Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli"— Esityksen transkriptio:

1 Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli
Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke Miten sytytetään nuorten tpk:t tärkeään rooliinsa ?

2 Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto 2015
Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduulin kehittäminen vertailua tpk-koulutus vanha-uusi malli Tavoite Oppisopimus prosessin tuntemus Tpk:n ohjaaja- identiteetin herättäminen Vahvistaminen Tpk motivoituu samalla perehtymään opso-prosessiin Henki Asiantuntijuus oppisopimus-toimijoilla Asiantuntijuus osallistujilla Kokemuksien hyödyntäminen Sisällöt Oppisopimus järjestelmä Ohjaaminen Arviointi Nuoren ohjaamisen Erityispiirteet. Ilmaistaan osaamistavoitteina. Kehittyminen = prosessi Menetelmät Luennot, rakenteena slideshow Tiedon jakaminen Yhteistoiminnalliset Tietoa yhdessä rakentavat Dialogiset Kokemuksia arvostavat

3 Nuoren ohjaaminen - sisältöjä ja oppimistavoitteita Barnett: knowing, doing, being. Osa taidoista on asennoitumista. Kaikkea ei tarvitse ”opettaa”. NUOREN KASVUPROSESSIN YMMÄRTÄMINEN TYÖELÄMÄ-VALMIUDET KOHTAAMINEN ONNISTUMISEN KOKEMUSTEN TARJOAMINEN ERILAISUUDEN NORMAALIUS - oppimistyylit - temperamentti TPK KOKEMUSTEN TARJOAJANA ARJEN TILANTEISIIN PYSÄHTYMINEN TPK:N OMAN ROOLIN /ROOLIEN TUNNISTAMINEN TYÖYHTEISÖN ROOLIN TUNNISTAMINEN PALAUTETAIDOT KANNUSTUS TPK:n ROOLIN RAJAAMINEN PEREHDYTYS OHJAAMISEN SOVITTAMINEN OPPIJAN TARPEEN MUKAAN OPPISOPIMUS- KOULUTTUKSEN ERITYISYYS

4 Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduulin teemat
3. Tpk: oman ja työyhteisön roolin tunnistaminen Roolin rajaaminen 4.Välineitä nuoren ohjaamiseen Palautteenanto, kohtaamisosaaminen erilaisuuden hyväksyminen 5.Ohjaustaidot Onnistumisen kokemukset, palastelu, ohjaustarpeen tunnistaminen 6.Arviointi Itsearviointi ja reflektiotaitojen kehittäminen 1.Nuoruus kehitysvaiheena- työelämätaidot Miten nuoruus näkyy työpaikalla? Työelämätaidot ennen/ nyt. Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto 2015 2. Kokonaisuus / opso koulutusmuotona Miksi tpo:n rooli on tärkeä opsossa ? Ennakkojaksolla?

5 Mihin tpk- koulutus tähtää
Mihin tpk- koulutus tähtää? Koulutuksen jälkeen nuorta ohjaava työpaikkakouluttaja Tunnistaa tärkeimmät työelämävalmiudet. Ymmärtää miten ja nuoruus näkyy työpaikalla. Nuoruus kehitysvaiheena ja miten se näkyy työpaikalla ja miksi? Nuoren käsitys omasta osaamisesta, kehittyvät itsearviointi- ja reflektiotaidot ja tpk:n rooli niiden tukemisessa. Työelämävalmiudet, joita opsossa tarvitaan ja joita sen aikana opitaan. Tiedostaa tpk:n tehtävän erityisyyden oppisopimuskoulutuksessa Työsuhdeperustaisuus, tutkinto suoritetaan pääosin työpaikalla, ohjaussuhteen kesto Tiedostaa tpk:n tehtävän ennakkojaksolla olevan opiskelijan ohjaajana. On saanut välineitä nuoren ohjaamiseen Kohtaamiseen ja hyvään vuorovaikutuksen. Palautteen antamiseen ja arviointiin. Erilaisuuden hyväksymiseen. Hallitsee välttämättömät perustiedot/ taidot ohjaamisesta Nuoren ohjaaja kokemusten tarjoajana. Arjen ohjaustilanteisiin pysähtyminen. Onnistumisen kokemuksien tarjoaminen. Taitojen oppimisen palastelu. Ohjaamisen sovittaminen oppijan tarpeeseen. On rakentanut tietoa ja jakanut kokemuksia yhdessä muiden työpaikkakouluttajien kanssa Saa vahvistusta ja tukea toiminnalleen muilta nuoren ohjaajilta. Oivaltaa itse oman tärkeän roolinsa Työpaikkakouluttajalla ja työyhteisöllä voi olla suuri vaikutus nuoren elämään. Työpaikkakouluttajana toimii mm. kouluttajana, kasvattajana sekä roolimallina. Tuntee myös työpaikkakouluttajan roolin rajat – mihin ohjaaminen ulottuu? Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto 2015

