Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen."— Esityksen transkriptio:

1 Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen

2 Oppisopimuskoulutuksen erityispiirteet
Työsuhdeperusteisuus Vaatimus koulutuksen toteutuksesta pääosin työpaikalla työtehtävien yhteydessä (osaaminen ei ole kuitenkaan sidottu yhteen työpaikkaan!) Johto- ja valvontavastuun monipuolisuus Koulutuksen järjestäjän kannalta: Pedagogisen ja hallinnollisen prosessin verkostomaisuus Asiakirjojen yksityiskohtaiset ja laajat sisältövaatimukset Työsuhdeperusteisuus korostuu myös oppisopimusten muutoksissa, päättämisessä yms. Koulutuksen järjestäjä = oppisopimuskoulutuksen rahoituksen saaja AEL on paikallisviranomainen, joka vastaa ja johtaa. Yritys ei johda! Ohjausryhmä ei johda! Ohjausryhmä –käsite on yhteistyöfoorumi, mutta se ei siirrä koulutuksen järjestämisen vastuita ja velvoitteita. Ohjausryhmä ei ole virallinen taho, ei siis pakollinen.

3 Oppisopimuskoulutuksen edellytysten varmistaminen
Koulutustarpeen ja -edellytysten selvittäminen Yrityksen keskeiset toimintakokonaisuudet ja työtehtävät Yrityksen ja opiskelijan osaamistarve Yrityksen johdon ja organisaation sitoutuminen Työpaikkakouluttajan ammattitaito, koulutus, työkokemus ja kouluttajana toimimiseen sitoutuminen Oppisopimusopiskelijan motivaatio ja sitoutuminen Ei riitä, että on työpaikka, jos ei ole mahdollisuutta tehdä tutkinnon ja sen osan mukaisia työtehtäviä. On siis tiedettävä, millaisia työtehtäviä tekemällä tutkinnossa vaadittava osaamista esiintyy. Päätoimisuus 25 h/vko keskiarvoisesti. Valtio ei rahoita työn tekemistä, vaan oppimista. Eri asioita. Osaamistarve on määriteltävä, jotta voidaan määrittää koulutustarve. Sitoutuminen tarkoittaa työpaikalla järjestettävää koulutusta. Koko työyhteisö. Mahdollisuus tehdä määriteltyjä työtehtäviä. Koulutuksellinen ote käytännössä. Osallistuminen tietopuolisiin opintoihin. Kannustus tutkinnon suorittamiseen. Työpaikkakouluttajan nimeäminen ja ”resursseista sopiminen”. Mitä työpaikkakouluttajan tehtäviin kuuluu? Työpaikkakouluttajien tehtäviin perehdyttäminen. Omaehtoista koulutusta !! Huom, ero yrityskohtainen ja omaehtoinen toteutus Ei ole byrokratiaa – vain erilainen koulutuksen järjestämisen muoto. Valtion rahoitus 100% => pitää kai jotain itsekin tehdä !!!

4 KUVAUS OPPISOPIMUSTOIMINNASTA
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JOHTAMINEN, VALVONTA JA KEHITTÄMINEN OSAAMIS- TARVE työnantajat työntekijät yrittäjät toimialat YRITYS- JA MUU ORGANISAATIOYHTEISTYÖ, SEURANTA JA ARVIOINTI, RAPORTOINTI VAIKUT- TAVUUS yrityksen ja muun organisaation osaamispääoman Ja tuottavuuden kasvu yksilön lisäys OPPISOPIMUS- KOULUTUKSEN EDELLYTYSTEN VARMISTAMINEN SUUNNITTELU HENKILÖKOHTAINEN OPISKELUOHJELMA OPPISOPIMUS- KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN TUTKINTO- SUORITUKSET OPPISOPIMUS- KOULUTUKSEN PÄÄTTÄMINEN O P P I S O P I M U S Työpaikalla järjestettävä koulutus Työpaikalla tapahtuva koulutus on osa jokaista oppisopimustoiminnan vaihetta. HENKILÖKOHTAISTAMINEN / HENKILÖKOHTAISTAMISEN ASIAKIRJA LAIT, ASETUKSET, MÄÄRÄYKSET JA OHJEET PALAUTE

