Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ITÄ-SUOMEN RAKENNUSALAN TYÖTURVALLISUUDEN EDISTÄMINEN 2012 JA TYÖTURVALLISUUSKILPAILU Tilaajan/rakennuttajan mahdollisuudet hyvälle työturvallisuustyölle.
Advertisements

Työsuojeluvastuut.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Läheltä piti -tilanteet
VTT TUOTTEET JA TUOTANTO Dipoli , Kaarin Ruuhilehto VOIKO TURVALLISESTI RAKENTAA? Talonrakentamisen työturvallisuusmenettelyiden kehittäminen.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
Tiedoston nimi Rakennusmies löytyi hukkuneena rakennustyömaan montusta, jossa uppopumppu TOT 29/1997.
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
Kuorma-auton renkaan paineistus Rengasliikkeen asennushallissa koeponnistettiin käytettyä rengasta pinnoituskelpoisuuden selvittämiseksi.
1 Rengas räjähti ja paineisku heitti asentajan betonilattialle TOT-raportti 3/97.
Vanteen hitsaus Kaksi asentajaa korjasi työkonekorjaamolla hitsaamalla ajoneuvonosturin paineenalaisen pyörän vannetta. Toinen asentaja.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
1 Kaukolämpöputken hitsaaja jäi sortuneen maamassan alle TOT-raportti 17 / 06.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
Tiedoston nimi Vanerityöntekijä kaatui kuljetinhihnalla linjaa käynnistettäessä. TOT-raportti 5 / 00.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja putosi rakennuksella ritilätason luiskahdettua TOT-raportti 17/97.
Pysy hyvässä työvireessä
Sähkö- ja säätötekniikka-asentaja puristui pakkauslinjastolla
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Asentaja sai päälleen kuuman keittolipeäliuoksen irrottaessaan venttiilin tiivistettä TOT-raportti 11/
Sahatyöntekijä jäi haketta lastaamassa olleen pyöräkuormaajan alle
Opiskelija joutui telakalla suuren putken ruhjomaksi
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Purkutyötä tehnyt rakennusmies putosi kuuden metrin korkeudesta
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Suunnittelija jäi pelkkahakkurin ruhjomaksi mittauksia tehdessään
Voimalaitostyöntekijä jäi puristuksiin hiilikuljettimen hihnan ja hihnatelan muodostamaan nieluun TOT-raportti 2/
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Metallimies menehtyi putkistossa olleen tärpätin sytyttyä palamaan
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Rakennussiivooja putosi 2 metriä syvään kaivantoon rakennustyömaalla
Paperityöntekijä puristui liikkeelle lähteneeseen kuljettimeen
Pylväsjalustojen siirto
Laitosmies puristui robottitarttujan ja kuljetinradan väliin
Paperityöntekijä menehtyi jäädessään liikkuvan tampurin ja betonipilarin väliin TOT-raportti 30 /
Kiskoliitoksia tarkistamassa ollut sähköasentaja kuoli valokaaren seurauksena TOT-raportti 19 / 04 Tätä TOT 19/2004-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Työnjohtaja jäi puristuksiin magneettinostimen ja rullaradan väliin
Generaattorin runkoa porannut putosi tikkailta
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Sahan työntekijä puristui rimatornin ja kannatinpilarien väliin
Asentaja putosi hoitotasoon tehdystä aukosta 4,4 metriä alemmalle hoitotasolle TOT-raportti 11 /
Kuorimotyöntekijä puristui kuitupuunippujen väliin nostotyön aikana
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
KOKEMUKSIA VASTUISTA JA TEHTÄVISTÄ TAPATURMAN SATTUESSA
Sahatyöntekijä ruhjoutui pudottuaan tukkipöydän alapuoliselle kolakuljettimelle TOT-raportti 11 /
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Sääntöjä ulkopuoliseen arviointiin
Esityksen transkriptio:

Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin TOT-raportti 18/00 www.tvl.fi 23.6.2003

Portaikon suojalevyn asennus Terästehtaan laaja modernisointiin liittyvä projekti Asentajan oli määrä hitsata suojalevy portaiden alle alemmalta tasolta käsin Taso sijaitsi siltanosturin kulkuradan vieressä 15 m korkeudella Asentaja oli siirtymässä tason yläpuolelle ja oikaisi siltanosturin kulkuradan kautta Nosturi lähti liikkeelle ja asentaja jäi väliin Vaarasta varoittaminen, tiedonkulku, turvalliset kulkutiet, nosturiturvallisuus Yhteisten työpaikkojen tiedonkulku TOT 18/00 Tapahtumakuvaus Terästehtaalla oli suuri modernisointiprojektiin liittyvä seisakki, jossa työparin tehtäväksi oli annettu suojalevyn asentaminen hitsaamalla portaikon alapuolelle. Tämän jälkeen työvuorossa olisi ollut suojaverkon asentaminen porrastason ja siltanosturin päätypalkkien väliin. Asentaja oikaisi nosturin kulkuradan kautta siirtyessään porrastason yläpuolelle ja vältti 60 m:n kiertomatkan. Samaan aikaan kauko-ohjauksessa oleva nosturi lähti liikkeelle nosturinkuljettajan toimesta. Asentaja jöi nosturin ja kannatinpalkin väliin menehtyen välittömästi. Kulkutasojen välinen aukko, josta oli mahdollista päästä nosturin kulkuradalle. Punaiset nuolet osoittavat suunnitellun reitin. www.tvl.fi 23.6.2003

