Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki
Advertisements

Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto Alan kuvaus ja arvoperusta Leena Mäkelä.
Lasten Kuvataide & Kädentaito
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Tytöt teknologian taitajiksi
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Käsityön sisältöalueet
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
KÄSITYÖN OPETUKSEN JÄRJESTÄMINEN 3-6-luokilla. KOKONAINEN KÄSITYÖPROSESSI KÄSITYÖNOPETUKSESSA 1.IDEOINTI/INNOVOINTI Tapahtuu yksin tai ryhmässä (ideariihi,
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
painotuslinjan esittely
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Riitta Huovila Jyväskylän normaalikoulu
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Valinnainen 8 – 9 lk 2h/ viikko Lisäkurssi 8 – 9 lk 2h tai 1 h/ viikko
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Pelit opetuksen tukena
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Puolalan koulu - valinnaisesitys 2017
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Aamupäivän ohjelma Kouluprojektien purkua pienryhmätyöskentely
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
- Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Pulmapeli.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Jyväskylän normaalikoulu - Unesco -koulu
Esityksen transkriptio:

Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi Jyväskylän perusopetuksen käsityön opetuksen suunnittelua Mankolan koulu, Jyväskylä 26.4.2016 Aki Rasinen Jyväskylän yliopisto

Käsityö Oppiaineen tehtävä kokonaisen käsityöprosessin hallinta monimateriaalinen oppiaine, jossa toteutetaan käsityöilmaisuun, muotoiluun ja teknologiaan perustuvaa toimintaa tuotteen tai teoksen itsenäinen tai yhteisöllinen suunnittelu, valmistus ja oman tai yhteisen käsityöprosessin arviointi tutkivaa, keksivää ja kokeilevaa toimintaa ja siinä toteutetaan ennakkoluulottomasti erilaisia visuaalisia, materiaalisia, teknisiä sekä valmistusmenetelmällisiä ratkaisuja opetellaan ymmärtämään, arvioimaan ja kehittämään erilaisia teknologisia sovelluksia sekä käyttämään opittuja tietoja ja taitoja arjessa kehitetään oppilaiden avaruudellista hahmottamista, tuntoaistia ja käsillä tekemistä, jotka edistävät motorisia taitoja, luovuutta ja suunnitteluosaamista pitkäjänteisestä ja innovatiivista yhteisöllistä teemojen kokonaisvaltainen tarkastelu oppiainerajat luontevasti ylittäen kestävälle elämäntavalle ja kehitykselle kasvattaa eettisiä, tiedostavia, osallistuvia sekä osaavia ja yritteliäitä kansalaisia

Nokia jäi aloilleen OPS 1985 1994, 2004 2014? Peruskoulu 1970

Suomalaiset eivät Albert Einsteinin tavoin usko, että tekemällä asioita samalla tavalla uudelleen ja uudelleen saisimme aikaan erilaisen lopputuloksen (Sahlberg 2015, 119)