Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

DEMO 5 Sonja Betancourt, FM

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "DEMO 5 Sonja Betancourt, FM"— Esityksen transkriptio:

1 DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
KTKP010 DEMO 5 Sonja Betancourt, FM

2 Mitä tehdään? Harjulla pareittain tehtävässä harjoituksessa pääpaino on eri oppiaineiden integraatiossa ja tutkivassa oppimisessa. Opiskelijat hyödyntävät Harjulla työskentelyä oman opetuksen suunnittelussa (mm. digitalisaatiota yms.). Suunnitelmat esitellään muille ja ne myös vertaisarvioidaan. Suunnitelmaa pohditaan kotitentissä teoreettisista näkökulmista käsin.

3 Tutkiva oppiminen Taulukko 1. Tutkivan oppimisen eri tasot. (Banchi ja Bell, 2008

4 Taulukko 2. Maasto-opetuksen ja kenttätöiden suunnittelu, toteutus ja arviointi. Uitto A. (2005). Maasto-opetus ja kenttätyöt. Teoksessa: V. Eloranta, E. Jeronen, I. Palmberg (toim.), Biologia eläväksi – Biologian didaktiikka, 127.

5 Tuntisuunnitelma ja sen arviointi
Opiskelijan tehtävä on tuottaa kurssilla tutkivaan oppimiseen perustuva opetussuunnitelma eli tuntisuunnitelma yhden biologian aiheen opettamiseksi lukiossa, esitellä se suullisesti seminaarissa ja julkaista suunnitelma kirjallisesti pedanetissä muiden kurssilaisten hyödynnettäväksi tulevissa ainepedagogiikan opinnoissa ja opettajan työssä. Kirjallinen suunnitelma arvioidaan numeerisesti arvosanalla 0-5. Edelleen, opiskelijan tehtävänä on osallistua muiden kurssilaisten opetussuunnitelmien rakentavaan ja perusteltuun arviointiin  Suullinen esitys siis vertaisarvioidaan. Tuntisuunnitelma muodostaa kurssiarvosanasta 1/3. Tuntisuunnitelma esitellään ke 3.5 loppuseminaarissa

6 Arviointikriteerit ja niiden lyhyet kuvaukset:
1) Ulkoasu: Suunnitelma on asiatyylistä, sujuvaa, kieliopillisesti virheetöntä tekstiä. 2) Yhteys ympäröivään maailmaan ja yhteiskuntaan: Opetettava asia yhdistyy oppilaille tärkeään laajempaan kontekstiin (oppilaiden elämään). Luonnontieteiden yhteiskunnallinen näkökulma tulee selkeästi ilmi joko kokonaisuuden teemana, ydinajatuksina tai konkreettisessa toiminnallisessa vuorovaikutuksessa lähiympäristön tai sen toimijoiden kanssa. 3) Ydinajatukset ja oppimistavoitteiden selkeys: Luonnontieteelliseen käsitykseen perustuva(t) ydinajatus(kset) tulevat selkeästi ilmi. Tavoitteet säilyvät keskeisenä ja katkeamattomana osana läpi suunnitelman. Selkeästi asetettuna tavoitteena on oppilaiden oman aktiivisuuden kehittäminen sekä arjen luonnontieteilijänä, että luonnontieteellistä tietoa hyödyntävänä yksilönä. 4) Opetettava sisältö (ikäluokka, OPS): Aihevalinta on perustellusti ikäluokan kehitystason sekä opetussuunnitelman sisältöjen, tavoitteiden ja laaja-alaisen oppimisen näkökulmien mukainen. Valinnat pohjautuvat omaan ymmärrykseen oppiaineen sisällöistä, luovaan analyysiin opetussuunnitelmasta sekä sopivaan alan pedagogiseen kirjallisuuteen. 5) Opettamisen ja oppimisen mallit ja työtavat: Opetusmalli ja työtavat perustuvat oppilaiden ennakkokäsityksiin ja soveltuvat valitun sisällön opetukseen. Valinnat on perusteltu uskottavasti, kriittisesti tarkastellen ja alan kirjallisuuteen viitaten. Työtavat liittyvät asetettuihin oppimistavoitteisiin selkeästi. 6) Toteutettavuus: Lopputulos on realistinen ja normaalitilanteissa normaalille luokalle toteutettavissa oleva suunnitelma, jossa myös oppimisen henkilökohtaisuus ja konteksti on huomioitu (eriyttäminen). 7) Arviointi: Arviointi on tietoista, tarkoituksenmukaista, monipuolista ja jatkuvaa. Oppilaat pyritään saamaan arvioinnin aktiivisiksi tekijöiksi omaa ja toveriensa työskentelyä ja oppimista ohjaavilla arviointimenetelmillä.

7 Ensi kerraksi Miettikää porukalla miten toteutatte videon!!!
Videotehtävän ohjeistus alla Toteutus demolla 6 eli seuraavalla kerralla ke 26.4. Viimeisellä demolla eli ke 3.5 tuntisuunnitelmien esittely ja vertaisarviointi

8 Tehtävän tarkoitus Koota videolle pienryhmän kurssilla oivaltamia ja oppimia asioita Kerrata, jäsentää ja reflektoida opittua Suunnitella ja toteuttaa työ yhdessä Oppia tekemään video, jotta tulevaisuudessa voi opettajana samaa teettää opiskelijoilla Oppia kuuntelemaan, neuvottelemaan, esittämään ja tiivistämään asioita

9 Videon sisältö Jokainen kurssilainen osallistuu suunnitteluun ja toteutukseen ja on mukana videolla Videon kesto noin 5-10 min Apuna käytetään omia muistiinpanoja, dioja sekä omaa oppimiselämäkertaa Videolla voi olla sinun henkilökohtaisia sekä ryhmän yhteisiä oivalluksia ja pohdintoja

10 Muistutuksena Tuntisuunnitelman ja kotitentin deadline Tuntsarit pedanettiin ja kotitentit minulle sähköpostiin!


Lataa ppt "DEMO 5 Sonja Betancourt, FM"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google