Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ryhmänohjaajien palaveri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ryhmänohjaajien palaveri"— Esityksen transkriptio:

1 Ryhmänohjaajien palaveri 8.10.2015
OPS 2016 Ryhmänohjaajien palaveri

2 OPS aikataulu syksy 2015 Syyskuu 2015:
Tavoitteiden (T1-T20) jakaminen vuosiluokittain Alatavoitteiden asettaminen tavoitteille T1-T20 Laaja-alaisten osa-alueiden vuosiluokittainen jakaminen Lokakuu 2015 - Sisältöalueiden vuosiluokittainen jakaminen OPS aikataulu syksy 2015

3 Sisältöalueiden jakaminen
Perusteissa on kuvattu 4-5 keskeistä sisältöaluetta (S1-S5). Näiden sisältöalueiden kuvauksista valitaan kaikkein tärkeimmät asiat sisällöllisiksi painopistealueiksi eri vuosiluokilla. Sisältöjä ei keksitä itse, vaan valitaan ne perusteiden kuvauksista. Sisältöjen valinta kytkeytyy tavoitteisiin: perusteissa sisällöt S1-S5 on jo valmiiksi liitetty tavoitteiden T1-T20 yhteyteen. Sisällöt tulee nähdä välineinä tavoitteiden saavuttamisessa. Tavoitteiden ja sisältöjen tulee rakentua jatkumoksi. Sisältöalueiden jakaminen

4 S1 Fyysinen toimintakyky: Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja. Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia. (Ops perusteet: Liikunta vl. 3-6)

5 Esimerkki: Liikunta vuosiluokka 3
S1 Fyysinen toimintakyky: Palloilu Luontoliikunta Musiikkiliikunta Uinti S2 Sosiaalinen toimintakyky: Yhteisöllisyyttä lisäävät pari- ja ryhmätehtävät Pelit Erilaiset sääntöleikit S3 Psyykkinen toimintakyky: Sisältö 1 Sisältö 2 Sisältö 3 Esimerkki: Liikunta vuosiluokka 3

6 ”Liian tarkkoja sisältöluetteloja tulee välttää, jotta opettajille jää riittävästi mahdollisuuksia suunnitella opetustaan oppilasryhmänsä tarpeiden ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti sekä ottamaan oppilaat mukaan suunnitteluun. On kuitenkin tarpeen huolehtia, että opiskelu etenee sisältöjenkin näkökulmasta mielekkäällä tavalla, joka auttaa oppilaita hahmottamaan asioita laajempina kokonaisuuksina.” (Halinen, )


Lataa ppt "Ryhmänohjaajien palaveri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google