Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu"— Esityksen transkriptio:

1 Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu 19.1.2017
Eriyttäminen Painoalueopetus Oppiaineen yksilöllistäminen Tukea tarvitsevan oppilaan arviointi Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu

2 Opetuksen eriyttämisestä
Opetuksen eriyttäminen on kaikkeen opetukseen kuuluva ensisijainen keino ottaa huomioon oppilaiden erilaisuus. Huomiota kiinnitetään eri oppilaille ominaisiin • oppimistapoihin ja työskentelyn rytmiin • erilaisiin valmiuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin • itsetuntoon ja motivaatioon kytkeytyviin emotionaalisiin tarpeisiin. Eriyttämisellä vaikutetaan oppimismotivaation. Opetusta eriyttämällä oppilaille voidaan tuottaa sopivia haasteita ja onnistumisen kokemuksia sekä tarjota mahdollisuuksia kehittyä ja oppia omien vahvuuksien mukaisesti. Eriyttämisen kolme keskeistä ulottuvuutta liittyvät opiskelun • laajuuden, • syvyyden ja • etenemisnopeuden vaihteluun.

3 Opetuksen eriyttämisestä
Eriyttäminen voi kohdistua muun muassa opetuksen • sisältöihin, • käytettäviin opetusmateriaaleihin ja menetelmiin, • työtapoihin sekä • koulu- ja kotitehtävien määrään ja • käytettävissä olevaan aikaan.

4 Eriyttäminen Opetusmateriaalit Oppimismenetelmät ja työtavat
Valmiit eriyttävät materiaalit Selkokieliset materiaalit Oppimateriaalin selkeys, fonttikoko, oheismateriaali monipuoliset oppimateriaalit kaikille aisteille (kuvat, konkreettiset esineet, äänikirjat, oppimispelit) Itsestään eriyttävä materiaali eli oppilaat voivat tehdä samasta tehtävästä laajemman tai suppeamman tuotoksen taitotason / omien vahvuuksien mukaan samasta opiskeltavasta aineksesta erilaisia tehtäviä taitotason, oppimistyylin tai kiinnostuksen mukaan (esim. kuvan piirtäminen, posteri, valokuva tms. kirjoittamisen sijaan) lahjakkaille vaativampia ja laajempia / soveltavia tehtäviä (myös pareittain ja ryhmissä) apuvälineitä tarpeen mukaan (laskin, oppi- ja sanakirjat, värilliset kalvot, valmiit muistiinpanot Oppimismenetelmät ja työtavat Tukiopetus (ennakoivaa, tukevaa, korjaavaa) Joustavat ryhmittelyt Pari- ja ryhmätyöskentely Samanaikaisopettajuus / yhteisopettajuus Toiminnalliset työtavat (kokemusoppiminen, elämyspedagogiikka, draama, narratiivisuus, liikunta, pelit ja leikit) Opetuksen strukturointi, selkeys ja ohjeen anto Aiheeseen johdattelu Kertaus Tiivistäminen

5 Eriyttäminen Koulu- ja kotitehtävien määrä Käytetty aika
vähemmän on enemmän: jos asiaa on paljon, karsi reilulla kädellä erilaiset tunti- ja kotitehtävät taitotason mukaan eri määrät tehtäviä osaamisen/jaksamisen mukaan Käytetty aika Jotkut tarvitsevat enemmän aikaa tehtävien / kokeen tekemiseen sekä asioiden sisäistämiseen Anna aikaa ajatteluun ja prosessointiin.

6 Eriyttäminen Sisällöt Kokeet / arviointi
painopiste oppimisen laatuun, ei määrään sisällön ymmärtäminen usein tärkeämpää kuin asioiden ulkoa opettelu keskeisten ydinasioiden opettaminen suunnitellaan ennakkoon, mitä kaikkien tulisi oppia lahjakkaille lisähaastetta opetetaan OPS:in mukaan, ei oppikirjaa kannesta kanteen tiedonhankintataitojen ja monipuolisten opiskelustrategioiden oppiminen edistää myös sisältöjen oppimista Kokeet / arviointi erilaiset kokeet (selkokielinen, enemmän vihjeitä / kuvia, rajattu koealue, kirja tai omat muistiinpanot apuna, pari- tai ryhmäkoe, käytännön kokeet, näytöt) Suullinen koe / suullinen täydentäminen Lisäaika Tehtävien avaaminen Kokeen tekeminen avustajan / erityisopettajan kanssa Jatkuva, monipuolinen arviointi

7 Painoalueopetuksesta
Painoalueopetuksen tavoitteena on auttaa oppilasta ottamaan haltuun opinnoissa etenemisen kannalta välttämättömät sisällöt. Keskittymällä olennaiseen oppilaalle jää voimavaroja vahvistaa oppimaan oppimisen taitojaan. Opiskelun erityisiä painoalueita voidaan käyttää vain tehostetun tai erityisen tuen aikana ja painoalueiden määrittely on oppilasta opettavan opettajan tehtävä. Painoalueet määritellään oppimissuunnitelmassa tai HOJKSissa niissä oppiaineissa, joiden oppimäärää ei ole yksilöllistetty. Opiskelun erityiset painoalueet muodostetaan opetussuunnitelmassa määritellyistä, oman vuosiluokan keskeisimmistä sisällöistä eli ns. ydinsisällöistä.

