Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

S2 opetuksen tilannekatsaus / Kuopio

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "S2 opetuksen tilannekatsaus / Kuopio"— Esityksen transkriptio:

1 S2 opetuksen tilannekatsaus / Kuopio
Rehtorikokous  FM, KM, eo, S2 opettaja Kirsi Helistö/ Pyörön koulu KM , keo Kristiina Hyvärinen/ Alavan koulu

2 S2 oppilas Maahanmuuttajataustainen, paluumuuttaja tai ulkomailta adoptoitu oppilas, jonka suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen kaikilla kielen osa-alueilla Oppilaan toinen vanhempi puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea

3 S2-opetuksen järjestämisen perusperiaatteet
Ryhmäkoko ja valtionavustus > valtionavustusta suoritetaan neljän oppilaan laskennallista ryhmää kohti  kolmesta opetustunnista viikossa  Kaikki S2-oppilaan opiskelu ja opetus on S2-oppimäärän suorittamista riippumatta siitä, saako hän opetuksensa kokonaan tai osittain S2 – opetuksessa S2-opetukselle ei voi asettaa aikarajaa Suomessa asumisen tai kouluvuosien perusteella Opettajat arvioivat yhdessä tarpeen S2-opetukselle, oppimäärä neuvotellaan yhdessä huoltajien kanssa Opetusneuvos Rönnberg (Oph): " Jos vanhemmat vastustavat ehdottomasti S2- oppimäärän valintaa, koulu joutunee sopeutumaan tilanteeseen niin, että oppilasta tuetaan suomen kielen oppimisessa kaikin käytettävissä olevin keinoin."

4 S2-opetuksen järjestämisen tavat
Oppilas opiskelee koko suomen kielen ja kirjallisuuden tuntimäärän S2-ryhmässä. S2-opettaja vastaa koko oppimäärän tavoitteiden ja sisältöjen toteutumisesta sekä oppilaan oppimisen arvioinnista.  Oppilas opiskelee osan suomen kielen ja kirjallisuuden tunneista S2-ryhmässä ja osan suomen kielen ja kirjallisuuden ryhmässä. Tällöin luokanopettaja tai äidinkielen opettaja ja S2-opettaja suunnittelevat opetuksen yhdessä. He myös vastaavat oppilaan oppimisen arvioinnista yhdessä.  Oppilas opiskelee kaikki suomen kielen ja kirjallisuuden tunnit suomen kielen ja kirjallisuuden ryhmässä S2-tavotteiden mukaan, jolloin S2-opettajalla on ainoastaan konsultoiva rooli. Arvioinnista vastaa oppilaan luokanopettaja tai äidinkielen opettaja. Ylemmillä vuosiluokilla voidaan hyödyntää myös jaksojärjestelmää: oppilas voi opiskella joissakin jaksoissa kokonaan suomen kielen ja kirjallisuuden ryhmässä ja joissakin jaksoissa taas kokonaan S2-ryhmässä.  S2-opetusta voidaan antaa myös luokanopettajan tai äidinkielen opettajan ja S2-opettajan samanaikaisopetuksena. Opetuksen suunnittelu ja oppilaan oppimisen arviointi tehdään opettajien yhteistyönä. 

5 S2-opetuksen järjestämisen tavat/ esimerkkejä
Oppilas opiskelee S2-opettajalla luokkatasoisessa ryhmässä samaan aikaan, kuin suomen kieli ja kirjallisuustunnit toteutuvat tai osan näistä tunneista S2-opettaja työskentelee samanaikaisopettajana oppitunnilla Osa S2-opetuksesta on pienryhmäopetusta tai jaksottaista pienryhmäopetusta Oppilas opiskelee yläkoulun Nivelryhmässä valmistavan vaiheen jälkeen, mikäli hän tarvitsee vielä runsaasti kielellistä tukea (Tampere, Pyörön koulu) Kauko-suomalainen nettipulpetti (Jyväskylä); ostettava palvelu

6 S2 oppilaan arviointi Monipuoliset arviointimenetelmät
Oppilasta arvioidaan S2-oppimäärän tavoitteiden mukaisesti S2 huomioidaan kaikkien oppiaineiden arvioinnissa  Arviointi voi olla sanallista koko peruskoulun ajan lukuun ottamatta päättöarviointia Arviointi ei nojaa enää taitotasoasteikkoon (opettajan apuväline) vaan hyvän osaamisen kuvaukseen ja päättöarvioinnin kriteereihin  Mikäli oppilaalla ei ole S2-oppimäärää huoltajien kiellon vuoksi tarpeesta huolimatta > arviointi suomen kielen ja kirjallisuuden mukaan > myös muut oppiaineet arvioidaan samoin 

