Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ"— Esityksen transkriptio:

1 Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ
VESO-päivän työskentely Orimattila, opetuspalvelut 2015

2 Paikallisen OPS-prosessin tavoitteet ja lähtökohdat
Tavoitteena on, että kaikki oppivat ja omaksuvat yhteisöllisen prosessin myötä opetussuunnitelman perusteiden sisällön ja toiminnassa tapahtuu perusteiden edellyttämät muutokset. Tavoitteena vahvistaa pedagogista johtajuutta ja saada aikaan jatkuva opetussuunnitelmaprosessi, arjessa elävä OPS Päijät-Seudun yhteinen OPS-työ Myrskylän ja Orimattilan yhteinen työ Tavoitteena on toteuttaa työ mahdollisimman pitkälti muutoinkin kehittämiseen käytettävissä olevilla resursseilla - täydennyskoulutuksen suuntaaminen OPS-työhön. Prosessista vastaa opetuspäällikkö tukenaan ohjausryhmä. Rehtorit vastaavat prosessista kouluillaan. Orimattila, opetuspalvelut 2015

3 OPS-ohjausryhmä ja ainetyövastuu
Outi Aalto, rehtori äidinkieli ja S2 Tuomo Karjalainen, rehtori BI-MA-YM Vesa Karjalainen, rehtori liikunta Antti Ketonen, rehtori kielet ja oppilaanohjaus Antti Mäkinen, apulaisrehtori matematiikka ja FY-KE Markus Parviainen, aineenlehtori taito- ja taideaineet Olli Selin, rehtori historia+yhteiskuntaoppi, uskonto+ET Piia Uotinen, opetuspäällikkö Pj. Orimattila, opetuspalvelut 2015

4 Orimattila ja Myrskylä/ paikallinen Päijät-Häme seudullinen
valtakunnallinen OPS-työryhmä paikallisen työn suunnittelu ja aikataulut; Orimattila ja Myrskylä OPS-seminaari rehtorit syksyllä 2014 tuntijakopäätökset lautakunnassa seudullisen työryhmän kokous Vääksyssä syksy 2014 lausuntopyynnöt/kuuleminen syys- lokakuussa, perusteiden viimeistely lausuntojen pohjalta syys-lokakuu 2014 koulukohtainen kommentointi 1. Arvoperusta 2. Oppimiskäsitys 3. Laaja-alainen osaaminen mennessä luvut 1, 2, ja 3 valmisteluvastuu Heinola marraskuu -aineryhmien vastuuhenkilöiden työn aloitus  OPH:n päätös uusista perusteista vuoden 2014 loppuun mennessä. Päätös la VESO-päivä -työskentely aineryhmissä -OPS-työryhmän työskentely: 4. Toimintakulttuuri 5. Oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen mennessä luvut 4 ja 5 valmisteluvastuu Asikkala ja Padasjoki helmi-huhtikuu 2015 aineryhmät 13. Opetus vuosiluokilla 1-2 14. Opetus vuosiluokilla 3-6 15. Opetus vuosiluokilla 7-9 mennessä luvut 13, 14 ja 15 valmisteluvastuu Nastola ja Lahti syys-lokakuu 2015 6. Oppimisen arviointi 7. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto mennessä luvut 6,7, ja 8 valmisteluvastuu Orimattila syys-joulukuu 2015 9. Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus 12. Valinnaiset opinnot mennessä 9 ja 10, 11 ja 12 valmisteluvastuu Hollola, Hämeenkoski, Sysmä ja Hartola Asiakirja valmis helmikuussa 2016 OPS tulee voimaan luokat 1-6 OPS koskee vuosiluokkia 1-7 2018 – 2019 OPS koskee vuosiluokkia 1-8 alkaen koko perusopetus Orimattila, opetuspalvelut 2015

5 Orimattilan ja Myrskylän OPS-työ kevät 2015
tammikuu helmikuu maaliskuu huhtikuu toukokuu syys 2014 OPS-työ Luvut 4 ja 5 Vanhempien ja oppilaiden osallistaminen OPS-työhön Koulut Luvut 1, 2 ja 3 OPS-seminaari 28.1. 12-16 Oppilashuolto Luvut 1,2 ja 3 Rehtorit VESO 17.1. OPS-kahvit 7.1. Valmistelu 13.1. OPS-kahvit 4.2. OPS-kahvit 4.3. OPS-kahvit15.4. Ainetyöryhmien aloitus Kaupunki Ainetyöryhmien työ jatkuu Kommentit luvuista 4 ja mennessä Työryhmän kokous luvut 4 ja 5 Kommentit luvuista 13, 14 ja mennessä Aineryhmävastaavien seudullinen tapaaminen Seutu Luvut 1,2 ja 3 VESO: Työohjeet luvuille 4 ja 5 suunnittelu OPS-ohjausryhmä Orimattila, opetuspalvelut 2015

