Ainetyöryhmien työn aloitus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
VALMISTELIJAT ALAKOULUT VALMISTELIJAT YLÄKOULU 1.Oppiainevalmistelija tutustuu ops-perusteiden oppiainekohtaisiin sisältöihin etukäteen, jotta työskentely.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Tervetuloa! OPS 2016.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Ainetyöryhmien työn aloitus OPPIVA OPS

Ennen oppiaineiden kuvausta: Perehtykää yhdessä ops 2014 –perusteiden yleiseen osaan: Oppimiskäsitys, laaja-alainen osaaminen, oppimisympäristöt ja työtavat, oppimisen arvioinnin periaatteet, sekä eriyttäminen ja oppimisen tuki Vuosiluokkakokonaisuuksiin (1-2, 3-6 ja 7-9 vuosiluokkakokonaisuudet): tavoitteet, kuvaus oppijasta sekä laaja-alainen osaaminen

Vuosiluokittaisten tavoitteiden merkitys (ops –tiekartta) Jokaisen lukuvuoden lopussa lukuvuositodistus -> arviointi -> perustuu AINA annettuihin tavoitteisiin Oppilaan itsearviointi: tavoitteet -> oppimisen suunnittelu -> arviointia / pohdintaa oppimisen etenemisestä ja työskentelystä Tavoitteet suuntaavat kullakin vuosiluokalla opetusta ja oppimista ja auttavat keskittymään työskentelyssä olennaiseen MIKSI tätä pitää opiskella?

Tavoitteiden kuvaus Tavoitetaso = opetuksen/opettajan tehtävä -> oppilaan tehtävä oppijana -> aihe / asia, jonka parissa työskennellään Esim. ”auttaa oppilasta syventämään taitoaan suunnitella ja tuottaa tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä käyttämään monipuolisesti niissä tarvittavaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita” (Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, T8, vuosiluokat 3-6)

Paikallisesti Paikalliseen ops:aan laaditaan kaikkien opetettavien oppiaineiden tavoite- ja sisältökuvaukset vuosiluokittain Oppimisympäristön ja työtapojen, ohjauksen, eriyttämisen ja tuen sekä oppimisen arvioinnin mahdollisten erityispiirteiden kuvaukset laaditaan vuosiluokkakokonaisuuksittain Opettaja oppilaiden oppimisen tukija ja edistäjä – oppilaat oman oppimisensa subjekteja

Keskeiset sisällöt: Perusteissa määritellään kunkin oppiaineen keskeiset sisältöalueet (keskimäärin 4-5) Kunkin keskeisen sisältöalueen kuvaus ohjaa paikallisessa ops:ssa tehtävää keskeisten sisältöjen valintaa ja tarkastelua Sisältöjen valinta kytkeytyy AINA tavoitteisiin -> ovat välineitä tavoitteiden saavuttamiseksi

Keskeisten sisältöjen määrittely vuosiluokittain paikallisessa ops:ssa Ohjaavat opetussuunnitelman perusteissa ilmaistut tavoitteiden ja sisältöalueiden keskinäiset kytkennät. Valitaan perusteissa määriteltyjen keskeisten sisältöalueiden kuvausten pohjalta. Valinnat osoittavat kullakin vuosiluokalla käsiteltävät keskeiset sisällöt. Luovat joustavat edellytykset opetuksen suunnittelulle ja laajoille kokonaisuuksille.

Antavat siten mahdollisuuden suunnitella opetus kunkin oppilasryhmän kanssa, heidän tarpeidensa ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti. Huolehditaan siitä, että määrittely tukee oppiaineen opiskelun johdonmukaista etenemistä ja eri oppiaineiden opetuksen eheyttämistä  JATKUMO Vuosiluokkakohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen tulisi mahdollistaa myös laajojen opetuskokonaisuuksien toteuttaminen