Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuLeena Aaltonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
2
ET peruskurssin koonti ET:n luonne ET:n historia, Katsomusopetus, ET:n identiteetti: uskontokuntiin kuulumattomien oppiaine Uskonnonvapaus Säädöstausta, Uskonnonvapauden toteutuminen koulussa ET:n OPS:n ydin -Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu -Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti -Yhteisö ja ihmisoikeudet -Ihminen ja maailma Didaktiset haasteet esim: Katsomusopetus (oman kasvun opetus), Kulttuuri- ja identiteettikasvatus, Moraali- ja ihmisoikeuskasvatus, Kestävää kehitystä edistävä kasvatus
3
Niiniluodon maailmankatsomuksen käsite Etiikka, arvot Maailmankatsomus Jonkinlainen tieto-oppi: mistä katsomus on peräisin Yksilön maailmankatsomusta sanotaan elämänkatsomuksesi Maailmankuva kuva luonnosta (ja yliluonnollisesta) kuva ihmisestä (ja yhteiskunnasta) kuva itsestä
4
Katsomusaineet Totuus (tai ainakin tarkastelun lähtökohta) riippuvainen oppilaan (kodin) katsomuksesta. ET:n erityislähtökohtana oppilaan maailma. ET:n ”uskonnoton” uskonnoton tarkastelutapa muistuttaa sitoumuksiltaan muita kouluaineita (ei yliluonnollisia selityksiä), mutta on neutraalimpi (oppilaille ei opeteta jotain katsomusta, joskin moraalin alueella OPS perusteet määrittävät tiettyjä sisällöllisiä asioita).
7
Palkkiongelma Elämänkatsomustiedossa hyvän osaamisen kriteerit jakavat opetussuunnitelman kahdeksi ryppääksi: (esiopetus) 1 – 5 luokka 6 – 9 luokka Koska ET-opetus toteutuu pienen oppilasmäärän vuoksi valtaosassa kouluja yhdysryhmissä, nämä kaksi ops-blokkia aiheuttavat opetuksen järjestämiselle ongelmia.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.