Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuopion S2-opetuksen toimintamalli

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuopion S2-opetuksen toimintamalli"— Esityksen transkriptio:

1 Kuopion S2-opetuksen toimintamalli
Kuopion kaupungin peruskoulut 

2 S2-opetus ja opetuksen järjestämisen tavat
S2-oppilaalla tarkoitetaan maahanmuuttajataustaista oppilasta, paluumuuttajaa tai Suomeen adoptoitua oppilasta, jonka suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen kaikilla kielen osa- alueilla. Myös oppilas, jonka toinen vanhempi puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea, on oikeutettu saamaan tarvittaessa S2-opetusta. S2-opetusta on järjestettävä jokaiselle S2 opetusta tarvitsevalle, ryhmän koosta riippumatta Kaikki S2-oppilaan opiskelu ja opetus on S2-oppimäärän suorittamista riippumatta siitä, saako hän opetuksensa kokonaan tai osittain S2-opetuksessa   S2-opetus ei ole tukiopetusta tai lisäopetusta, vaan valtioneuvoston tuntijakoasetuksessa määritelty erityinen maahanmuuttajille tarkoitettu oppimäärä S2-opetukselle ei voi asettaa aikarajaa Suomessa asumisen tai kouluvuosien perusteella S2-opetuksen keskeinen tavoite on, että oppilas saavuttaa peruskoulun loppuun mennessä mahdollisimman hyvän suomen kielen taidon kaikilla kielen osa-alueilla, pystyy opiskelemaan täysipainoisesti kaikkia perusopetuksen oppiaineita ja että hänen on mahdollista jatkaa opintojaan perusopetuksen jälkeen 

3 S2-opetus ja opetuksen järjestämisen tavat
S2-opetuksen järjestämisen tavoista päätetään paikallisesti Opetuksen järjestämistapaan vaikuttavat: Oppilaan suomen kielen taito Oppilaiden lukumäärä Oppilaiden sijoittuminen kunnan kouluihin S2-opettajien saatavuus Kunnan  talous S2-opetus voidaan järjestää osana koulun opetusta ja/tai erillisten resurssien turvin. Erillisiä resursseja ovat tukiopetusresurssit ja erillinen valtionavustus. Valtionavustus: valtionavustusta suoritetaan neljän oppilaan laskennallista ryhmää kohti  kolmesta opetustunnista viikossa Suositeltavaa on, että koulussa on nimetty maahanmuuttajaopetuksen koordinoija silloin, kun se on S2- oppilasmäärällä perusteltua

4 S2-opetus ja opetuksen järjestämisen tavat
S2-opetuksen järjestämisen esimerkkitapoja Oppilas opiskelee koko suomen kielen ja kirjallisuuden tuntimäärän S2-ryhmässä. S2-opettaja vastaa koko oppimäärän tavoitteiden ja sisältöjen toteutumisesta sekä oppilaan oppimisen arvioinnista.   Oppilas opiskelee osan suomen kielen ja kirjallisuuden tunneista S2-ryhmässä ja osan suomen kielen ja kirjallisuuden ryhmässä. Tällöin luokanopettaja tai äidinkielen opettaja ja S2-opettaja suunnittelevat opetuksen yhdessä. He myös vastaavat oppilaan oppimisen arvioinnista yhdessä.   Oppilas opiskelee kaikki suomen kielen ja kirjallisuuden tunnit suomen kielen ja kirjallisuuden ryhmässä S2-tavotteiden mukaan, jolloin S2-opettajalla on ainoastaan konsultoiva rooli. Arvioinnista vastaa oppilaan luokanopettaja tai äidinkielen opettaja.  Ylemmillä vuosiluokilla voidaan hyödyntää myös jaksojärjestelmää: oppilas voi opiskella joissakin jaksoissa kokonaan suomen kielen ja kirjallisuuden ryhmässä ja joissakin jaksoissa taas kokonaan S2-ryhmässä.   S2-opetusta voidaan antaa myös luokanopettajan tai äidinkielen opettajan ja S2- opettajan samanaikaisopetuksena. Opetuksen suunnittelu ja oppilaan oppimisen arviointi tehdään opettajien yhteistyönä. 

