Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi- hanke Loppuraportti 1.2.2016 KUVAUS HANKKEEN TULOKSISTA HYVÄT KÄYTÄNNÖT JA TOIMINTAMALLIT ESIMERKKINÄYTTEET.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi- hanke Loppuraportti 1.2.2016 KUVAUS HANKKEEN TULOKSISTA HYVÄT KÄYTÄNNÖT JA TOIMINTAMALLIT ESIMERKKINÄYTTEET."— Esityksen transkriptio:

1 TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi- hanke Loppuraportti 1.2.2016 KUVAUS HANKKEEN TULOKSISTA HYVÄT KÄYTÄNNÖT JA TOIMINTAMALLIT ESIMERKKINÄYTTEET

2 Hankekumppanit Hankkeen koordinointi Omnian oppisopimustoimisto projektipäällikkö Päivi Kalliokoski, paivi.kalliokoski@omnia.fi PÄÄTOTEUTTAJAT Omnian oppisopimustoimisto Keski-Uudenmaan oppisopimuskeskus Itä-Uudenmaan oppisopimustoimisto Stadin aikuisopisto, oppisopimuskoulutusyksikkö Tampereen seudun ammattiopisto Tredu Jyväskylän oppisopimuskeskus Koulutuskeskus Salpaus ULKOKEHÄJÄSENET (pilotointi, arviointi) Oulun seudun ammattiopisto Helsinki Business College Oy, SLK Instituutti Ylä-Savon ammattiopisto Keski-Pohjanmaan oppisopimustoimisto Äänekosken ammatillisen koulutuksen ky, oppisopimustoimisto 2

3 Hankepäätös Päätavoitteet 1.Työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaamisen kehittäminen 2.Työyhteisön sitouttaminen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen ja työpaikan rooliin oppimisympäristönä 3.Monimuotoisten koulutus- ja ohjausratkaisujen tuottaminen sekä sähköisten työkalujen kehittäminen työpaikkakouluttajien koulutukseen sekä nuorten ohjaamiseen 4.Yhteisen työssä oppimisen pedagogisen näkemyksen (ohjausnäkemyksen) luominen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Kohderyhmä Valtion avustus on myönnetty käytettäväksi alle 25-vuotiaiden, vailla perusopetuksen oppimäärän suorittamisen jälkeistä tutkintoa olevien nuorten työpaikkaohjaajien koulutukseen. Tavoitteena on kehittää työpaikkakouluttajien ja työyhteisöjen osaamista siten, että työpaikalla tapahtuvan opiskelijan ohjaus on nuoren opiskelijan tarpeisiin riittävää ja osuvaa ja tukee opiskelijan ja työyhteisön ammattiosaamisen ja -identiteetin kehittymistä. Lisäksi kehitetään työpaikkaohjaajien arviointiosaamista. 3

4 Työpaikkakouluttaja-hankkeen päätavoitteet 4

5 Haasteet - lähtötilanne Työpaikalla tapahtuva koulutus on näkymätöntä opiskelijalle, työnantajalle, työpaikkakouluttajalle, vaikka se on keskeisin elementti oppisopimuskoulutuksessa.  Viestintä tapahtuu pääosin työpaikkakouluttajan, ei työnantajan kanssa  Työpaikkakouluttajan valintaan tarvitaan enemmän tukea / kriteerejä  Työpaikkakouluttaja toimii yksin- ei saa riittävästi tukea / arvostusta toiminnalleen työyhteisössä Työpaikkakouluttaja / työyhteisö ei tunnista rooliaan.  Työpaikkakouluttaja on rajanylittäjä, välittäjä, johon kohdistuu paljon odotuksia verkoston eri osapuolilta  Työpaikkakouluttaja tarvitsee selkeitä ohjeita koulutuksen käynnistämiseen työpaikalla  Nuoren työpaikkakouluttajan rooli on kriittinen  Työyhteisön potentiaalia ohjauksessa ei hyödynnetä Oppisopimuskoulutus näyttäytyy työpaikoille oppisopimustoiminnan sisäisinä prosesseina  Asiakaskohtaamiset keskittyvät liiaksi oppisopimustoiminnan sisäisen prosessin osiin ja lomakkeisiin (esim. oppisopimuksen allekirjoitus, verkkopalvelutunnukset, arviointipyynnöt).  Kohtaamisilla ei ole riittävästi yhteyttä yrityksen prosesseihin. Ne helposti mekaanisia, eivät ”hyödytä” yritystä: yritykset eivät näe niitä osana toimintaansa. 5