5 Suunnittelu ja henkilökohtaisen opiskeluohjelma
Asetus ammatillisesta koulutuksesta (811/1998) 6§ Oppisopimukseen tulee liittää opiskelijan henkilökohtainen opiskeluohjelma, josta ilmenevät: Suoritettava tutkinto, opetuksessa noudatettava opetussuunnitelman tai näyttötutkinnon peruste sekä tutkinnon laajuus; Keskeiset työtehtävät; Koulutukseen sisältyvä tietopuolinen opetus; Tietopuolisten opintojen ajoittuminen koulutusajalle; Vastuulliset kouluttajat, sekä Muut opintojen järjestämisen kannalta tarpeelliset seikat Otettava huomioon ja ”luettava hyväksi” opiskelijan aikaisempi koulutus ja työkokemus. Opiskeluohjelman laativat yhdessä opiskelija, työnantaja ja koulutuksen järjestäjä siten, että se on liitettävissä oppisopimukseen sopimusta hyväksyttäessä. HUOM!! Pohdintaa… Mitä nämä asiat teille merkitsevät? Miten tulkitsette, mitä näillä tarkoitetaan? Kokonaiskesto perustuu työssä oppimiseen tarvittavaan aikaan, ei niinkään tietopuolisten opintojen suunniteltuun aikatauluun. (joustoa!) 2. Keskeiset työtehtävät – ei nykyiset, vaan oppimisen kannalta ne ”keskeiset” 3. Tietopuoliset opinnot: ei voi määrittää, jos osaamista ei ole osattu tunnistaa. Perustuu siis siihen, mitä ei voi työssä oppia, vaan tarvitaan ”lähiopetusta”. 4. Tärkeä, että koulutus toteutetaan tutkinnon osittain huomioiden tutkintotilaisuudet. Oppisopimuksen päättymisajankohtaa sovittaessa on osattava katsoa koko kokonaisuutta. Laskentapäivien suhteen ei saa ahnehtia. Tietopuolisten opintojen jaksotukseen järkeä => mieti oppimisen kannalta, kuinka pitkät välit ovat toimivia.

6 Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelusta
Mistä ammattitaito muodostuu ja millaisia ponnisteluja sen ylläpitämiseen sekä kehittämiseen tarvitaan? Mikä käsitys tästä on työnantajalla? Entä tutkintoon hakeutuvalla? Entäpä koulutuksen järjestäjällä? Millainen ero on käytännössä työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa, kun oppisopimusopiskelija on suorittamassa ammatillista perustutkintoa, ammatti- tai erikoisammattitutkintoa? => miten se näkyy ko. opiskelijan suunnitelmissa? Avainkysymys: Kun tekee tiettyjä työtehtäviä työpaikalla, millaista osaamista tarvitaan näiden tehtävien tekemisessä? Oppimista ei voi ulkoistaa, vaikka koulutuksen pystyykin => Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? => Saadaanko haluttua osaamista? Tavoitteena selventää työpaikan mahdollisuutta ja roolia toimia oppimisympäristönä, tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia, arvioinnin kohteita ja kriteereitä työelämän ymmärtämälle kielelle, osaamisperusteisen koulutussuunnittelun lähtökohtia

7 Osaamistarpeista koulutustarpeisiin
Vasta kun osaamattomuus tai osaamisvaje on perustellusti määritelty suhteessa tavoitteena olevaan tutkintoon, voidaan päättää koulutustarpeista Koulutustarve ja oppimisen polku ovat yksilöllisiä Miten siis vastata opiskelijan yksilöllisiin koulutuksellisiin tarpeisiin? ”Mitä ei voi työpaikalla oppia, vain siihen järjestetään opetusta oppilaitoksessa” Järjestyksessä… 1. Työpaikalla järjestettävä koulutus 2. Muut oppimisen muodot Tietopuoliset opinnot Itsenäistä opiskelua tukevat oppimismuodot (verkko-, etä-, yms.) 3. Muut tukitoimet