5 S2 Primus-merkinnät ja oppilaaksi ilmoittautuminen
Ensimmäiselle luokalle ilmoittautumisen yhteydessä koulut saavat tiedon oppilaan äidinkielestä suoraan väestörekisteristä. Joissain tapauksissa tiedot saattavat poiketa huoltajan ilmoittamasta, jolloin huoltajia tulee kehottaa ilmoittamaan väestörekisteriin oikea äidinkieli. 7.luokalle siirryttäessä tiedot siirtyvät alakoulusta.   Primukseen merkitään pääsääntöisesti S2 -opetus oppilaille, joilla on toinen kotikieli kuin suomi, ellei jo ensitiedon/tiedonsiirron vaiheessa ole tiedossa oppilaan hyvä suomen kielen taito Rasti etulehdelle kohtaan Suomi toisena kielenä Oppiainevalinta: Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus Huomio-lehdelle maininta osallistumisesta vava-opetukseen tai esiopetuksessa toteutuneeseen vava-opetukseen Koulunkäyntilehdelle peruskoulussa toteutunut vava-opetuksen aloitus- ja päättymispäivämäärä S2 -opettaja vastaa kielitaidon arvioinnista yhdessä muiden opettajien kanssa Kielitaidon arvioinnin jälkeen S2 voidaan muuttaa suomen kieli ja kirjallisuus oppimääräksi, mikäli oppilaan suomen kielen taito sen mahdollistaa Koulu päättää S2-opetuksen tarpeen, huoltaja päättää oppimäärän valinnan Oppimäärän valinnassa ja muuttamisessa tulee kuulla huoltajia Mikäli huoltajat kieltävät S2 -oppimäärän koulun suosituksesta huolimatta, heille tulee kertoa oppilaan arvioinnin olevan suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän hyvän osaamisen kriteerien mukaista. Myöskään muiden oppiaineiden arvioinneissa ei tuolloin huomioida puutteellista suomen kielen taitoa arviointia lieventävänä seikkana.

6 Tiedonsiirrot pohjana opetuksen suunnittelulle
Esikoulujen ensitiedot maaliskuussa > S2-opettaja tai vava-opettaja (valmistavan vaiheen opettaja)  mukana ensitiedossa, tarvittaessa erityisopettaja Esiopetus on jo valmistavaa opetusta >  ensitieto maaliskuussa tulevaan kouluun, mikäli valmistavan vaiheen säädetty oppimäärä täyttyy esikouluvuoden aikana tai on perusteltua siirtyä jo peruskouluun ennen  oppimäärän täyttymistä (900 h) >  S2 -opettaja, tarvittaessa erityisopettaja ensitiedon vastaanottajana Alakoulusta yläkouluun siirtyvien S2 -oppilaiden tiedonsiirto marraskuussa Lähettävä koulu sopii tiedonsiirron vastaanottavan koulun kanssa Mikäli oppilas siirtyy muuhun yläkouluun kuin hänelle on osoitettu, lähettävä koulu huolehtii tiedonsiirron yläkoulun varmistuessa Tiedonsiirrossa ovat mukana S2-opettajat lähettävästä ja vastaanottavasta koulusta  Vastaanottavan koulun S2 -opettaja vastaa tiedonsiirrosta yläkoulussa oppilasta opettaville

7 Valmistavasta vaiheesta (Vava) siirtyvän oppilaan tiedonsiirto ja pedagoginen arvio
Vava:sta seuraavan syyslukuvuoden alussa siirtyvien oppilaiden tiedonsiirto maaliskuussa ja kevätlukukauden alussa siirtyvien oppilaiden tiedonsiirto marraskuussa  Lähettävä koulu sopii tiedonsiirron vastaanottavan koulun kanssa  Vastaanottavan koulun luokanopettaja/luokanohjaaja ja/tai S2 -opettaja ovat mukana tiedonsiirrossa, tarvittaessa erityisopettaja Tiedonsiirrossa on käytössä pedagoginen arvio Pedagoginen arvio sisältää: Kouluhistoria, valmistavassa vaiheessa opiskellut oppiaineet ja integroidut oppiaineet  Kielitaidon arvio osa-alueittain jäsennettynä (OPH:n tukiaineisto) Oppimiskyvyn vahvuudet ja tuen tarpeet Ryhmätyötaidot ja sosiaaliset taidot Suositus tulevasta luokkatasosta (viive 0-2 vuotta vertaisryhmän luokkatasosta)

8 S2-opetuksen tiedonsiirron vuosikello
JOULUKUU TAMMIKUU HELMIKUU S2 MARRASKUU VAVA: kevätlukukauden alussa siirtyvien tiedonsiirto PERUSKOULU: alakoulusta yläkouluun siirtyvien tiedonsiirto MAALISKUU ESIKOULUT: ensitiedot VAVA: syyslukukauden alussa siirtyvien tiedonsiirto Tiedonsiirrot pohjana resurssien, opetuksen ja opettajuuden suunnittelulle. LOKAKUU  SYYSKUU  HUHTIKUU ELOKUU TOUKOKUU HEINÄKUU KESÄKUU

