Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa"— Esityksen transkriptio:

1 Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
3-5 vuotiaden kanssa toteutettava projekti metsän syksystä.  Janika, Milla-Maria ja Marimilla

2 Projektista yleisesti
Toteutetaan 3-5 vuotiaiden lasten kanssa kolomen viikon aikajaksolla Toiminnassa huomioidaan eri-ikäisten lasten kehitystaso Projektin aikana pyritään ottamaan huomioon valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitut erilaiset orientaatiot sekä lapselle ominaiset tavat toimia Lopuksi projektista kootaan digitarina, joka jaetaan verkossa vanhempien luettavaksi  Tarkoituksena opettaa lapsille asioita metsän syksystä ylittäen erilaisia ainerajoja

3 Luonnontieteelinen orientaatio Matemaattinen orientaatio
Lasten kanssa lähdetään liikkumaan luontoon ja konkreettisesti tutkitaan metsän syksyisiä piirteitä Lasten kanssa keskustellaan heidän kokemuksistaan luonnossa sekä siitä, mitä he tietävät syksyn vaikutuksista luonnossa Lapsille perustellaan luonnossa tapahtuvia muutoksia, tässä kuitenkin otettava huomioon lasten ikä Metsässä on paljon laskettavaa ja sitä on helppo hyödyntää Metsäretkillä voidaan esimerkiksi tutkia "montako lätäkköä reissulla nähdään?"

4 Esteettinen orientaatio Eettinen ja uskonnollinen orientaatio
Lapset pääsevät itse kokeilemaan, havaitsemaan, kuuntelemaan ja luomaan He voivat käyttää monia eri aisteja Luonnosta voidaan kerätä materiaalia esimerkiksi askartelua varten Lapsille voidaan, taas ikä huomioiden, kertoa metsän ettisestä ja kestävästä käytöstä Myös uskontokasvatuksessa voidaan kertoa luonnonuskonnoista

5 Digitarinan toteutus ja median käyttö
Projektin tarkoituksena on perehdyttää lapsia tietoteknisten taitojen opettelemiseen ja yleisesti teknologian käyttämiseen (ikä huomioiden) Metsäretkellä lapset saavat ottaa itse valokuvia tai videon pätkiä luonnosta tekemistään havainnoistaan Digitarinan lapset voivat luoda sarjakuvan muodossa käyttämällä ottamiaan kuvia ja muokkaamalla niistä omaperäisen tuotoksen Kuvia ja videoita voi käyttää myös jonkin Ipad sovelluksen kanssa ja tehdä niistä animaatioita tai diaesityksiä

6 Lapselle ominaiset tavat toimia
Lapselle ominaisia tapoja toimia ovat leikkiminen, liikkuminen, taiteellinen kokeminen ja tutkiminen Leikkiminen: Pyritään huomioimaan projektin jokaisessa vaiheessa ja esimerkiksi opettaa leikin avulla sekä antaa lapsille aikaa leikkiä metsässä Liikkuminen: Metsässä voidaan tehdä erilaisia syksy aiheisia liikuntaleikkejä, näin lapsi tulee tutuksi myös vaihtelevan maaston kanssa ja pääsee kehittämään motorisia ja liikunnallisia taitojaan Taiteellinen kokeminen: Lapset voivat kerätä metsästä esim. kasveja ja lehtiä ja tehdä niistä taideteoksia tai piirtää näkemiänsä asioita ja kokemuksia jälkikäteen Tutkiminen: Lapset saavat itseä tutkia ja kokeilla luontoa

7 Pohdittua: Projektin vahvuuksina on monipuolisten menetelmien käyttö ja kokonaisvaltainen oppiminen, lapset oppivat monenlaisia eritaitoja Haasteena voivat olla esimerkiksi liian suuret ryhmät ja suuri ikähaarukka Opettajan rooli on tukea ja tarkkailla lasten toimintaa, hän voi myös itse kuvata lapsia ja heidän työskentelyyn. Tarvittaessa opettaja myös itse ohjaa ja auttaa lapsia. Opettajan tulee huomioida eri-ikäisten lasten kyvyt, turvallisuus ja olosuhteet Lapsilähtöisyys toteutuu kun lapset saavat itse tutkia ja toimia sekä valita tutkimuksenkohteen


Lataa ppt "Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google