Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työpaikkakouluttaja- hanke 2014-2015 OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työpaikkakouluttaja- hanke 2014-2015 OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus."— Esityksen transkriptio:

1 Työpaikkakouluttaja- hanke 2014-2015 OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus

2 Yleistä Hankekokonaisuus on osa nuorisotakuuta sekä nuorten työssä oppimis- ja oppisopimusuudistusta, toimenpideohjelma vuosille 2014-16 Viisi rinnakkaista hanketta 1)Oppisopimuskoulutuksen ennakkojakso 2)Työpaikkaohjaajien (kouluttajien) koulutus 3)Korotettu koulutuskorvaus työnantajille 4)Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen 5)Työpaikalla tapahtuvan oppimisen edistäminen sekä työn ja koulutuksen joustava yhdistäminen Kehittämishankkeet toimivat pohjana linjauksille ja mahdollisille lainsäädännön muutoksille Tavoitteena suomalainen työssä oppimisen ja oppisopimuskoulutuksen malli Kohderyhmänä alle 25-vuotiaat nuoret, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa

3 Päätavoitteet Työpaikkaohjaajien osaaminen Arvostuksen lisääminen Ohjauksen elementit Työpaikalla tapahtuva koulutus näkyväksi Monipuolisiin koulutusratkaisut - koulutusmoduulit - verkkosovellukset - mobiilisovellus - jalkautuminen työpaikalle Työyhteisöjen sitoutuminen Työpaikka oppimisympäristönä Opsopalvelujen kytkös yrityksen prosesseihin Yhtenäinen ohjausnäkemys Nuorten koulutuksen erityispiirteet

4 Pääpartnerit Omnia Itä- Uuden maa Stadi Keuda JaoTreduSalpaus

5 Ulkokehäpartnerit kokeilut, testaus, arviointi Oulun seudun ammattiopisto Oulu Keski- Pohjanmaan oppisopimustoimisto Kokkola Äänekosken ammatilisen koulutuksen ky SLK Instituutti Helsinki Ylä-Savon ammattiopisto Iisalmi

6 Mitä uudistetaan? Kehitetään nuorten työpaikalla tapahtuvaa koulutusta oppisopimuskoulutuksen erityispiirteet huomioiden Nuoren ammatillisen kasvun tukeminen ja käynnistäminen Työpaikkakouluttajana kehittyminen ja monipuoliset koulutusratkaisut – >Työpaikkakouluttajan ammatillisen kasvun malli – >Tpk:n kehittymisen polku ja koulutusmoduulit Työpaikalla tapahtuvan koulutuksen periaatteet – >Yhteinen ohjausnäkemys työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Työpaikkakouluttajan roolin vahvistaminen ja arvostuksen lisääminen Koko työyhteisön osallistuminen ja sitoutuminen

7 Miten uudistetaan ? Kutsutaan työpaikkakouluttajat / työnantajat tiiviiseen yhteistyöhön Kerätään ja hyödynnetään asiakas- ja tutkimustietoa Monipuolistetaan koulutuspalveluja, verkko-, mobiili- ja jalkautuvalla mallilla Työpaikkakouluttajien koulutuksesta koko työyhteisön valmennukseen? Haetaan oppisopimuspalveluille yhteyksiä yritysten prosesseihin Oppisopimuspalveluista työnantajapalveluiksi

8 Yhtenäisestä ohjausnäkemyksestä oppisopimuspedagogiikkaan Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? yhteisiä, alasta riippumattomia periaatteita Kuitenkin oppisopimuskoulutuksen erityispiirteet huomioiva yrityksen tarpeet huomioiva - työpaikkakohtaistaminen työpaikkakouluttajan aiemman osaamisen huomioiva koko työyhteisöä koulutukseen sitouttava yrityksen prosesseihin kytketty

9 Yhdessä asiakkaan kanssa Asiakaskuuntelut, yhteensä 7 eri tilaisuutta, 48 osallistujaa Fasilitoitu kuulemistilaisuus, ennalta valitut teemat 6-12 osallistujaa/ tilaisuus, työpaikkakouluttajia ja työnantajia Miksi? Saadaan selville aito asiakastarve ja asiakkaan ääni Kehitetään yhdessä, sitoutetaan Asiakkaat mukana matkan varrella, ei vain loppuarvioinnissa Työelämän muutos, taloudelliset realiteetit, työpaikan resurssit todellisuudessa ohjaamiseen ja kouluttamiseen - J aetaanko samat käsitykset työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta - - Projektissa ei ole ”jalkautusvaihetta” -

10 Tutkimusta hyödyntäen Tampereen yliopiston oppisopimuskoulutuksen tutkimuskokonaisuus Miksi? Työpaikalla tapahtuvan oppimisen / koulutukseen liittyvän teoreettisen taustan päivittäminen Työpaikan toiminnalle tutkimukseen perustuva, uskottava tausta- ajattelu Hyödynnetään tutkija- ja asiantuntijaosaamista Mennään tutkimukseen mukaan Kumpikin toimii omista lähtökohdistaan, toisiaan täydentäen - Selkeä yhteys teorian ja käytännön välillä on löytynyt -

11 Osahankkeiden vaiheistus 1. vuosi Ohjausnäkemyksen uudistaminen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Nuorten ohjauksen tarpeet Asiantuntijatiimi Asiakaskuuntelut Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä Koulutusratkaisut, palvelukokonaisuudet, työkalut Ohjausnäkemystä hyödyntäen Työkalujen suunnittelu Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä - hankkeen toisena vuonna Mobiilityökalut Ohjausnäkemystä hyödyntäen Täydentämään muita koulutusratkaisuja Arviointi 1 Arviointi 2

12 Teoria Käytäntö Kasvatus- tiede Organisaatio- tieteet Työelämän realiteetit, käytännöt Ohjaus- osaaminen/ käytännöt Ammatti- identiteetin kehittyminen Ohjauksen asema / rooli Työpaikka oppimisympä- ristönä Työyhteisön sitoutuminen Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Missä muodossa ? Portaali Opson ohjausnäkemys YHTEINEN OSA työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Nuorten koulutuksen erityispiirteet

13 Yhteystiedot Projektipäällikkö Päivi Kalliokoski paivi.kalliokoski@omnia.fi. p. 040 - 126 7215 Hankkeen koordinaattori Omnian koulutuskuntayhtymä oppisopimustoimisto oppisopimusjohtaja Tarmo Välikoski tarmo.valikoski@omnia.fi tarmo.valikoski@omnia.fi p. 0500 - 480 186


Lataa ppt "Työpaikkakouluttaja- hanke 2014-2015 OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google