9 S2-opetussuunnitelma Kuopion kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma 2016 sisältää S2 -oppimäärän keskeiset tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain  /vlk/ /vuosi/

10 S2-oppilaan kolmiportaisen tuen toteutuminen ja kirjaukset
Yleiseen tukeen voidaan tehdä S2-oppimissuunnitelma, mikäli oppilaan suomen kielen taito oppimisen kannalta sitä edellyttää Tehostetussa tuessa ja erityisessä tuessa huomioidaan S2-opetuksen tavoitteet, sisällöt ja seuranta Peruskoulun valmistavan vaiheen opetuksessa tehdään jokaiselle oppilaalle vava- oppimissuunnitelma  Valmistavassa vaiheessa oppilaalla on jo oikeus kolmiportaisen tuen muotoihin

11 S2-oppilaan arviointi S2-oppilaan arviointi voi olla sanallista koko peruskoulun ajan lukuun ottamatta päättöarviointia S2 huomioidaan kaikkien oppiaineiden arvioinnissa  Alakoulun arvioinnissa S -merkintä (suoritettu) tai numeroarviointi mahdollisuuksien mukaan viimeistään 6.lk kevätarvioinnissa. Myös yhdistetty sanallinen ja numeroarviointi on mahdollista, mutta numeroarvioinnista ei voi palata pelkkään sanalliseen arviointiin. Yläkoulussa sanallinen arviointi tai numeroarviointi, päättöarvioinnissa numerot. Jos arviointi ei jostain perustellusta syystä ole mahdollista, käytetään O-merkintää (osallistunut). Sanallinen arviointi erilliseen todistuksen liitteeseen O-merkintä vaatii lääkärintodistuksen tai muun perustellun syyn, kuten oppilashuollolliset asiat tai koulun vaihto S2-oppilaan arvioinnissa tulee käyttää monipuolisia, joustavia ja oppilaan tilanteeseen sovitettuja arviointimenetelmiä, jotta hän kykenee osoittamaan osaamisensa mahdollisista suomen kielen taitojen puutteista huolimatta. Esimerkiksi: Suullinen arviointi Lähde- ja oppimateriaalin käyttö kokeissa Lisäaika Koetehtävien kääntäminen ja/tai niihin vastaaminen oppilaan omalle äidinkielellä Kokeen tekeminen S2-opettajan kanssa Perusopetuksen 9. vuosiluokalla kielen osaamisen tavoitetaso on aiemmin käytössä olleen Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1.1-B1.2 (OPH:n tukiaineisto)

12 S2-opettajien pätevyysvaatimukset
Perusopetus alaluokat Alakoulun suomi toisena kielenä -aineenopettajan pätevyyteen vaaditaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan kelpoisuus  (A 986/ §): ylempi korkeakoulututkinto perus- ja aineopinnot (60 op) suomen kielessä perus- ja aineopinnot (60 op) kotimaisessa kirjallisuudessa tai yleisessä kirjallisuustieteessä opettajan pedagogiset opinnot (60 op). Luokanopettaja saa kuitenkin opettaa omalle luokalleen sekä toisen opettajan luokalle suomi toisena kielenä -oppiainetta luokanopettajan pätevyydellä ja virkanimikkeellä. 

13 S2-opettajien pätevyysvaatimukset
Perusopetus yläluokat Suomi toisena kielenä -aineenopettajan pätevyyteen vaaditaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan kelpoisuus  (A 986/ §): ylempi korkeakoulututkinto perus- ja aineopinnot (60 op) suomen kielessä perus- ja aineopinnot (60 op) kotimaisessa kirjallisuudessa tai yleisessä kirjallisuustieteessä opettajan pedagogiset opinnot (60 op). Kielitaitovaatimukset (9 § ja 12 § /1133) Perusopetusta tai esiopetusta antavalla opettajalla tulee olla koulun opetuskielessä erinomainen suullinen ja kirjallinen taito. Lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli. Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopetusta antavalla opettajalla tulee olla kyseisen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito.

14 Lisätietoja Rehtorit Perusopetuspäällikkö
Opetuksen järjestämiseen liittyvät resurssit Opetuksen järjestämiseen liittyvä tuki Rehtorit Perusopetuspäällikkö Rehtorit Perusopetuspäällikkö  Nimetty henkilö/t Koulutustilaisuudet S2-opettajien verkostoituminen ja     säännölliset tapaamiset Pedanet-sivuston S2-materiaalipankki (itse tuotettu materiaali jaettavaksi) OPH:n tukisivut


Lataa ppt "Kuopion S2-opetuksen toimintamalli"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google