16.1.2010 Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
S2-tiimin muistiinpanot
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
ARVIOINTI Vanhempainilta
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Welcome to Könönpelto School
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
HUOLTAJAILTA. TUTKINNON SUORITTAMINEN Tutkinnon voi hajauttaa kolmeen perättäiseen kertaan Osallistumisoikeus kirjoituksiin  kirjoitettavan aineen pakolliset.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Yhteishaku. Mihin haen? Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Nuorisokoulutus.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Kuopion S2-opetuksen toimintamalli
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ainetyöryhmien työn aloitus
S2 opetuksen tilannekatsaus / Kuopio
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Welcome to Könönpelto School
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä ja suomi toisena kielenä -opiskelun eroavaisuuksia Kuka on S2-oppilas ja kuka sen määrittelee? S2-oppilaan opetuksesta Suomi toisena kielenä toisella asteella ja lukiossa Ruotsin kielen opiskelu Muiden oppiaineiden opiskelu Oppimisen tukeminen Toisen kielen oppimisesta Oman äidinkielen opiskelu

Ulla Lappalainen2 Mistä kielitaito koostuu? ymmärtäminen kuullun ymmärtäminen lukutaito ja luetun ymmärtäminen tuottaminen puhuminen kirjoittaminen kielentuntemus ja kielenopiskelutaidot

Ulla Lappalainen3 Mitä suomi toisena kielenä –opetus tarkoittaa? Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaine - suomi toisena kielenä on yksi tämän oppiaineen oppimäärä - muita oppimääriä ovat mm. suomi, ruotsi, saame, romani, viittomakieli tai muu oppilaan äidinkieli - suomi toisena kielenä ei siis ole tukiopetusta, vaan näillä tunneilla opiskellaan sitä kieltä, jota monikulttuurisen oppilaan ympäristössä puhutaan ja jolla hän suomalaisessa peruskoulussa opiskelee

Ulla Lappalainen4 Suomi äidinkielenä ja suomi toisena kielenä - opiskelun eroavaisuuksia suomi äidinkielenä -oppimäärä -tieto-, taito- ja taideaine, joka saa sisältönsä kieli- ja kirjallisuustieteestä sekä viestintätieteistä -kattaa kielen osa-alueet ja tehtävät -esim luokilla tuntimäärä 14h/vk -arviointi perustuu kuvauksiin oppilaan hyvästä osaamisesta 2. ja 5. luokan päättyessä sekä päättöarvioinnin kriteereihin arvosanalle 8 -SU AI-opettaja: alakoulussa luokanopettaja, yläkoulussa aineenopettaja suomi 2 -oppimäärä -opetuksen lähtökohta toisen kielen oppijan oppimistilanne -eroaa sekä tavoitteiltaan että sisällöiltään SU AI -oppimäärästä -suomen kieli on sekä oppimisen kohde että sen väline koko kouluajan kaikissa oppiaineissa -esim luokilla tuntimäärä on 2-4h (erill. op.) + 10h (luokassa) -arviointi perustuu yleiseurooppalaisen viite-kehyksen suomalaiseen sovellukseen: perusopetuksen päättyessä pyritään toimivaan/sujuvaan peruskielitaitoon (B 1.1. – B 1.2.) -S2-opettaja perusopetuksessa: aineenopettaja, jolla on lisäksi monikulttuurisuusopintoja

Ulla Lappalainen5 Kuka on S2-oppilas ja kuka sen määrittelee? Maahanmuuttajille opetetaan suomea toisena kielenä, mikäli heidän suomen kielen taitonsa ei arvioida olevan äidinkielisen tasoinen kaikilla kielitaidon osa-alueilla. Opetuksen tarpeen päättää koulu. Käytännössä tarpeen yleensä määrittelevät S2-opettaja / luokanopettaja / äidinkielen opettaja yhdessä. S2-opetusta annetaan maahanmuuttajataustan omaaville, paluumuuttajille ja ulkomailta adoptoiduille lapsille. Osallistumisen kriteerinä on siis kielitaidon taso.

Ulla Lappalainen6 S2-opetukseen kuuluvan oppilaan arvioinnista ja opetuksesta S2-oppilas arvioidaan S2-oppimäärän mukaan, vaikka hän ei erillisessä S2- opetuksessa kävisikään. Todistukseen arvosana tulee sille varattuun kohtaan, siis: äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaine, suomi toisena kielenä - oppimäärä. Jos S2-oppilaan kielitaito on muuten hyvä, mutta hänen kirjoittamisessaan esim. näkyy vielä kehittymässä oleva suomen kielen taito, hän voi opiskella suomi äidinkielenä -tunneilla, jos hänen katsotaan hyötyvän enemmän näistä tunneista. Arviointi on kuitenkin S2-oppimäärän mukainen. Kaikki äidinkieltä opettavat opettajat (luokan- ja aineenopettajat) joutuvat siis usein opettamaan myös suomea toisena kielenä monikulttuurisille oppilailleen, koska osa S2-tunneista opiskellaan äidinkielen tunneilla luokassa. Käytännössä kaikki koulun S2-oppilaita opettavat eri oppiaineiden opettajat joutuvat huomioimaan opetuksessaan monikulttuuriset oppilaat.