8 Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelusta
Työtehtävät yleisesti tässä ammatissa ja alalla (=työtehtäväkartoituslistat) => Auttavat aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa Tutkinnon osa Tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet ja kriteerit Todettu osaamisen kehittämistarve Suhteessa tutkinnon at-vaatimuksiin => Perusteltu ja kirjattu Henkilökohtaistamisen asiakirjaan Työtehtävät juuri tässä yrityksessä => Auttavat jäsentämään osaamista ja määrittämään, millaista osaamista tehtävien hallinta edellyttää Keskeiset työtehtävät, jota ohjaa Opinnollistaminen Malliesimerkki =>Määritellään ja sovitaan, mitä työtehtäviä tekemällä opiskelija voi oppia todetun osaamisvajeen = työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnitelma ja arviointi

9 Oppisopimuskoulutuksen toteuttaminen
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelu, toteutus, seuranta, ohjaus ja arviointi Työpaikkakouluttaja, opiskelija ja tietopuolisen koulutuksen järjestäjä konkretisoivat, miten työpaikalla järjestettävää koulutusta ja oppimista ohjataan, toteutetaan, seurataan ja arvioidaan Koulutuksen järjestäjä koordinoi, seuraa, ohjaa ja kerää arvioinnit (TPK, TA) Työpaikalla järjestettävän koulutuksen arviointi Tietopuolisen opintojen täsmentäminen, järjestäminen ja arviointi Otettava huomioon Opiskelijan aikaisempi osaaminen, elämäntilanne, oppimisvalmiudet Tarkoituksenmukaiset oppimisympäristöt ja järjestelyt Työpaikalla järjestettävän koulutuksen ja tietopuolisten opintojen yhteensovittaminen ja tukeminen ohjaamisella (seuranta ja arviointi) Muutosten kirjaaminen henkilökohtaistamisen asiakirjaan Optimaan Työnantajalla ja työpaikkakouluttajalla koulutusvelvollisuus ja opiskelijalla opiskeluvelvollisuus Tutkintotilaisuuksien suunnittelu, ohjaus, järjestäminen ja tutkintosuoritusten arviointi Muutokset => asianmukaiset kirjaukset tietohallintoon ja henkilökohtaiseen opiskeluohjelmaan Omaehtoisessa koulutuksessa (ei edes oppareissa) ole lähiopetukseen osallistumisen velvoitetta. Opintojen suorittaminen perustuu opiskelijan kykyyn ja taitoon hankkia osaamista. Tavoitteen voi saavuttaa vaikkapa vain työssä oppimalla. Ohjaus ja arviointi ovat työvälineitä, joilla koulutusasiantuntija ohjaa oppimisprosessia. Oleellista on seurata, onko opiskelija kehittynyt ja missä määrin. REAGOINTI! Jokaisen poissaolon jälkeen yhteydenotto opiskelijaan ja työpaikkakouluttajaan.

10 Oppisopimuskoulutuksen päättäminen
Tutkintosuoritukset ja niiden vahvistaminen tutkintotoimikunnassa Tutkintotodistus tai todistus tutkinnon osan suorittamisesta Työpaikalla järjestettävän koulutuksen arviointi Arviointi tutkinnon perusteiden arviointikriteereiden perusteella (PT) Intrassa yleiset arviointikriteerit AT ja EAT:lle Arvosanat T1 – K3 tutkinnon osittain Todistuksen liite Tietopuolisten opintojen arviointi Arvioinnin menetelmät - Mihin arviointi perustetaan? Tutkintoon valmistavan oppisopimuskoulutuksen arviointi Kooste edellä olevista suoritteista (koulutuksen järjestäjä) Osallistumistodistus Palautteet - AIPAL TURA = Opiskelijahallintojärjestelmä => tiedot viipymättä sinne !!!! Entäpä jos itse olemme oppisopimustoimisto


Lataa ppt "Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google