6 Toimintatavat hankkeessa Asiakaslähtöisyys – työnantajien, työpaikkakouluttajien, nuorten kuuleminen Dialogisuus asenteena ja välineenä – kahden välinen vuorovaikutus ja verkoston dialogin ohjaaminen Tuotteistaminen – kohteena työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ohjauspalvelut Asiakkaiden profilointi – asiakastarpeen tunnistaminen ja palvelun kohdentaminen sen mukaan Ketterä kehittäminen – hankkeen tulosten kokoamisessa verkkosivustoksi Lean- menetelmällä Visualisointi – em. toimintatapojen kiteyttäminen ja edelleen jakaminen ymmärrettävässä muodossa Tutkiva, kriittinen oppiminen – oppisopimustoimijan roolin, työn sekä prosessien tarkastelu Tiedottamisen ja tulosten levittämisen haasteiden tunnistaminen – välitulosten levittäminen, vertaisparit levitystyössä, osallisuus, tiedon jakamisen kulttuuri 6

7 Verkostot Päätoteuttajat (7 ) Ulkokehäpartnerit (5 ) Työnantajat, työpaikkakouluttajat, nuoret opiskelijat Oppisopimuskoulutustutkimusta toteuttavat toimijat Alueelliset oppisopimusverkostot Saman hakukohteen rinnakkaiset hankkeet Muut nuorisohankkeet, Ennakkojakso-hanke, Tuettu oppisopimus Muut valtakunnalliset verkostot mm. OpsoDiili, Opso ry Koulutuksenjärjestäjän sisäinen yhteistyö 7

8 Ohjausnäkemyksen laajentaminen yksittäisestä ohjaajasta koko työyhteisöön. Oppisopimuksen osapuolien roolien kirkastaminen. Työpaikalla tapahtuvan koulutuksen näkyväksi tekeminen. Yhteisen tavoitteen ymmärtäminen. Osapuolien roolien ja tehtävien kirkastaminen. Tulos 1. Oppisopimuspedagogiikan kehittäminen 8

9 Nuoren ohjaamisen erityispiirteet. Oppisopimus- henkilöstön osaaminen. Koulutusmoduuli ja vertaisryhmä- toimintaa nuoren ohjaajille. Oppimistavoitteet sekä menetelmiä nuoren ohjaamisen palveluihin. Työkalut ja muistilistat arjen tueksi Ohjaan.fi-sivustolla. Tulos 2. Nuoren ohjaamisen palvelut 9

10 Tpk-koulutuksen pedagoginen ja sisällöllinen uudistaminen valmennusta tpk:n oman roolin tunnistamiseksi Asiakaslähtöinen, prosessimainen valmennus- kokonaisuus. Kehittymisen polku. Monimuotoiset tavat osallistua. Työpaikoilla toteutettava valmennus, verkkovalmennus, sähköiset materiaalit Ohjausverkko. Työpaikkakouluttaja- palveluiden tuotteistaminen, näkyväksi tekeminen. Tulos 3. Ohjauspalvelut työpaikkakouluttajille ja työyhteisöille 10