8 Oppiaineen yksilöllistäminen
Mikäli oppilas ei tuesta huolimatta kykene saavuttamaan edes ydinsisältöihin liittyviä tavoitteita hyväksytysti (arvosana 5), oppiaineen oppimäärä voidaan yksilöllistää. Ennen oppimäärän yksilöllistämistä tarjotaan koulun tukitoimenpiteitä mm. • yleinen ja tehostettu tuki (perusopetuslaki) • oppimissuunnitelma - opiskelun erityiset painoalueet eri oppiaineissa yhteistyön toteuttaminen oppilaan ja huoltajan kanssa, huoltajan tarjoama tuki • opetuksen eriyttäminen: laajuus, syvyys, etenemisnopeus • tukiopetus, myös ennakoiva tukiopetus • osa-aikaisen erityisopetuksen tuki

9 Oppiaineen yksilöllistäminen
Kieli- ja kulttuuritausta, poissaolot, motivaation puute tai esimerkiksi puutteellinen opiskelutekniikka eivät sellaisenaan voi olla syynä oppimäärän yksilöllistämiseen, vaan oppilasta tulee tukea näissä asioissa muilla sopivilla tavoilla. Oppilaalle ja huoltajalle tulee selvittää yksilöllistettyjen oppimäärien mahdolliset vaikutukset jatko-opintoihin. Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen merkitsee oppilaan oppimiselle asetettavan tavoitetason määrittelemistä hänen omien edellytystensä mukaiseksi. Oppimäärän yksilöllistämisestä määrätään erityisen tuen päätöksessä. Ennen erityisen tuen päätöstä tehdään pedagoginen selvitys, joka sisältää arvion oppilaan erityisen tuen tarpeesta. Niiden oppiaineiden, joissa oppilaan oppimäärä on yksilöllistetty, tavoitteet, keskeiset sisällöt, oppilaan edistymisen seuranta ja arviointi kuvataan oppilaan HOJKSissa.

10 Mitä eroa..? oppiaineen yksilöllistäminen painoalueopetus
Oppilas opiskelee oman vuosiluokan keskeisimpiä ydinsisältöjä Oppilas pyrkii oman vuosiluokan tavoitteisiin hyväksytysti Oppimissuunnitelma/HOJKS Oppiaine voidaan yksilöllistää, mikäli oppilas ei vahvasta tuesta huolimatta kykene saavuttamaan edes ydinsisältöjen tavoitteita hyväksytysti Oppilaan tavoitetasoa madalletaan HOJKS

11 Tukea tarvitsevan oppilaan arvioinnista
Oppimisvaikeudet tulee ottaa huomioon oppilaan arvioinnissa. Tämä koskee myös oppilaita, joiden vaikeudet ovat lieviä ja joille ei ole tehty erityisen tuen päätöstä. Arvioitaessa tulee käyttää menetelmiä, joiden avulla oppilas kykenee mahdollisimman hyvin osoittamaan osaamisensa. Arviointipalaute auttaa oppilasta tunnistamaan omat kehittymistarpeensa. Oppimistilanteet ja kokeet tulee järjestää oppilaan yksilölliset tarpeet huomioon ottaen. Työskentelyn ja kokeiden aikana tulee oppilaalle antaa lisäaikaa, jos ilmenee, että hän ei ehdi kunnolla vastata kysymyksiin. Hänelle tulee suoda myös mahdollisuus käyttää teknisiä apuvälineitä, avustajaa ja tulkkipalveluja. Tukea tarvitseville oppilaille voidaan laatia yksilölliset oppimis- ja koetehtävät. Kirjallisen kokeen sijasta voidaan järjestää suullinen koe ja antaa mahdollisuus täydentää kirjallista koetta suullisesti sekä järjestää muu tarvittava tuki.

12 Lähteet: Eriyttäminen ja yksilöllistäminen muuttuneissa
Lähteet: Eriyttäminen ja yksilöllistäminen muuttuneissa Opetushallitus


Lataa ppt "Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google