 on yksi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen oppimääristä. Kielitaitokriteeri: oppilaan kielitaito ei ole äidinkielisen tasoinen kielitaidon kaikilla osa-alueilla. Opetetaan kokonaan erillisessä S2-ryhmässä tai osittain S2-ryhmässä ja osittain eriytetysti suomi äidinkielenä -opetuksessa. Tarkoituksena on kehittää suomen kielen taitoa ja tietoisuutta suomalaisesta kulttuurista. Tavoitteena on toiminnallinen kaksikielisyys. Lähtökohtana on oppilaan suomen kielen taito (ei esim. luokka-aste). S2-oppilaalle on hyvä laatia oppimissuunnitelma (yleinen tuki). Valtionavustus enintään 86% laskennallisista kustannuksista (25€/t). Auli Soinio 2014

6. Maahanmuuttajan oman äidinkielen opetus Opetus parantaa oppilaan kielenkäyttötaitojen ja viestinnän kehittymistä. Yhdessä S2-opetuksen kanssa tavoitteena on oppilaan toiminnallinen kaksikielisyys. Opetus tukee oppilaan ajattelun kehittymistä ja edistää oppimisvalmiuksia. Opetus auttaa oppilasta vahvistamaan monikulttuurista identiteettiään ja arvostamaan sitä. Opetusryhmässä on opetuksen alkaessa oltava neljä oppilasta, jotka voivat olla eri luokka-asteilta, eri kouluista, eri kunnista sekä esiopetuksesta. Valtionavustus enintään 86% laskennallisista kustannuksista (25€/t). Auli Soinio 2014

7. eriyttäminen Eriyttäminen on ensisijainen keino ottaa huomioon opetusryhmän ja oppilaiden erilaisuus. Eriyttäminen voi kohdistua sisältöihin, opetusmateriaaleihin ja -menetelmiin, työtapoihin, tehtävien määrään ja käytettävissä olevaan aikaan. Oppilaalla on mahdollisuus kehittyä ja oppia omien valmiuksiensa mukaisesti. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia osallistumiseen. On tärkeää kytkeä opittavat asiat oppilaalle merkityksellisiin kokemuksiin ja toimintoihin. Eriyttämisellä vaikutetaan oppimismotivaatioon tarjoamalla sopivia haasteita ja onnistumisen kokemuksia. Auli Soinio 2014

8. Kielitietoinen opetus Suomea opitaan kaikkien aineiden tunneilla. Kaikki luokan- ja aineenopettajat ovat suomen kielen opettajia! Kaikki oppiaineet ovat kieltä ja tekstejä. Opettajan on hyvä olla tietoinen oman aineensa ja opetuksensa kielestä. Kielitietoinen opetus vähentää eriyttämisen tarvetta ja auttaa kaikkia oppijoita. Sisältöjen ymmärtäminen on helpompaa, kun oppiaineiden opetukseen yhdistetään kielen ja tekstitaitojen opetusta. Hyvin järjestetty aineenopetus voi olla samalla myös tehokasta kielenopetusta. Vinkkejä! Testaa, vahvistaako opetuksesi kielitaitoa! Auli Soinio 2014

8. Kielitietoinen opetus Opetustilanteessa: Kerro oppitunnin rakenne heti aluksi. Mitä asioita tullaan opiskelemaan? Mitkä ovat keskeisiä käsitteitä? Käytä tekstin avaamisen menetelmiä. Varmista, että oppilaat tuntevat tähän liittyvät termit (otsikko, väliotsikko, tiivistelmä, sanalista jne.). Auta oppilasta löytämään tärkeät käsitteet ja niiden määritelmät. Ennakoi vaikeat kohdat ja huomioi tekstin abstraktisuus. Selitä ja havainnollista, toista! Harjoituta oppilaita tuottamaan oppiaineelle tyypillisiä tekstejä: määritelmiä (luonnontieteet), menneen ajan tapahtumia kronologisesti (historia), sanallisia tehtävälauseita (matematiikka). Anna oppilaan käyttää kaikkia kielitaidon osa-alueita oppimisessa! Auli Soinio 2014

9. arviointi Huomioidaan oppilaan tausta ja vähitellen kehittyvä suomen tai ruotsin kielen taito. Käytetään monipuolisia, joustavia ja oppilaan tilanteeseen sovitettuja arviointimenetelmiä. Arviointi voi olla sanallista päättöarviointia lukuunottamatta. Arvioinnin pitää olla kannustavaa, mutta realistista. Oppilasta ohjataan myös itsearviointiin. Maahanmuuttajaoppilaan arvioinnissa voidaan käyttää erilaista todistusta. Todistuksessa arvioidaan omien tavoitteiden mukaan opiskellut aineet sanallisesti. Auli Soinio 2014

10. materiaaleja Opetushallituksen maahanmuuttajien opetukseen liittyvät esitteet Opetushallituksen tuottamat oppikirjat Otavan Suomi2, Koulun biologia ja maantieto E Matikan ja Kympin (SanomaPro) omat kirjat FinnLecturan uudet pelit Suomikaksi.fi-pelit Early Learning Finskan oppimateriaalit, Schildts&Söderströms Auli Soinio 2014