11 Toimintamallien visualisointi mm. asiakaskuulemiset dialogisuus ja tuotteistaminen. Muistilistat, prosessikuvat testit, videoklipit itsearvioinnit. Kartoittamisen välineet koulutustarkastajan prosessiin. Tulos 4. Konkreettiset työkalut – koottu Ohjaan.fi-sivustolle Ohjaan.fi arjen tukea työpaikkakouluttajalle em. ohjausnäkemykseen perustuen. 11

12 Asiakaslähtöisyys - kuulemisesta yhteiskehittämiseen. Ohjaustarpeen tunnistaminen Työpaikkakouluttajan osaaminen, työyhteisön ohjaustarve koulutus- tarkastajan prosessissa.. Tulos 5. Oppisopimushenkilöstön osaaminen -työtavat muutoksessa Dialogisuus työvälineenä ja asenteena. Kahden välisessä ja verkoston dialogissa. Ohjaan.fi työkalujen ja ohjausnäkemykseen käyttöönotto. 12

13 Kumppanikohtaisia tuloksia 1. Stadin ammattiopisto oppisopimus Koko ammattiopiston moduulimainen tpk-koulutustarjonta Asiakaslähtöiset räätälöidyt toteutukset Vertaisryhmätoiminta Monikulttuurinen Ohjaaminen Ohjaussunnitelma Keudan oppisopimuskeskus Koottu tpk - valmennustarjooma Käynnistetty nuorten tpk-koulutus Koottu työpaikoilla tapahtuva valmennus- malli- ja materiaalit Kehitetty ohjausverkon henkilökohtaisia palveluita Porvoon oppisopimustoimisto Moduulimainen tpk- koulutustarjonta Vertaisryhmätoiminnan käynnistäminen Uusien työkalujen aktiivinen kokeilu Viestintätoimenpiteet Materiaalien uudistus Koulutuskeskus Salpaus TPK-koulutuksen käynnistäminen Työpaikalla tapahtuva perehdytys Vuorovaikutus ja dialogi työvälineenä Viestintätoimenpiteet Materiaalien uudistus 13

14 Kumppanikohtaisia tuloksia 2. Jyväskylän oppisopimuskeskus Työpaikkakouluttajien ohjausverkko ja kehittymisen polku. Monitasoinen asiakasyhteistyö Käynnistetty nuorten tpk- koulutus. Testattu työpaikkakouluttajan sähköisiä palveluja. Järjestetty työyhteisön dialogivalmennus Pilotoitu tpk-verkkokoulutus Materiaalien uudistus. Tredun oppisopimuskeskus TPK- koulutuksen pedagoginen ja sisällöllinen uudistus. Ohjausverkon palvelut. Käynnistetty nuorten tpk- koulutus ja tehty seurantakysely. Ohjaustyökalujen suunnittelu ja testaus Ohjaan.fi sivustolle. Oppimisympäristöön liittyvä kehitystyö. Vertaisryhmätoiminnan käynnistäminen ja mallinnus. Työyhteisön dialogivalmennus Materiaalien uudistus. 14

15 Haasteita Hanke ravisteli oppisopimushenkilöstön oppimiskäsityksiä- tulosten levittäminen vie aikaa Viranomaistyö vie tilaa asiakaslähtöisyydeltä, dialogisuudelta ja suhteiden rakentamiselta – oppisopimukseen liittyvää muuta byrokratiaa on vähennettävä – asiakkaan parhaaksi Sähköisten välineiden ja mobiilisovelluksen kehittäminen siirretty jatkohankkeeseen Hankkeiden välinen verkostoituminen satunnaista, ei tuettua Nykyisten käytäntöjen kartoittaminen ei toteutunut- nuoren ohjaamiseen vain vähän käytäntöjä Nuorten ohjaamisen palveluihin ei saada yhtenäistä mallia, koska määrät pieniä. Jalkautuminen työpaikoille / valmentamisella työpaikoilla ei systemaattista mallia, materiaaleja, tavoitteita. Suurin osa kouluttajista saa kuitenkin perehdytyksen sopimuksen yhteydessä. 15