7 S2-oppilaan Primus-merkinnät
"Tiedot" -lehdellä kirjaukset: äidinkieli ja opetuskieli (esim. venäjä - suomi )  "Opinnot" -lehdellä on rastitettava kohta "Suomi toisena kielenä", mikäli tarve todetaan Oppiainevalinnoissa  Suomi toisena kielenä -oppiaine, mikäli S2 tarve todetaan "Huomio" -lehdellä (osalla) maininta osallistumisesta valmistavaan opetukseen (VA) "Koulunkäynti"-lehdellä koululuettelossa tulee esille osallistuminen VA opetukseen (aloitus ja loppumispäivämäärät) "Kieli ja kulttuuri" -lehdelle siirtyy automaattisesti Suomi toisena kielenä - maininta

8 S2-oppilaan hopsit, hojksit, tuen tarve, siirtymävaiheet, luokkasuunnitelmat
S2-oppilas on oikeutettu tarvittavaan oppimisen tukeen kaikissa tuen vaiheissa S2 ei ole erityisopetusta eikä tukiopetusta Valmistavassa vaiheessa olleelle oppilaalle on tehty pedagoginen arvio > tämän pohjalta vastaanottava koulu tekee oppimissuunnitelman (maahanmuuttajaoppilaan prosessikaavio/Kuopio) Tehostetun tuen oppimissuunnitelmassa ja erityisen tuen hojksissa S2- opetukselle tulee tehdä tavoitteet, toteutustapa, arviointi

9 Kouluista tulleita pohdintoja, toiveita ja haasteita
Toive: Tuntien ennakointi lukujärjestykseen, toiveena mahdollisuus rinnakkaisopetukseen ja  samanaikaisopetukseen     Toive: Opetusta toteuttavien opettajien suunnittelu seuraavaa lukuvuotta varten jo keväällä Toive: Selkeä tietopaketti opettajalle, joka ottaa vastaan S2 oppilaan  Toiveena S2-opettaja/t koulujen käyttöön ; keskittäminen omassa koulussa tai kiertävä opettaja/ alueellinen opettaja > samanaikaisopetuksen/rinnakkaisopetuksen mahdollistaminen Toive: Mahdollisuus aloittaa opetus heti lukukauden alussa  Tarkasteltava: Valmistavasta siirtyvien oppilaiden tiedonsiirto, luokkatasosuunnittelu, arviointi kielitaidosta Haaste: Suuret - pienet ryhmäkoot, eri luokkatasojen oppilaat, eri taitotasolla olevat oppilaat Linjaus tarpeen määrittelyssä ja määrän suunnittelussa huoltajien kanssa > vapaaehtoisuuden rajaus  Linjaus oppimissuunnitelmien teossa, yksilöllinen huomiointi tarpeessa  Toive: Arviointitapojen, arviointimenetelmien yhtenäistäminen (sanallinen/numeerinen/ yhdistelmä) Koulutustarve opetuksesta, arvioinnista ja linjauksista  Primus-merkintöjen ja Wilma-merkintöjen yhteinen linjaus Opettajien palkkauksellinen eriarvoisuus; vuosiviikkotunti - tukiopetustuntipalkkio

10 ….... asiakokonaisuudet lyhyesti
Oppilaan oikeus S2-opetukseen järjestelyiltään parhaalla mahdollisella tavalla Opetuksen järjestämisen toimintamalli yhteneväiseksi  Ennakointi työjärjestykseen Tiedonsiirto  Opettajuuden järjestelyt, yhteistyön- ja suunnittelun mahdollistamien Ryhmien muodostuminen tarkoituksenmukaisiksi  Koulutustarve, arviointimateriaalit ja oppimisen materiaalihankinnat Kirjausten linjaus (Primus, Wilma, hops, hojks)

11 Toiminnallinen osuus Ryhmiin jakautuminen  pj: Taina (1), Esa (2), Saila (3), Mika(4), Erja (5), Titta (6)                                              > ryhmiin jakautuminen numeron mukaan                                              > ryhmän kirjurin valinta Keskustelu 15 min > muistiinpanot (kerätään lopuksi)  1. MITKÄ SEIKAT OVAT REHTORIEN TYÖN KANNALTA KEHITETTÄVIÄ ASIOITA S2- OPETUKSEN JÄRJESTÄMISESSÄ ? 2. MITEN VARAUDUT/ VOIT VARAUTUA SEURAAVAN LUKUVUODEN  S2 –OPETUKSEN JÄRJESTÄMISEEN? Kokemusten ja ideoiden koonti.   3. MITEN TOIVOTTE ASIAKOKONAISUUTTA KEHITETTÄVÄN? Ryhmien ajatusten ja ideoiden avaaminen kaikille  Koonti ja loppupäätelmät 


Lataa ppt "S2 opetuksen tilannekatsaus / Kuopio"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google