6 VESO-päivän työskentely
Ainetyöryhmien aloitus marraskuussa 2014 Ainetyöryhmissä aineenopettajia ja luokanopettajia – HUOM! Vielä voi liittyä oppiaineen ainetyöryhmään kevätlukukauden ajaksi. Tähän mennessä työryhmissä pohdittu oppiaineen nykytilaa ja tarkasteltu perusteiden tuomia muutoksia, perehdytty tavoitteisiin, sisältöihin, arvioinnin perusteisiin ja laaja-alaisen osaamisen käsitteeseen. Tänään laajennetuissa ainetyöryhmissä keskitytään oppiainesisältöjen avaamiseen eri luokka-asteilla. Ainetyöryhmissä työ jatkuu huhtikuun loppuun saakka. VESO-päivän työryhmä muodostaa laajennetun aineryhmän, jolta pyydetään kommentteja työn edetessä. Ainetyövastaavien seudullinen työ: keskeisten sisältöjen määrittely Peda.net –tunnusten luominen – yhteydenpito ryhmän jäseniin Orimattila, opetuspalvelut 2015

7 Oppiainekuvaukset perusteluonnoksissa
Oppiaineen tehtävä yhteys arvoperustaan, tehtävään ja laaja-alaiseen osaamiseen kuvaa oppiaineen merkitystä ja tehtävää perusopetuksen kokonaisuudessa sekä oppilaan tulevaisuuden kannalta tehtäväkuvauksessa ensin yhteinen kuvaus kaikille vuosiluokille ja sitten erityiset näkökulmat vuosiluokkia 1-2, 3-6, 7-9 koskien Tavoitteet keskeisiä, merkitty: T1, T2, T3… yhteys sisältöalueisiin ja laaja-alaiseen osaamiseen merkitty taulukoissa jokaiselle tavoitteelle kirjoitettu arviointikriteeri Keskeiset sisältöalueet paikallisen sisältöjen valinnan ja työskentelyn pohjaksi, merkitty S1, S2… Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet, merkitty L1, L2… Orimattila, opetuspalvelut 2015

8 Oppiaineen erityiset pedagogiset näkökulmat
oppimisympäristöjen, työtapojen, ohjauksen ja tuen sekä oppilaiden oppimisen arvioinnin kehittämiseen – yhteys oppimiskäsitykseen Arviointi 2. vuosiluokan loppuun määritelty arvioinnin keskeiset kohteet Arviointikriteerit 6. luokan loppuun (hyvän osaamisen taso) Päättöarvioinnin kriteerit (arvosanan 8/hyvän osaamisen taso) Tukiaineistossa arvosanan 8 tasoa selventävät kuvaukset (8:n tason ylittävä ja alle jäävä osaaminen) Orimattila, opetuspalvelut 2015

9 Tehtävä Mitkä ovat oppiaineen keskeiset sisällöt vuosiluokilla?
Materiaalina tavoitteet, laaja-alaisen osaamisen tavoitteet sekä arvioinnin perusteet ja hyvän osaamisen kriteerit Orimattila, opetuspalvelut 2015

10 äidinkieli ja kirjallisuus, S2 Kaarina Kiviniemi-Salonen OA 9/17
8/9 äidinkieli ja kirjallisuus, S2 Kaarina Kiviniemi-Salonen OA 9/17 Päivi Haukilahti (S2) 12 ruotsi Titta Modenius AK 3/5 13/16 englanti Kirsi Ylinentalo 5/9 10/11 matematiikka Sami Puonti AM 6/11 19/20 biologia, maantieto ja ympäristöoppi Jan Heinänen TK 6/9 25/26 fysiikka ja kemia Satu Varama 3/6 2/3 uskonto ja elämänkatsomustieto Hilkka Oksala OS 4/7 6/23 historia ja yhteiskuntaoppi Antti Ruotsi 4/9 7/29 liikunta ja terveystieto Juhani Miinalainen VK 5/11 37/36 musiikki Terhi Nironen MP 5/10 4/5 kuvataide Taina Laakkonen 36/33 käsityö Eija Seunala 5/14 14/15 kotitalous Raija Kuisma 3/3 opo/(t) oppilaanohjaus Satu Heinänen Orimattila, opetuspalvelut 2015

11 Kohti seuraavaa yhteistä työtä…
Tuntijakopäätöksen aikataulu Miten oppilaat otetaan omassa koulussasi, ryhmässäsi tai tunneillasi mukaan opetussuunnitelmatyöhön? Miten vanhemmat otetaan mukaan opetussuunnitelmatyöhön tämän kevään aikana? Kirjaudu Peda.net –sivustoille OHJE Orimattila, opetuspalvelut 2015

12 Kiitos päivästä ja hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!
Orimattila, opetuspalvelut 2015


Lataa ppt "Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google