Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke"— Esityksen transkriptio:

1 Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke Paivi.kalliokoski@omnia.fi Kaisa.uusitalo@tampere.fi

2  Tpk- hankeen välitulosten kotiuttaminen hankkeessa mukana oleviin toimistoihin  Toteutetaan 1. ja 2. hankevuoden välissä  Tammi-helmikuussa 2015  Viidessä eri toimistossa  Toteutetaan työpareina  Tavoitteena jakaa tietoa, tukea tuotosten käyttöönottoa ja saada palautetta hankkeelle Kotiuttamiskierrokset TPK- hankkeessa

3 1. Analyysiä työpaikkakouluttajien kuunteluista 2. Välituloksia  Työpaikkakouluttajien profiilit  Hyvän ohjauksen teesit  Kymmenen hyvää periaatetta nuorten työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen  Koulutusmoduuli nuorten työpaikkakouluttajille 3. Cafe – kierros  Hankkeessa tuotettuja työkaluja työpaikkakouluttajien ja oppisopimustoimijoiden käyttöön Ohjelma

4 Työpaikalla tapahtuva koulutus on näkymätöntä opiskelijalle, työnantajalle, työpaikkakouluttajalle, vaikka on keskeisin elementti opso- koulutuksessa.  Työpaikkakouluttajan valintaan tarvitaan tukea / kriteerejä  Viestintä tapahtuu pääosin työpaikkakouluttajan, ei työnantajan kanssa  Työpaikkakouluttaja tarvitsee selkeitä ohjeita koulutuksen käynnistämiseen työpaikalla Työpaikkakouluttaja ei tunnista rooliaan  Työpaikkakouluttaja on rajanylittäjä, välittäjä, johon kohdistuu paljon odotuksia  Nuoren työpaikkakouluttajan rooli on kriittinen  Työpaikkakouluttaja ei saa riittävästi tukea / arvostusta toiminnalleen työyhteisössä Oppisopimuskoulutus näyttäytyy työpaikoille opson sisäisinä prosesseina asiakaskohtaamiset keskittyvät opson sisäisen prosessin osiin (esim. oppisopimuksen allekirjoitus, verkkopalvelutunnukset, arviointipyynnöt)  kohtaamisilla ei ole yhteyttä yrityksen prosesseihin  ovat irrallisia, mekaanisia, eivät ”hyödytä” yritystä, tästä syystä voivat jäädä huomiotta Analyysiä työpaikkakouluttajien asiakaskuunteluista

5 ”On upeaa nähdä kättensä jälki ammattilaiseksi kasvussa” ”Työpaikkakouluttaja tarvitsee koko työyhteisön tuen” ”Kiire tulee siitä, kun ohjauksella / raportoinnilla ei ole yhteyttä työpaikan toimintoihin” ”Voi, kun joku huomaisi työpaikkakouluttajan tekemän työn” Työpaikkakouluttajien kertomaa

6 Profilointia tehty kriteereillä - kehittyneisyys ohjausosaamisessa -sitoutuneisuus ohjaustyöhön - ohjattavien tausta (työssä oppija/ aikuinen / nuori) -https://prezi.com/sotpydzcro6v/paaosassa- tyopaikkakouluttajat/https://prezi.com/sotpydzcro6v/paaosassa- tyopaikkakouluttajat/ Työpaikkakouluttajien profilointia

7 Työpaikkakouluttajaprofiilit  Miten voin itse hyödyntää profiileja ?  Miten eri profiilit ja tarpeet vaikuttavat palveluidemme järjestämiseen? Keskustelua

8 Hyvässä ohjauksessa luodaan suhde ohjattavan kokemukseen ja motivaatioon Ohjaavat toimijat tunnistavat ohjauksessa läsnä olevat prosessit (oppimis- kasvu- ja työprosessit) valitaan koko ajan, tilanteen mukaan joustavasti, sellaisia toimintatapoja ja vuorovaikutuksen käytäntöjä, jotka tukevat ohjattavan toimijuuden vahvistumista ollaan dialogisia ja luodaan yhteisöllisyyttä Hyvässä ohjauskoulutuksessa (esim. tpk-koulutus) Valitaan sellaisia toimintatapoja jotka mallintavat hyvää ohjausta ja antavat kokemuksia erilaisista hyvistä ohjauksen keinoista. Sitä mitä on tarkoitus osata, sitä harjoitellaan! Hyvän ohjauksen teesit Sanna Vehviläinen, vanhempi tutkija, TTL, sanna.vehvilainen@ttl.fi

