Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJohannes Halonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008
2
Opetuksen järjestäminen
lukuvuosi 1. lk alkuopetuksen käsityö 2. lk 3. lk vaihtotyöskentelynä ts ja tn 4. lk 5. lk valinnan mukaan ts tai tn + projekti 6. lk 7. lk lk valinnaiskurssit
3
Yhteisprojektien tavoitteena on
ylläpitää ja harjoittaa molempien käsityön alueiden tietoja ja taitoja laajentaa oppilaan käsityöalan tuntemusta integroida käsityönopetus mm. yrittäjyyskasvatuksen, kulttuurikasvatuksen ja teknologiakasvatuksen aihepiireihin
4
Projektityö voi olla tuote, jonka valmistamiseen tarvitaan sekä tekstiilityön että teknisen työn materiaaleja ja tekotapoja. Rahi Lehtiteline
5
Projektityö voi olla yhteisestä aihepiiristä lähtevä tuotesarja.
Suunnitellaan esteettisesti ja toiminnallisesti yhtenevä tuotesarja. Osa tuotteista valmistetaan kovista, osa pehmeistä materiaaleista. Sauna-sarja Kenkä-projekti
6
Projektityö voi olla erikoismateriaaleihin tai uusiin tekotapoihin perustuva työ. Rottinkikori Harjat Talvivalo
7
Projektityö voi olla useiden oppiaineiden muodostama integroitu kokonaisuus. Robin Hood
8
Projektityö voi olla Perusopetuksen aihekokonaisuuksiin perustuva jakso Ihmisenä kasvaminen Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys Viestintä ja mediataito Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta Turvallisuus ja liikenne Ihminen ja teknologia
9
Projektijakson opetuksen järjestäminen
Projektitöiden opetuksessa on mahdollista ryhmittää opetusta kahden opettajan voimin eri tavoilla: koko luokka on samassa tilassa, kaksi opettajaa ohjaamassa luokka on jaettu sekaryhminä kahteen tilaan: ryhmät vaihtuvat puolivälissä jaksoa ryhmät vuorottelevat viikoittain ryhmät hajoavat aloituksen jälkeen ja oppilaat etenevät omaan rytmiinsä
10
Projektien ongelmia.. projektien pitkä ajallinen kesto, vie aikaa harjaantumiselta valitulla käsityön osa-alueella vaatii opettajalta monipuolista taidonhallintaa mielekkäiden työvaihtojen puute (toistaiseksi) ajoittaiset opetuksen ruuhkatilanteet ja välineiden puute (.. järjestelykysymys)
11
Projektien iloja projektitöiden kautta on mielekästä toteuttaa samansisältöistä käsityötä - vuosisuunnitelmaan jää oppilaalle mahdollisuus painottua joko ts- tai tn-opintoihin mielenkiintoisia, entistä laaja-alaisempia töitä mahdollisuus järkevään integrointiin ja käsityönopetuksen liittämiseen aihekokonaisuuksiin luontevaa opettajien välistä yhteistyötä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.