Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEveliina Haapasalo Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu 24.6.2016 Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara
2
TÄRKEÄÄ ja HYVÄÄ uudessa KS OPSissa Motivaatio paranee kun saa suunnitella itse, merkityksellisyys kasvaa Innostus ja kannustus kokeilevaan, uutta luovaan käsityöhön Dokumentointi tärkeää, työn vaiheet jäävät muistiin ja talteen -> Kasvunkansio! Loistavaa. Taitojen kehittyminen Eriyttäminen tulee ”luonnollisesti”
3
TÄRKEÄÄ ja HYVÄÄ uudessa KS OPSissa Luovuus herää, pystytään herättelemään Se, että kaikki opiskelevat ilman valintaa kaikkea, on loistavaa. Tarvitaan kaikenlaisia taitoja. Työn valmistuksen prosessi on lopputuotetta tärkeämpi oppimiskokemus; kokonainen käsityöprosessi Kokeileminen, tutkiminen, pohdinta, ajattelu… INTEGROINTI muihin aineisiin!
4
TÄRKEÄÄ ja HYVÄÄ uudessa KS OPSissa Oppilas suunnittelee omat tuotteensa ITSE Motivointi, ideoinnista kiinnostuminen TS ja TN yhteistyö Lapsen luovuudelle annetaan tilaa ja mahdollisuuksia oppimistehtävän rajoissa Opettajien yhteistyö; yhteinen suunnittelu -> lisää ideoita ja pedagogisia näkemyksiä luovaan työskentelyyn Tavoitteellisuus, pitkäjänteisyys, palautteen vastaanottaminen ja siitä oppiminen
5
TÄRKEÄÄ ja HYVÄÄ uudessa KS OPSissa Tekemisen ilo: itsetunnon vahvistuminen, omien vahvuuksien löytyminen, käsillä tekemisen mielihyvä. Yhdessä tekeminen: suunnittelu ja ryhmätyöt.
6
Säilytettävää Mahdollisuus tehdä käsillä jotain Työturvallisuus Oikeat valmistustekniikat ja oikea työvälineiden käyttö Opittujen taitojen soveltaminen sujuvasti omassa arjessa Luokkien välineistön monipuolisuus, mahdollisuus monenlaisiin tekniikoihin Selkeämmät tavoitteet opiskelulle
7
UUSIA ASIOITA, HAASTEITA Oppilaiden kiinnostusten kohteiden huomioiminen Tekniikoiden vai suunnittelun opettaminen ensin? Voiko suunnitella jos ei tiedä tekniikoista mitään? Voiko suunnitelman perusteella päättää, mitä tekniikoita opiskellaan / opetetaan? Suunnitelman ja omien (oppilaan) taitojen kohtaaminen
8
UUSIA ASIOITA, HAASTEITA Eriyittäminen ylös ja alas (nopeat, taitavat, hitaat) Suunnittelu vaatii aikaa ja materiaaleja -> rahat jo nyt tiukilla Voiko entisiä töitä enää tehdä? Voiko entisiä töitä käyttää mallina? Työn tarpeeksi tarkka rajaaminen, mutta kuitenkin luovuus säilyttäen (juttu ei saa rönsyillä!) Tekniikoiden kehittäminen ja uuden oppiminen niin ettei käsityö ole vain huopapalojen liimailua
9
UUSIA ASIOITA, HAASTEITA Yksilöllisen, järkevän ja onnistuneen (?) tuotoksen valmistaminen Raportoinnin toteutus niin ettei se tapa valmistamisen iloa TS / TN sisältöjen tasapainoinen yhdisteleminen tuotokseen Lusmuilijat ja aidan matalimmasta kohdasta menijät? (Motivaatio, taitojen ja tekniikoiden opetus / oppiminen) Kokonainen käsityö vie paljon aikaa -> tuleeko vain 1 työ / vuosi?
10
UUSIA ASIOITA, HAASTEITA KS-opetustilojen sijainti, riittämätön varustelu, yhtäaikainen käyttö Miten materiaalit tilataan kun ei voidakaan enää tilata koko ryhmälle samaa työtä varten? Jos opetan yksin, miten yksi ope riittää? Sisällöissä ei riittävästi tekniikoita? Heikkeneekö kädentaidot? Ohjelmointi, 3D-suunnittelu
11
UUSIA ASIOITA, HAASTEITA Työturvallisuus vs isot ryhmät ja haastavat oppilaat Arviointi -> mistä aika taitotasotaulukon täyttämiseen? Molempien taitojen tasapuolinen kehittyminen (toinen tekniikka ei saa olla lisuke) Kuinka vahvasti opettaja voi ohjata kokeiluvaihetta ja materiaaleihin tutustumista? Toteutus oppimistehtävien kautta? Konkretiaa toivoisin.
12
UUSIA ASIOITA, HAASTEITA Suunnittelun opettaminen: Sinnepäin sutaistut kuvat paperilla. Mitat? Työvaiheet? Osien kiinnitykset? -> Miten motivoida oppilasta tarkempaan työhön? Kokeiluvaiheen markkinointi oppilaalle, miksi kokeiluja? Pitääkö virheet työssä purkaa / korjata jotta tuote on riittävän hyvä? MISTÄ ideoita uusiin töihin?
13
UUSIA ASIOITA, HAASTEITA Omien taitojen riittämättömyys -> tuleehan täydennyskoulutusta? TVT-taitojen korostuminen; mitä jos en itse osaa? Onko resursseja ja rahaa riittävästi? Onko opettajalla aikaa vastata oppilaan pyyntöön ohjata, kannustaa, neuvoa, opettaa eri tekniikoita? Yhteistyön sujuminen opettajien kesken? Henkilökemiat? Kasvaako open työmäärä huomattavasti?
14
UUSIA ASIOITA, HAASTEITA Miten tuntien opetus jakautuu? Opet ei tasavertaisia taidoiltaan eri tekniikoissa. Miten opitaan pois käsityöaskartelusta ja toteutetaan OIKEAA käsityötä jo 1-2 luokilla? 28 oppilaan sijoittuminen eri luokkatiloihin / yhteen luokkaan jos työt etenevät erilaista tahtia? Kasvunkansio
15
Toiveita Lisää koulutusta (tekniikat, TVT, suunnittelu) Ideariihiä Asenteissa kentällä pelkoa ja välinpitämättömyyttä -> pitäydytäänkö kuitenkin vanhoissa rutiineissa eikä opetellakaan uutta? Tuki ja resurssit koululta tämän uuden upean OPSin toteuttamiseen heti parhaalla mahdollisella tavalla – saadaanhan?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.