TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi Kotiuttamistilaisuus Keudassa 3.11.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Alueellinen toiminta – yhteisten toimintatapojen kehittäminen SEINÄJOKI Oppisopimusjohtaja Pirjo Järvinen Osaamispäällikkö Petteri Ristikangas.
Tpk- hankkeen työseminaari
Työpaikkakouluttaja- hanke
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Omnian oppisopimustoimisto
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
InNoste-palvelupiste (02)
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Asiakaskuuntelu Työpaikkakouluttaja-hanke
Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Dialogisuus ja vuorovaikutus oppisopimustoimijan työvälineenä
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi- hanke Loppuraportti KUVAUS HANKKEEN TULOKSISTA HYVÄT KÄYTÄNNÖT JA TOIMINTAMALLIT ESIMERKKINÄYTTEET.
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
Työnimi työpaikkakouluttajan verkkoalustalle Tredun toiminnassa olevan verkkoalustan jatkojalostaminen ja avaaminen valtakunnalliseen käyttöön. Toteutetaan.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
OPPISOPIMUKSEN ALOITTAMINEN Verkostoyhteistyö koko prosessin ajan:
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opiskelijan ohjaaminen
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
TYÖVALMENNUS MULTIOPSO-HANKKEESSA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Esityksen transkriptio:

TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi Kotiuttamistilaisuus Keudassa

Haasteet - lähtötilanne Työpaikalla tapahtuva koulutus on näkymätöntä. opiskelijalle, työnantajalle, työpaikkakouluttajalle, vaikka on keskeisin elementti opso- koulutuksessa.  Työpaikkakouluttajan valintaan tarvitaan tukea / kriteerejä  Viestintä tapahtuu pääosin työpaikkakouluttajan, ei työnantajan kanssa  Työpaikkakouluttaja ei saa riittävästi tukea / arvostusta toiminnalleen työyhteisössä Työpaikkakouluttaja ei tunnista rooliaan.  Työpaikkakouluttaja on rajanylittäjä, välittäjä, johon kohdistuu paljon odotuksia  Nuoren työpaikkakouluttajan rooli on kriittinen  Työpaikkakouluttaja tarvitsee selkeitä ohjeita koulutuksen käynnistämiseen työpaikalla Oppisopimuskoulutus näyttäytyy työpaikoille opson sisäisinä prosesseina. asiakaskohtaamiset keskittyvät opson sisäisen prosessin osiin (esim. oppisopimuksen allekirjoitus, verkkopalvelutunnukset, arviointipyynnöt)  kohtaamisilla ei ole yhteyttä yrityksen prosesseihin  ovat irrallisia, mekaanisia, eivät ”hyödytä” yritystä, tästä syystä voivat jäädä huomiotta

Työpaikkakouluttajat - rooli, arvostus ja näkyvyys Tpk:n rooli on kirkastunut, rooleja on erilaisia Nähdään työpaikkakouluttajat asiakkaina Profiilit auttavat tpk:ta myös itse tunnistamaan osaamisensa ja –tarpeen Vahvistuminen tapahtuu toimijuuden kasvun kautta Syttyminen ohjaamiseen oman roolin sisäistämisen kautta Miten? Työpaikkakouluttaja ei ohjaa yksin, ohjausyhteisö ja muut ohjaajien roolit Tpk:n roolin tarkempi kuvaus, tukimateriaalia valintaan Mikä on riittävän hyvää ohjausta? Profiilien ja osaamiskartoituksen käyttö, kehittymisen polku, prosessimaisuus Tpk:n henkilökohtaistaminen / osaamisen tunnistaminen osana KT:n toimintaa Tpk – koulutus henkilökohtaiseksi prosessiksi, tavoitteena oman roolin sisäistäminen

Mitä työpaikkakouluttajat toivovat? Yhteistyötä OPETTAJAN kanssa KOKONAIS- KUVAN hahmottaminen

