Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3"— Esityksen transkriptio:

1 Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Mia Kärkkäinen Ohjaamo –seminaari, Helsinki

2 Keskeiset muutokset ja Ohjaamotyön näkökulmia:
Muutostiedon ”airueena” toimiminen ja ohjausosaaminen – ajantasainen tieto, neuvonta ja ohjaus Vain yksi tapa suorittaa tutkinto: näyttöön perustuva ja henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan (HOKS) perustuva - ”Ammattikoulu keskeytyi, oon ollut töissä” - ”Ei ole perustutkintoa, mutta en halua kouluun istumaan” Nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja poistuu - ”Haluan sinne aikuisopistoon, ku siellä ei tarvi olla” - ”Haluan sinne nuorten koulutukseen, kun haluan olla koulussa ja aloittaa samaan aikaan kuin muutkin.”

3 - ”Haluan amikseen, mutta en työssäoppimaan.”
Yhteiset tutkinnon osat jokaiselle ammatillisen perustutkinnon suorittajalle - ”Haluan sinne aikuisopistoon, ku siellä ei tartte tehdä niitä yhteisiä aineita” Oppiminen tapahtuu pääosin työpaikoilla – työssäoppimisen käsite häviää - ”Haluan amikseen, mutta en työssäoppimaan.” - ”Haluan olla työpaikalla ja minulla olisi työpaikka tiedossa, mutta en hae kouluun, kun en halua istua koulun penkillä”  Koulutussopimuksen (tehdään tutkinnon osittain) ja oppisopimuksen joustava yhdistäminen (siirtymät palkattomasta koulutussopimuksesta palkalliseen oppisopimukseen ja päin vastoin) työpaikalla tapahtuva koulutus Mahdollisuus opiskella tutkinnon osittain. Osaamispisteet eivät ole aikaan sidottuja -”En jaksa kolmea vuotta koulussa istua” - ”Osaamista on, mutta ei todistusta” - ”Minulla on jo tutkinnon osia, mutta koko tutkinto ei ole vielä valmis”

4 Hakeutuminen ja opiskelijavalinta:
Jatkuva haku on pääväylä tutkintokoulutukseen - hakeutumisen ja opintojen aloituksen sovittaminen elämäntilanteeseen ja toimeentulon varmistaminen opintojen ajaksi - lisääntyvässä määrin valmistuvien ohjaus läpi vuoden ns. perinteinen ohjauksen vuosikello toimii vain osaan koulutuksista Yhteishaku keväisin edelleen perusopetuksen päättäville ja muille ilman ammatillista tutkintoa oleville. (Jatkuva haku kuitenkin myös hakuajan ohittaneille, jos vapaita aloituspaikkoja on.)

5 - keskeyttämisen ennaltaehkäisy
Hakeutumisvaihe osana Ohjaamoa? – Ohjaamo osana/mukana hakeutumisvaiheessa? - keskeyttämisen ennaltaehkäisy - paluut opintoihin (aiemmin keskeytyneiden opintojen hyödyntäminen) - työkokeilu vahvemmin opintoihin ohjaavana väylänä - esim. palkkatuetun työn ja opintojen suorittamisen yhdistäminen -> opiskeluvalmiudet ja työelämävalmiudet hakeutumisvaiheessa -> oikea ala ja sopivat opiskelutavat -> jatkuvasti jatkuvassa haussa hakevat -> TYP-asiakkaat jatkuvassa haussa -> Erilaistuvan hakija- ja opiskelijakirjon ohjaus

6 Hakeutumisvaiheen ohjaus korostuu, vaikka/koska on ns
Hakeutumisvaiheen ohjaus korostuu, vaikka/koska on ns. hakijan markkinat ja joustava pääsy opiskelemaan Ohjauksen tarve kasvaa Oikea ala Osaamisperusteisuus Opiskelutavat Työpaikalla tapahtuva oppiminen – työelämäyhteydet Opiskelutaidot Erityisesti nuorten aikuisten TVT-, matikka- ja lukutaito-osaaminen Negatiivisten koulukokemusten ja/tai kiusaamiskokemusten kääntäminen myönteisen tulevaisuusorientaation suuntaan

7 Ohjaamo Jyväskylä –hanke (ESR):
Anne-Mari Landén, projektipäällikkö Mia Kärkkäinen, projektisuunnittelija Jyväskylän koulutuskuntayhtymä alkaen Anna-Kaarina Autere, hankepäällikkö Jyväskylän kaupunki


Lataa ppt "Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google