9 1. NUOREN OMA KASVUPROSESSI (TYÖ)ELÄMÄÄN 3.YRITYKSEN TYÖPROSESSIT Koulutus/Harjoittelu Itsesäätelytaidot, kontrolli Motivaatio, ulkoinen, sisäinen Työelämätaidot Ekspertti Tpk:n käsitys työpaikan kokonaisuudesta Ohjauskulttuuri Työyhteisötaidot Noviisi Läheisyys --------- Etäisyys TUNNIS- TAMINEN 2.AMMATILLINEN KASVUPROSESSI ”OHJAAMINEN” VAHVISTA- MINEN TIETOI- SUUS TUTKIVA OTE KANNAT- TELEVA OTE

10  Vastaa kysymykseen  Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus nuorten oppisopimuskoulutuksessa?  On osa Työpaikkakouluttaja- hankkeessa kehitettyä laajempaa viitekehystä ” Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus oppisopimuskoulutuksessa”  Perustuu tutkimukseen ja empiiriseen aineistoon: Tampereen yliopiston ammattikasvatuksen tutkimukseen sekä työpaikkakouluttajien kuunteluiden tuloksiin.  Periaatteisiin voi peilata, kun suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan nuorten oppisopimuskoulutusta.  Toimivat keskustelun suuntaajana työpaikan sopivuuden ja tpk:n valinnassa sekä työpaikan valmistamisessa nuoren kouluttamiseen. - Ohjausnäkemys - Kymmenen hyvää periaatetta

11 Kymmenen hyvää periaatetta nuorten oppisopimuskoulutuksessa Tunnistanko periaatteet? Voinko itse hyödyntää ? Miten periaatteiden tulisi näkyä toiminnassamme? Keskustelua

12 Rakenteilla kymmenen periaatteen ja hyvän ohjauksen teesien pohjalle. Koulutuksen suunnittelun periaatteina Sisällöt suunniteltu osaamisperustaisesti Huomioi nuorten koulutuksen ja oppisopimuksen erityispiirteet Osallistujien kokemuksia hyödyntäen Toteutetaan dialogisessa, kannustavassa hengessä Työpaikkakouluttajien toimijuutta vahvistavin menetelmin Kannustamalla työyhteisöä mukaan ohjaukseen Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi! Nuorten työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli

13 Työkaluja työpaikalla tapahtuvan koulutuksen tukemiseen 1.Nuoren työpaikkakouluttajan valinta 2.Työpaikkakouluttajan check-lista ensimmäiselle kuukaudelle 3.Tpk:n osaamiskartoitus 4.Info – nuori työpaikalla Cafe-työskentely

14 Kysymys 1. Mitä hyötyä prosessille työkalusta olisi? Kuka meillä käyttäisi työkalua? Haluanko sitoutua käyttämään ? Kysymys 2. Miten viedään omaan prosessiin? Mihin vaiheeseen prosessia työkalu tulisi? Kysymys 3. Pitääkö työkalua muokata? Miten? Cafe- työskentely

15  Tpk:n valinta pitää olla tarkastajalla selkärangassa, ei listana  Tpk:n valinta- lista on juuri oikea, puhe suunnataan tämän mukaisesti  Ohjauksellisuus korostuu, ei niinkään ammatillisuus  Selkokielisyyttä voisi vielä lisätä (tsekkilista 1 kk:lle)  Tarkista uusi laki ammatillisesta koulutuksesta ja työssä oppiminen  Oppisopimuksen kesto 4 kk- 4 v., korjaa 20 ov. Osaamispisteisiin Palautetta työkaluista Kokkolassa


Lataa ppt "Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google