Ulla Lappalainen7 Suomi toisena kielenä toisella asteella ja lukiossa Toisella asteella ja lukiossa suomea voi opiskella suomi toisena kielenä - oppimäärän mukaan. Joissakin toisen asteen ammatillisissa kouluissa järjestetään maahanmuuttajille suomen kielen koe jo kouluun hakemisen yhteydessä. Lukion suomi toisena kielenä -ylioppilaskokeeseen voi osallistua opiskelija, jonka äidinkieli on muu kuin suomi, ruotsi tai saame. Osallistumisoikeus tarkistetaan väestörekisteristä. Jos äidinkieleksi on merkitty suomi, opiskelija kirjoittaa suomi äidinkielenä -kokeen. Suomi toisena kielenä -koetta pidetään samanarvoisena kuin suomi äidinkielenä -koetta korkeakouluihin pyrittäessä.

Ulla Lappalainen8 Ruotsin kielen opiskelu jos ruotsin kielen opiskelu tuottaa yläkoulun S2-oppilaalle erityisen suuria vaikeuksia, voidaan menetellä seuraavasti: - ruotsin kielen oppimäärä eriytetään - jos se ei riitä, oppimäärä yksilöllistetään - jos sekin on ylivoimaista, haetaan vapautusta ruotsin kielen opiskelusta (vapautuksen hakee huoltaja ja sen myöntää rehtori) - oppilaan ruotsin kielen opiskelusta mahdollisesti vapautuvat tunnit eivät tarkoita oppilaalle vapaatunteja, vaan silloin oppilas opiskelee pääsääntöisesti S2-oppimäärää - alakoulun tulee nivelvaiheessa mahdollisuuksien mukaan tehdä yhteistyötä yläkoulun kanssa, niin että jo silloin voidaan arvioida mahdolliset tulevat vaikeudet ruotsin kielen opiskelussa

Ulla Lappalainen9 Muiden oppiaineiden opiskelu eriytetty opetus ja oppimateriaali, suulliset tai omalla äidinkielellä annetut vastaukset, lisäaika koetilanteissa, erityisopettajan/ oman äidinkielen/S2- opettajan/avustajan apu, koetilanteissa omalla äidinkielellä vastaaminen, äänikirjat, oppimista auttava ja helpottava välineistö ja materiaali ovat tukitoimia, joiden tulisi olla oppilaiden ulottuvilla yleisopetuksen materiaalit, erityisopetukseen tarkoitetut oppikirjat ja selkomateriaalit, omakieliset materiaalit, eri oppiaineiden sanastot eri kielillä eri oppiaineiden opettajien välinen yhteistyö arvioinnin yhteydessä välttämätöntä suomi toisena kielenä -opettajan tai oman äidinkielen opettajan pitämät kokeet arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan tausta ja vähitellen kehittyvä kielitaito arvioinnin oltava monipuolista ja joustavaa, jotta osaaminen voidaan arvioida kielitaidon puutteista huolimatta kehittyvä ja vielä osin puutteellinen kielitaito ei voi olla syy siihen, että oppilaasta tehtäisiin HOJKS-oppilas oppilaan kielitaitoa arvioidaan vain suomi toisena kielenä -opetuksen yhteydessä, muissa oppiaineissa arvioidaan oppiaineksen hallintaa

Ulla Lappalainen10 Oppimisen tukeminen suomi toisena kielenä –opetus oman äidinkielen opetus lisätty suomi toisena kielenä - ja oman äidinkielen opetus oman opettajan antama tukiopetus jakotunnit eri oppiaineiden opetus omalla äidinkielellä osa-aikainen erityisopetus oppilaan opinto-ohjaus koulunkäyntiavustajan palvelut Kotoutumis-/oppimissuunnitelman tekeminen

Ulla Lappalainen11 Toisen kielen oppimisesta Kielen oppiminen jokapäiväisistä tilanteista kielen käyttämiseen opiskelukielenä vie aikaa 5 – 10 vuotta. Pintakielen voi omaksua nopeasti n. 1-2 vuodessa. Ymmärtävän ja vaativan opiskelun mahdollistavan kielitaidon hankkiminen vie siis useita vuosia.

Ulla Lappalainen12 Oman äidinkielen opiskelu Maahanmuuttajien äidinkielen opetus on perusopetusta täydentävää opetusta. Maahanmuuttajien äidinkieli arvioidaan erillisellä todistuksella lukuvuoden päättyessä. Todistukseen merkitään opetettava kieli, opetuksen laajuus ja sanallinen arvio tai numeroarvosana opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Myös päättöarvioinnista annetaan erillinen todistus. Päättöarviointi perustuu hyvän osaamisen kuvaukseen. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004: Liite 5: Opetushallituksen suositus maahanmuuttajien äidinkielen opetuksen perusteiksi tavoitteet keskeiset sisällöt oppilaan arviointi kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta perusopetuksen päättyessä