Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara."— Esityksen transkriptio:

1 Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu 24.6.2016 Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara

2 TÄRKEÄÄ ja HYVÄÄ uudessa KS OPSissa  Motivaatio paranee kun saa suunnitella itse, merkityksellisyys kasvaa  Innostus ja kannustus kokeilevaan, uutta luovaan käsityöhön  Dokumentointi tärkeää, työn vaiheet jäävät muistiin ja talteen -> Kasvunkansio! Loistavaa.  Taitojen kehittyminen  Eriyttäminen tulee ”luonnollisesti”

3 TÄRKEÄÄ ja HYVÄÄ uudessa KS OPSissa  Luovuus herää, pystytään herättelemään  Se, että kaikki opiskelevat ilman valintaa kaikkea, on loistavaa. Tarvitaan kaikenlaisia taitoja.  Työn valmistuksen prosessi on lopputuotetta tärkeämpi oppimiskokemus; kokonainen käsityöprosessi  Kokeileminen, tutkiminen, pohdinta, ajattelu… INTEGROINTI muihin aineisiin!

4 TÄRKEÄÄ ja HYVÄÄ uudessa KS OPSissa  Oppilas suunnittelee omat tuotteensa ITSE  Motivointi, ideoinnista kiinnostuminen  TS ja TN yhteistyö  Lapsen luovuudelle annetaan tilaa ja mahdollisuuksia oppimistehtävän rajoissa  Opettajien yhteistyö; yhteinen suunnittelu -> lisää ideoita ja pedagogisia näkemyksiä luovaan työskentelyyn  Tavoitteellisuus, pitkäjänteisyys, palautteen vastaanottaminen ja siitä oppiminen

5 TÄRKEÄÄ ja HYVÄÄ uudessa KS OPSissa  Tekemisen ilo: itsetunnon vahvistuminen, omien vahvuuksien löytyminen, käsillä tekemisen mielihyvä.  Yhdessä tekeminen: suunnittelu ja ryhmätyöt.

6 Säilytettävää  Mahdollisuus tehdä käsillä jotain  Työturvallisuus  Oikeat valmistustekniikat ja oikea työvälineiden käyttö  Opittujen taitojen soveltaminen sujuvasti omassa arjessa  Luokkien välineistön monipuolisuus, mahdollisuus monenlaisiin tekniikoihin  Selkeämmät tavoitteet opiskelulle

7 UUSIA ASIOITA, HAASTEITA  Oppilaiden kiinnostusten kohteiden huomioiminen  Tekniikoiden vai suunnittelun opettaminen ensin?  Voiko suunnitella jos ei tiedä tekniikoista mitään? Voiko suunnitelman perusteella päättää, mitä tekniikoita opiskellaan / opetetaan?  Suunnitelman ja omien (oppilaan) taitojen kohtaaminen

8 UUSIA ASIOITA, HAASTEITA  Eriyittäminen ylös ja alas (nopeat, taitavat, hitaat)  Suunnittelu vaatii aikaa ja materiaaleja -> rahat jo nyt tiukilla  Voiko entisiä töitä enää tehdä? Voiko entisiä töitä käyttää mallina?  Työn tarpeeksi tarkka rajaaminen, mutta kuitenkin luovuus säilyttäen (juttu ei saa rönsyillä!)  Tekniikoiden kehittäminen ja uuden oppiminen niin ettei käsityö ole vain huopapalojen liimailua

9 UUSIA ASIOITA, HAASTEITA  Yksilöllisen, järkevän ja onnistuneen (?) tuotoksen valmistaminen  Raportoinnin toteutus niin ettei se tapa valmistamisen iloa  TS / TN sisältöjen tasapainoinen yhdisteleminen tuotokseen  Lusmuilijat ja aidan matalimmasta kohdasta menijät? (Motivaatio, taitojen ja tekniikoiden opetus / oppiminen)  Kokonainen käsityö vie paljon aikaa -> tuleeko vain 1 työ / vuosi?

10 UUSIA ASIOITA, HAASTEITA  KS-opetustilojen sijainti, riittämätön varustelu, yhtäaikainen käyttö  Miten materiaalit tilataan kun ei voidakaan enää tilata koko ryhmälle samaa työtä varten?  Jos opetan yksin, miten yksi ope riittää?  Sisällöissä ei riittävästi tekniikoita? Heikkeneekö kädentaidot?  Ohjelmointi, 3D-suunnittelu

11 UUSIA ASIOITA, HAASTEITA  Työturvallisuus vs isot ryhmät ja haastavat oppilaat  Arviointi -> mistä aika taitotasotaulukon täyttämiseen?  Molempien taitojen tasapuolinen kehittyminen (toinen tekniikka ei saa olla lisuke)  Kuinka vahvasti opettaja voi ohjata kokeiluvaihetta ja materiaaleihin tutustumista? Toteutus oppimistehtävien kautta? Konkretiaa toivoisin.

12 UUSIA ASIOITA, HAASTEITA  Suunnittelun opettaminen: Sinnepäin sutaistut kuvat paperilla. Mitat? Työvaiheet? Osien kiinnitykset? -> Miten motivoida oppilasta tarkempaan työhön?  Kokeiluvaiheen markkinointi oppilaalle, miksi kokeiluja?  Pitääkö virheet työssä purkaa / korjata jotta tuote on riittävän hyvä?  MISTÄ ideoita uusiin töihin?

13 UUSIA ASIOITA, HAASTEITA  Omien taitojen riittämättömyys -> tuleehan täydennyskoulutusta?  TVT-taitojen korostuminen; mitä jos en itse osaa?  Onko resursseja ja rahaa riittävästi?  Onko opettajalla aikaa vastata oppilaan pyyntöön ohjata, kannustaa, neuvoa, opettaa eri tekniikoita?  Yhteistyön sujuminen opettajien kesken? Henkilökemiat?  Kasvaako open työmäärä huomattavasti?

14 UUSIA ASIOITA, HAASTEITA  Miten tuntien opetus jakautuu? Opet ei tasavertaisia taidoiltaan eri tekniikoissa.  Miten opitaan pois käsityöaskartelusta ja toteutetaan OIKEAA käsityötä jo 1-2 luokilla?  28 oppilaan sijoittuminen eri luokkatiloihin / yhteen luokkaan jos työt etenevät erilaista tahtia?  Kasvunkansio

15 Toiveita  Lisää koulutusta (tekniikat, TVT, suunnittelu)  Ideariihiä  Asenteissa kentällä pelkoa ja välinpitämättömyyttä -> pitäydytäänkö kuitenkin vanhoissa rutiineissa eikä opetellakaan uutta?  Tuki ja resurssit koululta tämän uuden upean OPSin toteuttamiseen heti parhaalla mahdollisella tavalla – saadaanhan?


Lataa ppt "Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google