6 Ehdotuksia menetelmiksi
Teema Keskeinen kysymys Sisältö Menetelmiä esim. 1.Nuoruus kehitysvaiheena Työelämätaidot Elämänhallinta-taidot Fokus siinä miten nuoruus näkyy työelämässä. Mitä nuoret tarvitsevat heitä ohjaavilta? Tässäkin näkyy tpk:n moninainen rooli - kasvattaja, kouluttaja jne. Keskusteluissa nousee toden- näköisesti: Ohut työkokemus - epärealistinen käsitys omasta osaamisesta Itsesäätely-ja reflektiotaitojen kehittymättömyys. Elämänhallintataidot Myös peilausta tutkimukseen /tulevaisuuden työelämätaidot - kokemukset nuoren ohjaamisesta, kootaan fläpille yleisimmät haasteet (arkikieli) -oma muistelu: asettuminen nuoren asemaan (parikeskustelu) - työelämätaidot ennen/nyt (parikeskustelu + koonti) -Faktadia tulevaisuuden työelämätaidoista - Faktadia yhteiskunnan muutoksista - Pohdintaa arvojen muutoksista - Käsitteet X, Y, Z sukupolvet 2.Kokonaisuus/ tpk:n erityisyys opsossa Miksi olemme kiinnostuneita tpkn roolista opso-koulutuksessa? Työsuhdeperuste. Tutkinto suoritetaan pääosin työpaikalla Ohjaussuhteen kesto. - kevyt opso- infopaketti - tarkemmin startti-valmennuksessa 3. Oman/työyhteisön roolin tärkeyden tunnistaminen nuoren ohjaajana Huom. Rooleilla pitäisi olla yhteys työhön / työelämään (ei vain psykologiaa) Tpk ja työyhteisö vaikuttaa ja jättää jäljen nuoreen. Työyhteisöön liittymisen tärkeys. Tpk kouluttajana/kasvattajana ammattinsa /työyhteisönsä edustajana Huom. Myös roolin rajaaminen - roolikartta - keskustelut - oma muistelu- kuka on vaikuttanut omaan kasvuun?

7 Ehdotuksia menetelmiksi…
Teema Keskeinen kysymys Sisältö Menetelmä esim. 4. Välineitä nuoren ohjaamiseen Mitkä ohjaamisen elementit korostuvat erityisesti nuoren kohdalla. Miten otetaan ”omaksi” lyhyessä koulutuksessa. Kohtaamisosaamisen tärkeys Palaute ja kannustus Erilaisuuden hyväksyminen Perehdytyksen tärkeys- tässä voi koko työyhteisö osallistua Teemaa avaavat videot (e-topo) Keskustelut Perehdytyslistan laatiminen 5.Ohjaaminen/ taitojen oppiminen Mitkä ovat keskeisimmät periaatteet taitojen oppimisessa nuoren kohdalla. Ohjausosaamista voi täydentää osallistumalla lisäkoulutukseen. Noviisin ohjaaminen- opastajan rooli - kokemusten tarjoajana - onnistumisen mahdollistaminen - palastelu, välitavoitteet Ohjauksen sovittaminen oppijan tarpeen mukaan - opastajasta valmentajaksi Hyvänä malli: Osaon opastajasta valmentajaksi polku. 5. Arviointi / kehittyminen Oppiminen on prosessi - myös tpk:n osaamisen kehittyminen Opiskelijan itsearviointiosaam. Tpk:n arviointiosaaminen Ohjaajana kehittyminen.

8 Lisäksi Tarvitaanko orientoiva ennakkotehtävä
Hyvä vinkki: sisällytetään ohjelmaan työpaikalle jalkautuva tehtävä - konkreettinen, keskeinen tehtävä, joka koskettaa koko työyhteisöä Koulutuksen jälkeen seuranta / oma ryhmä / verkostoituminen ? Muiden koulutusmoduulien markkinointi joka vaiheessa


Lataa ppt "Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google