Tpk:n osaamisen tunnistaminen Työpaikkakouluttajaprofiilit 2a77afdbfa2ba0866aa6afbb094813ef292d7 2a77afdbfa2ba0866aa6afbb094813ef292d7

KEUDA 7 Työpaikkakouluttajanturvaverkko SÄHKÖISET PALVELUT Ohjaan.fi -työpaikkakouluttajan Verkkoalusta Keuda.fi Sähköposti WhatsApp Puhelin Skype Chat HENKILÖKOHTAINEN PALVELU Palvelupiste Oppisopimuskeskuksen henkilöstö OPSO-opinto-ohjaaja Mentoritoiminta Kummitoiminta Palkitseminen TYÖPAIKOILLE JALKAUTUVA MALLI Työpaikkakouluttajan ja työyhteisön perehdytys työpaikalla Materiaalit Mallinnus VERTAISTOIMINTA Vertaistapaamiset MUU OHJAUSMATERIAALI Oppisopimusopas Työpaikkakouluttajan opas Nuoren työpaikkakouluttajalle -opas Muistilistat Videoklipit VALMENNUKSET Kehittymisen mahdollisuus Oppisopimusinfo Starttivalmennus Työpaikkakouluttaja-valmennus Täydennysvalmennus Vertaistapaamiset Näyttötutkintomestarikoulutus Työyhteisön osallistaminen LUONNOS VALMENNUKSET HENKILÖ- KOHTAINEN PALVELU TYÖPAIKOILLE JALKAUTUVA MALLI SÄHKÖISET PALVELUT MUU OHJAUS- MATERIAALI VERTAISTOIMINTA

Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.

Ohjaan.fi – sivusto- uudet näkökulmat Työpaikalla tapahtuva oppiminen – hyöty koko yritykselle Työnantajan ja esimiehen rooli Työpaikkakouluttajan rooli avattu Työyhteisö ohjaajana Nuoren tpk:n rooli Arvioinnin kokonaisuus oppisopimuskoulutuksessa Työpaikkakouluttajana kehittyminen Runsaasti työkaluja tpk:n ja oppisopimustoimijan käyttöön

Lanseerauksen kolme askelta 1. oma toimisto 2. omat työpaikkakouluttajat 3. oppisopimusverkosto

Työpaikkakouluttajana kehittymisen polku (Jao, mukealtu) TPK Asiakasprofiilit Noviisi Kisälli / edistynyt Mestari TPK ja TA noviiseja opsossa TPK noviisi, TA kokenut TPK noviisi, TA kokenut TPK edistynyt 1: ohjannut muita kuin opsoja TPK edistynyt 1: ohjannut muita kuin opsoja TPK edistynyt 2: Kokemusta ja sitoutunut TPK edistynyt 2: Kokemusta ja sitoutunut TPK – Ei sitoutunut TPK – Ei sitoutunut TPK –koordinoiva Ohjaus- moduuli Perehdytys moduuli On-line apu Verkko- valmennus Osaamisen tunnistus ja tunnustus Mobiilipalvelut Chat Skype NTM Mestari- valmennus TPO- tutkinnon osa TPK:lla useampi ohjattava TPK:lla useampi ohjattava ARJEN tuki työpaikkakouluttajalle ja työyhteisölle Opso- palaveri Kartoi- tukset Hakeutumisvaihe TPK-vinkkelistä TOS- prosessin käynnistys KLINIKAT Monikult- tuurisuus moduuli Syventävä ohjaus- valmennus Henk.koht. palvelut Työpaikalle jalkautuva Verkko- perehdytys On-line perehdytys striimattuna VERTAIS- RYHMÄT TYÖPAIKKA- VIERAILUT TYÖPAIKKA- VIERAILUT Mestari- vertaisryhmät Nuoren ohjaaminen

Ohjausmateriaalia nuoren ohjaamiseen Kymmenen hyvää periaatetta nuoren ohjaamiseen