16 Päivitetty ohjausnäkemys - mitä, miksi, miten Hyvän ohjauksen periaatteet – laaja-alainen ohjausnäkemys, jossa korostuvat toimijuuden vahvistaminen, ohjaus yhteisöllisenä vuorovaikutuksellisena, tavoitteellisena toimintana. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen viitekehyksen avaaminen työpaikoille. Mistä oppisopimuskoulutuksessa on yksilön ja työyhteisön oppimisen kannalta kysymys? Ohjaustehtävään motivoituminen tapahtuu usein vain oman roolin tunnistamisen kautta. Ohjaajan merkitys ohjattavan kasvulle korostuu erityisesti nuorten kohdalla. Ohjauskoulutuksen tulisi keskittyä herättämään oman roolin vaikuttavuus. Ohjaus yhteisöllisenä vuorovaikutuksena koskettaa koko yrityksen toimintaa – ei vain opiskelijan ja työpaikkakouluttajan välisenä suhteena. Panostamalla oppisopimuskoulutukseen yritys saa vipuvoiman yhteisölliseen oppimiseen. 16

17 Yhteiset foorumit Määrä kpl/ osallistuneet henkilöt/ *Tilaisuudet, joissa hanketta esitelty Hankkeen verkostotapaamiset 57 / 550 Alueelliset verkostot /työskentely kumppanipareittain - ei raportoitu Sidosryhmien koulutukset 27 /296 Asiakaskuuntelut 13/ 103 Seminaarit, hanketreffit 6/172 * Oppisopimusjohdon työpajat 2/ 34 * OKM:n tilaisuudet Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry syys- ja kevätseminaarit * Helmiä Valmalle -ennakkojakson päätöstilaisuus * AEL:n ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät * 17

18 Viestintä, jalkautus, juurruttaminen TOP 5 tuloksellisinta tapaa vahvennettuna Wiki-alusta http://tyopaikkakouluttaja-hanke.purot.nethttp://tyopaikkakouluttaja-hanke.purot.net Uutiskirje, sähköposti, Lync-ja skype-yhteydet Työpajat, verkostotapaamiset, valmennuspäivät Henkilökohtaiset ohjauskäynnit: projektipäällikkö- projektitoimijat Toimistopalaverit, koulutustarkastajien palaverit, kehittämispäivät, tiimipalaverit Kotiuttamiskierrokset, tulosten juurrutus vertaisparityönä Työpaikkakouluttajakoulutukset Tapahtumat, työpaikkakouluttajien vertaistapaamiset Hanketreffit rinnakkaisten hankkeiden kanssa Tulosten jakaminen pienin askelein hankkeen aikana Asiakaskuuntelut Yhteiskehittäminen asiakkaiden kanssa Ohjausryhmän kokoukset 18

19 Määrälliset tiedot Työpaikkaohjaajien/-kouluttajien koulutukseen osallistuneet henkilöt hankkeen aikana Tavoite 800 hlöä Toteuma työpaikkakouluttajia 1418 osallistuneiden yritysten määrä 1037 Työpaikkakouluttajien koulutuksen keskimääräinen pituus on 1 päivä. 19

