Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008."— Esityksen transkriptio:

1 Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008

2 Opetuksen järjestäminen
lukuvuosi 1. lk alkuopetuksen käsityö 2. lk 3. lk vaihtotyöskentelynä ts ja tn 4. lk 5. lk valinnan mukaan ts tai tn + projekti 6. lk 7. lk lk valinnaiskurssit

3 Yhteisprojektien tavoitteena on
ylläpitää ja harjoittaa molempien käsityön alueiden tietoja ja taitoja laajentaa oppilaan käsityöalan tuntemusta integroida käsityönopetus mm. yrittäjyyskasvatuksen, kulttuurikasvatuksen ja teknologiakasvatuksen aihepiireihin

4 Projektityö voi olla tuote, jonka valmistamiseen tarvitaan sekä tekstiilityön että teknisen työn materiaaleja ja tekotapoja. Rahi Lehtiteline

5 Projektityö voi olla yhteisestä aihepiiristä lähtevä tuotesarja.
Suunnitellaan esteettisesti ja toiminnallisesti yhtenevä tuotesarja. Osa tuotteista valmistetaan kovista, osa pehmeistä materiaaleista. Sauna-sarja Kenkä-projekti

6 Projektityö voi olla erikoismateriaaleihin tai uusiin tekotapoihin perustuva työ. Rottinkikori Harjat Talvivalo

7 Projektityö voi olla useiden oppiaineiden muodostama integroitu kokonaisuus. Robin Hood

8 Projektityö voi olla Perusopetuksen aihekokonaisuuksiin perustuva jakso Ihmisenä kasvaminen Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys Viestintä ja mediataito Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta Turvallisuus ja liikenne Ihminen ja teknologia

9 Projektijakson opetuksen järjestäminen
Projektitöiden opetuksessa on mahdollista ryhmittää opetusta kahden opettajan voimin eri tavoilla: koko luokka on samassa tilassa, kaksi opettajaa ohjaamassa luokka on jaettu sekaryhminä kahteen tilaan: ryhmät vaihtuvat puolivälissä jaksoa ryhmät vuorottelevat viikoittain ryhmät hajoavat aloituksen jälkeen ja oppilaat etenevät omaan rytmiinsä

10 Projektien ongelmia.. projektien pitkä ajallinen kesto, vie aikaa harjaantumiselta valitulla käsityön osa-alueella vaatii opettajalta monipuolista taidonhallintaa mielekkäiden työvaihtojen puute (toistaiseksi) ajoittaiset opetuksen ruuhkatilanteet ja välineiden puute (.. järjestelykysymys)

11 Projektien iloja projektitöiden kautta on mielekästä toteuttaa samansisältöistä käsityötä - vuosisuunnitelmaan jää oppilaalle mahdollisuus painottua joko ts- tai tn-opintoihin mielenkiintoisia, entistä laaja-alaisempia töitä mahdollisuus järkevään integrointiin ja käsityönopetuksen liittämiseen aihekokonaisuuksiin luontevaa opettajien välistä yhteistyötä


Lataa ppt "Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google