Tapaturmaan johtaneet tekijät Oikaisu nosturin kulkuradan kautta Tiedonkulku asentajien ja nosturinkuljettajan välillä Mahdollisuus mennä vaara-alueelle Vaarallista tilannetta ei tunnistettu Vaarasta varoittaminen, tiedonkulku, turvalliset kulkutiet, nosturiturvallisuus Yhteisten työpaikkojen tiedonkulku TOT 18/00 Oikaisu nosturin kulkuradan kautta oli kohtalokas tapaturman sattumisen kannalta. Asentaja oikaisi säästääkseen aikaa. Hän oli työskennellyt 17 päivää yhtäjaksoisesti ilman viikkolepoa, mutta sen yhteyttä tapaturmaan ei ole voitu todistaa. Nosturi liikkui harvoin ja sen vuoksi kulkureitti saattoi tuntua turvalliselta asentajan mielestä. Tiedonkulku oli epäonnistunut, sillä nosturinkuljettajalla ei ollut tietoa asentajien tekemästä työstä. Nosturinkuljettaja toimi ohjeiden mukaan, antaen myös varoitusäänimerkin enne nosturin liikkeellelähtöä. Nosturin kulkuradalla tehtävä työ oli luvanvaraista ja nosturinkuljettajalla olisi tällöin ollut siitä tieto. Vaara-alueelle pääseminen onnistui vain pienikokoiselta ja ketterältä henkilöltä. Asentajien seuraavana työnä olisi ollut suojaverkon asentaminen aukon päälle, josta tapaturman uhri pääsi kiipeämään vaara-alueelle. Vaarallista tilannetta ei tunnistettu, sillä nosturi ei ollut normaalissa tuotantokäytössä, vaan sitä ajettiin kunnossapitotöiden vuoksi käsiajolla tarpeen mukaan. Nosturi saattoi seisoa paikoillaan useita tunteja. Asentajan nostama hitsausmaski ylemmällä kulkutasolla, jonne hän oli menossa. Nuolet osoittavat suunnitellun reitin. www.tvl.fi 23.6.2003

Vastaavien tapaturmien torjunta Nosturin turvallinen käyttö Tiedonkulun varmistaminen Riskeihin puuttuminen Töiden turvallinen järjestys Työ- ja lepoajat Nosturin turvallinen käyttö on tärkeä asia, jota on painotettava ensisijaisesti alihankitayritysten työntekijöille. Kaukaa käynnistettävien nosturien aiheuttamat riskit on selvitettävä kaikille työmaalla toimivien urakoitsijoiden työntekijöille. Nosturin vaara-alue tulee merkitä selvästi erottuvalla varoitusnauhalla tms., jonka toimintaa korostaa mahdollinen videovalvonta. Nosturin käyttö pysähtymisen jälkeen yhteisillä työmailla on selvä riski, jota voidaan pienentää riittävän voimakkaalla ja pitkällä varoitusäänellä ja vilkkuvalla valolla. Tällöin vaara-alueella olevat työntekijät ehtivät poistua liikkuvan nosturin tieltä. Tiedonkulun varmistaminen rinnakkaisten työkohteiden välillä on säännöllisesti varmistettava esim. viikottaisissa työmaakokouksissa. Tiedonkulkua nosturin ohjaamon ja kulkuradan läheisyydessä työskentelevien välillä voidaan parantaa radipuhelimilla. Riskeihin puuttuminen tarkoittaa turvallisten työtapojen ja kulkureittien painottamista koulutuksissa ja perehdytyksissä, varsinkin havaittujen riskien osalta. Työnantajien valvonnalla voidaan vaikuttaa yleiseen turvallisuuskulttuuriin ja vähentää siten tarpeetonta riskinottoa. Töiden turvallinen järjestys olisi tässä tapauksessa ollut sellainen, että suojaverkko olisi asennettu ensin. Työ- ja lepoaikoja tulee noudatetaan myös viikkolevon osalta ja työnantajan tulee huolehtia niiden noudattamisesta. Tapaturman jälkeen asennettu suojaverkko, joka estää pääsyn kulkutasolta siltanosturin kulkuradalle. Taustalla tapaturmahetkellä asennettu suojapelti. www.tvl.fi 23.6.2003