20 Vaikuttavuus Hankkeen arviointi Porvoossa 9.1.2015 toteutettiin Topaasia lautapelillä, www.galliwashere.com Kysymyksiä Onko projektin vaikuttavuus riittävää? Ovatko mittarit olleet oikeat? Olemmeko onnistuneet mielipidevaikuttamisessa? Onko asiakkaita osallistettu riittävästi? Olemmeko tehneet ketteriä, rohkeita ja mitattavia kokeiluja projektin aikana? Onko tiedottaminen ja markkinointi ollut riittävää? Kehitettävää Mittareiden laatiminen Mielipidejohtajuus Uudet tiedon jakamisen foorumit ja kanavat Palautteiden jakaminen verkostossa Arviointi Projektityöskentely on ollut strategista ja suunnitelmallista. Visio ja tavoitteet ovat olleet selkeät ja tiedossa koko projektin ajan. Tuotetut palvelut ja ratkaisut ovat käyttäjälähtöisiä ja tuottavat hyötyä käyttäjilleen. Aktiivisesti hankitun asiakastiedon myötä tuotetut palvelut vastaavat käyttäjien arjen todellisiin tarpeisiin ja tukevat työpaikkakouluttajien henkilökohtaista ohjaustoimintaa työpaikalla. Viestintä on ollut vuorovaikutteista ja monisuuntaista. Projekti on tukenut toimijoiden sekä hyödynsaajien omaa ammatillista kehittymistä. Tiedämme mitä aineetonta pääomaa projektissa on syntynyt Projektitoiminta on ollut motivoivaa ja kehittävää. Päätökset on tehty riittävässä yhteisymmärryksessä. Olemme kyenneet poikkeamaan suunnitelmista tarpeen mukaan. 20

21 Jatkokehitys – muutamia konkreettisia ehdotuksia Työpaikkakouluttajapalveluiden saattaminen sähköiseen muotoon ja palveluiden tavoitettavuuden varmistaminen esim. valtakunnallisesti avoin verkkovalmennus ja materiaalit. Työpaikkakouluttajien koulutushistorian sähköinen dokumentointi on edellytys moduulimaisen koulutustarjonnan ylläpidolle. Työpaikoille jalkautuvan perehdytyksen systemaattinen käyttöönotto, materiaalien hyödyntäminen ja työyhteisön kytkeminen mukaan ohjaustehtävään. Ohjaan.fi sivuston käyttöönoton varmistaminen ja sivuston edelleen kehittäminen osana muun digitalisaation eteenpäinviemistä Hankkeen aikana on kokeiltu uusia työvälineitä, kuten asiakaskuuntelu ja dialogisuus, joita voisi levittää muille oppisopimustoimijoille sekä myös koulutuksen järjestäjän repertuaariin. Työpaikkakouluttajille tulisi myöstää todistus ohjaustehtävästä. Laatusertifikaatti voisi olla kilpailuetu yritykselle. 21

22 Projektipäällikön pohdintaa Ohjaamisen tarkastelu nuorten näkökulmasta käynnisti työpaikkaohjaamisen kokonaisuuden kriittisen arvioinnin. Monet nuorten ohjaamiseen periaatteet ovat soveltamiskelpoisia, jollei aivan välttämättömiä myös muiden opiskelijoiden ohjausprosessissa. Ymmärrys ohjauksen kohteesta on muuttunut. Kuulimme asiakaskuunteluissa, että työpaikkakouluttaja kokee jäävänsä usein yksin ohjaustehtävänsä hoitamisessa. Kohteen muuttuminen koko työyhteisöön johtaa väistämättä myös välineiden muutoksen. Ymmärrys ohjaus- ja tukivälineistä on muuttunut. Oppaiden ja lomakkeiden sijasta tarvitaan kokonaisuuden sekä roolien ja tehtävien merkityksen avaamista dialogisesti, osaamisen tunnistamiseen ja varmistamiseen tähtääviä työkaluja sekä innostavaa ja motivoivaa vertaistoimintaa. Kehittämistyössä olleiden oppisopimushenkilöstön ajattelun ja asenteen muutos on avannut kehittymisen polun heidän omassa ammatillisessa kasvussaan. Sama ammatillinen kasvun potentiaali koskee niin opiskelijaa, työpaikkakouluttajaa, työyhteisöä kuin oppisopimustoimijaakin. Oppisopimushenkilöstön työssä oppimisen asiantuntijuuden päivittäminen on yhdessä todettu tarpeelliseksi. Ryhmässä on ollut innostavaa tehdä työtä motivoituneiden ja sitoutuneiden kehittäjien kanssa ja olemme avustuksen avulla saaneet hyödyntää tarjolla olevaa parasta asiantuntijuutta. Kehittämishankkeen aikana on verkostoon syntynyt osaamista, joka kannattaa hyödyntää maanlaajuisesti sekä eri asiantuntijaryhmissä jatkossa. 22

23 HYVÄT KÄYTÄNNÖT JA TOIMINTAMALLEJA Tpk- koulutuksen pedagoginen ja menetelmällinen uudistus Työpaikalla tapahtuvan oppimisen viitekehyksen avaaminen tuotteistamisen avulla Nuoren ohjaaminen ja oppimistavoitteet koulutusmoduulille Ohjausverkko, joka tekee näkyväksi työpaikkakouluttajalle tarjolla olevat palvelut Työpaikkakouluttajaprofiilit Työpaikkakouluttajan prosessimainen kehittymisen polku Työpaikalla tapahtuvan perehdytyksen toimintamalli ja PP-materiaali Kooste asiakaskuuntelusta- Mitä työpaikkakouluttajat toivovat

24 Tpk-koulutuksen pedagoginen ja menetelmällinen uudistus Yhteistoiminnalliset Tietoa yhdessä rakentavat Dialogiset Kokemuksia arvostavat TAVOITEHENKISISÄLLÖTMENETELMÄT Oppisopimus- prosessin tuntemus Asiantuntijuus oppisopimus- toimijoilla Oppisopimus- järjestelmä Ohjaaminen Arviointi Luennot, PP-materiaalit Tiedon jakaminen Luennot, PP-materiaalit Tiedon jakaminen Tpk:n ohjaaja- identiteetin herättäminen Vahvistaminen Tpk motivoituu samalla perehtymään opso- prosessiin Asiantuntijuus osallistujilla Kokemuksien hyödyntäminen Nuoren ohjaamisen Erityispiirteet Ilmaistaan osaamistavoitteina Kehittyminen = prosessi Nuoren ohjaamisen Erityispiirteet Ilmaistaan osaamistavoitteina Kehittyminen = prosessi Yhteistoiminnalliset Tietoa yhdessä rakentavat Dialogiset Kokemuksia arvostavat Yhteistoiminnalliset Tietoa yhdessä rakentavat Dialogiset Kokemuksia arvostavat 24

25 Nuoren ohjaaminen - sisältöjä ja oppimistavoitteita KOHTAAMINEN ONNISTUMISEN KOKEMUSTEN TARJOAMINEN NUOREN KASVUPROSESSIN YMMÄRTÄMINEN TYÖELÄMÄ- VALMIUDET ERILAISUUDEN NORMAALIUS - oppimistyylit - temperamentti OHJAAMISEN SOVITTAMINEN OPPIJAN TARPEEN MUKAAN PEREHDYTYS TPK:N OMAN ROOLIN /ROOLIEN TUNNISTAMINEN TPK:n ROOLIN RAJAAMINEN TPK KOKEMUSTEN TARJOAJANA ARJEN TILANTEISIIN PYSÄHTYMINEN OPPISOPIMUS- KOULUTTUKSEN ERITYISYYS TYÖYHTEISÖN ROOLIN TUNNISTAMINEN PALAUTETAIDOT JA KANNUSTUS 25

26 Ohjausverkko TYÖPAIKKAKOULUTTAJAN OHJAUSVERKKO 26

27 Työpaikkakouluttajien profiilit 27

28 Työpaikkakouluttajana kehittymisen polku (Jao, mukealtu) TPK Asiakasprofiilit Noviisi Kisälli / edistynyt Mestari TPK ja TA noviiseja opsossa TPK noviisi, TA kokenut TPK noviisi, TA kokenut TPK edistynyt 1: ohjannut muita kuin opsoja TPK edistynyt 1: ohjannut muita kuin opsoja TPK edistynyt 2: Kokemusta ja sitoutunut TPK edistynyt 2: Kokemusta ja sitoutunut TPK – Ei sitoutunut TPK – Ei sitoutunut TPK –koordinoiva Ohjaus- moduuli Perehdytys moduuli On-line apu Verkko- valmennus Osaamisen tunnistus ja tunnustus Mobiilipalvelut Chat Skype NTM Mestari- valmennus TPO- tutkinnon osa TPK:lla useampi ohjattava TPK:lla useampi ohjattava ARJEN tuki työpaikkakouluttajalle ja työyhteisölle Opso- palaveri Kartoi- tukset Hakeutumisvaihe TPK-vinkkelistä TOS- prosessin käynnistys Email KLINIKAT Monikult- tuurisuus moduuli Syventävä ohjaus- valmennus Henk.koht. palvelut Työpaikalle jalkautuva Verkko- perehdytys On-line perehdytys striimattuna VERTAIS- RYHMÄT TYÖPAIKKA- VIERAILUT TYÖPAIKKA- VIERAILUT Mestari- vertaisryhmät Nuoren ohjaaminen 28

29

30 Työpaikalla tapahtuvan valmennuksen toimintamalli ja PP- materiaali 30

31 Mitä työpaikkakouluttajat toivovat? Yhteistyötä OPETTAJAN kanssa KOKONAIS- KUVAN hahmottamista 31

32 SELVITYKSET Hankkeessa tuotettuja kuvauksia, koosteita, kannanottoja.

33 Kuvaukset, koosteet, kannanotot Visuaalinen kuvaus asiakaskuunteluista Dialogivalmennuksen opit Ohjausnäkemyksestä oppisopimuspedagogiikkaan Kooste työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja työpaikkakouluttajapalveluiden tuotteistamisesta Kooste työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja työpaikkakouluttajapalveluiden tuotteistamisesta Esiselvitys työpaikan oppimisympäristön kartoittamiseksi 3 ov työpaikkaohjaajakoulutus ja tutkinnon perusteet oppisopimuskoulutuksen näkökulmasta (Jamk) 3 ov työpaikkaohjaajakoulutus ja tutkinnon perusteet oppisopimuskoulutuksen näkökulmasta (Jamk) Oppisopimuskoulutuksen hyötyanalyysi (nuoret opiskelijat) Kannanotto työpaikalla tapahtuvan oppimisen arviointiin (1.8.2015) 33

34 NÄYTTEITÄ Ohjaan.fi-verkkoalusta Uudistettuja työpaikkakouluttajapalveluita. Työvälineitä ja viestintämateriaaleja.

35 Verkkoalusta Ohjaan.fi www.ohjaan.fi 35

36 V1 V2 V3 Palvelut TYÖPAIKKAKOULUTTAJAN OHJAUSVERKKO 36

37 Muistiinpanot 37

38 Kaaviot 38

39 Kaaviot 39

40 Muistilistat 40

41 Videoklipit 41

42 Ohjaan.fi -viestintäaineistot 1.Doc-lomakepohja 2.Ppt-kuvia 3.Joulukortti 4.Bannerit 5.Sähköpostin allekirjoitus 6.Roll up 7.Graafinen ohjeistus 8.Give away- tuotteita 42

43 TIETOA JA TUKEA TYÖPAIKKAKOULUTTAJIEN ARKEEN JULKAISTIIN HANKKEEN PÄÄTTYESSÄ 9.12.2015. Lisätietoja oppisopimusjohtaja Tarmo Välikoski, tarmo.valikoski@omnia.fi projektipäällikkö Päivi Kalliokoski, päivi.Kalliokoski@omnia.fitarmo.valikoski@omnia.fi


Lataa ppt "TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi- hanke Loppuraportti 1.2.2016 KUVAUS HANKKEEN TULOKSISTA HYVÄT KÄYTÄNNÖT JA TOIMINTAMALLIT ESIMERKKINÄYTTEET."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google