Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TOIMINNAN SUUNNITTELU
Advertisements

Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Pienin askelin – snadein stepein -väline oman työn kehittämiseen arjessa – jatkuvan parantamisen toimintatapa Virpi Mattila
Toimintajärjestelmän rakentaminen
Käsiteanalyysi Käsiteanalyysi on työskentelymenetelmä
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
TTL Sosiaalisessa mediassa
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Toimintajärjestelmän rakentaminen
Onko huono päivä??.
Mika Väyrynen tuottaja
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
MuotoCon tavoitteena on luoda palvelu, josta pk-yritys saa kootusti tietoa muotoilun käytön hyödyistä, löytää tekijät ja saa tietoa rahoitusmahdollisuuksista.
Loppuyhteenveto. Miltä tuntuu session päätteeksi? Mitä on päällimmäisenä mielessä? –Uupumus? –Onnistumisen olo? –Pettymys?
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Yliopistojen yhteisen YDW tietovaraston määrityshanke - tilannekatsaus Tampere
Palvelun muotoilu, Workshop
Sidosryhmät.
Liikeidean esittelyohje
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Johdatus viestintään, kuudes luento
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
TOIMINTAPROSESSIT – Prosessiajattelu ja -johtaminen
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
TOIMINTAPROSESSIT – Prosessiajattelu ja -johtaminen Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA Kuviot Qualitas Fennica nykyisin osa IMS Finlandia (alkuperäiset lähdelinkit.
©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella”
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
CableX YRITYS LYHYESTI.
Ota 2. jaksossa.
Oikea palvelut oikeaan aikaan
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Organisaatiorakenteet ja henkilöstö
TE-toimiston yrityspalvelut
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
A) Organisaatiorakenteet ja henkilöstö & B) Prosessit
Yrittäjyys - joitain tilastotietoja ei kannata opetella ulkoa, vaan voit pohdiskella tietoja Tarja Jokinen.
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
Tilaus-toimitusprosessin esimerkki – miten saadaan tuotteet asiakkaille ajallaan ja mitä asiakirjoja liikkuu? Lähde:
TOIMINTAPROSESSIT (kokonaiskuva)
Yrittäjyys suomalaisessa yhteiskunnassa – tilastotietoa yrityksistä
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Esityksen transkriptio:

Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA Yrityksen prosessit Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA

Tarja Jokinen 18.4.2017

Tarja Jokinen 18.4.2017

Funktionaalinen toimintatapa Prosessit löytyvät, mutta mutkikkaina ja pilkottuna eri funktioille ja organisaatiotasoille! OMA YRITYS ASIAKAS ALIHANK-KIJA MARKKINOINTI JA MYYNTI OSTO SUUNNITTELU VALMISTUS PAKKAUS JA LÄHETYS ASIAKAS Perinteisen funktionaalisen organisaation sisällä tapahtuvat todelliset prosessit joutuvat poukkoilemaan funktioiden väleillä edestakaisin (nuolet materiaali- ja tietovirtoja) syntyy monimutkainen tapahtumien verkko esim. tilaus/toimitus-prosessi asiakkaalta asiakkaalle leikkaa useita funktionaalisia toimintoja (myynti, osto, suunnittelu, valmistus, pakkaus) Todellinen asiakasrajapinta on hämärtynyt, koska useimmat funktiot eivät ole kosketuksissa asiakkaaseen tai asiakastarpeiden konkreettiseen tyydyttämiseen (koska mm. tiedon kulku huono eikä ole reaaliaikaista) Usein ulkoinen asiakas ei ole yhteydessä organisaation sisälle muuten kuin muutaman toiminnon esim. asiakaspalvelun kautta. Perinteinen funktionaalinen organisaatio ei aina välttämättä ole tehoton ja huonosti hallittavissa funktionaalinenkin organisaatio voi olla toimiva toiminnanohjausmenetelmä, jos jokainen tietää roolinsa toiminnan kokonaisuuden kannalta ja toimintaa tukevat mittaus- ja kannustejärjestelmät ovat onnistuneita ja jos vastuut ja valtuudet ovat selkeästi asetetut pääasia on, etteivät funktioiden väliset raja-aidat saa aiheuttaa ongelmia ja vaikeuttaa toiminnan sujuvuutta.

Prosessijohtamis- periaate OMA YRITYS ASIAKAS SUUNNITTELU VALMISTUS MARKKINOINTI JA MYYNTI PAKKAUS LÄHETYS OSTO ALIHANK-KIJA Tilaus/toimitus -prosessi Tuotekehitysprosessi Asiakaspalveluprosessi Kuvassa esimerkki prosessikartasta Organisaation toiminta perustuu prosesseihin, ei yksittäisiin funktioihin. Prosessit jaetaan ydin-, ali- ja tukiprosesseihin. Virtaviivaiset prosessit leikkaavat funktioiden rajat - prosessi nähdään kokonaisuutena asiakkaalta asiakkaalle. Prosessiajattelun avulla organisaatio pyrkii näkemään toimintansa asiakaslähtöisinä prosesseina, joiden sisältämillä toimintovaiheilla on sama päämäärä = tyytyväinen asiakas tavoitteena kokonaisoptimointi, koska osaoptimoinnissa toteutuva yhden funktion etu ei yleensä ole koko organisaation etu. Joskus ongelmia saattaa syntyä sen vuoksi, että funktionaalinen organisaatio jää toimimaan taustalle "tukirakenteeksi", jolloin toimintoryhmät ovat eräänlaisia osaamiskeskuksia näiden päällekkäinen ohjaus (joskus yhdistettynä vielä projektitoimintaan) on vaativaa.

Prosessin omistajuus Ei ole organisaatioasema, vaan kehittämistehtävä. Prosessin omistaja on se, kenen vastuulle kuuluu huolehtia prosessin kokonaisuuden sujumisesta. Seuraa työpaikkailmoittelua. Vaikka ei haettaisikaan nimenomaan prosessiomistajaa, saattaa se olla yksi vastuu juuri niissä tehtävissä, joihin tradenomi on sopiva!

Tarja Jokinen 18.4.2017

Mikä on liiketoimintaprosessi? …sarja toimenpiteitä, joilla saavutetaan asetettu liiketoiminnan tavoite (Laamanen 1993. Liiketoimintaprosessien kehittäminen, MET) Prosesseja kehitettäessä pyritään optimoimaan asiakkaiden, omistajien ja henkilöstön tarpeet. Prosesseilla on aina asiakas (sisäinen tai ulkoinen). Vaikeuksia on käytännössä paljon. (Esim. ei tunnisteta prosesseja, halutaan pitäytyä vanhassa, näperrellään siellä täällä kokonaiskehittämisen sijasta yms).

Lähde: Prosessiesimerkkejä. http://cgi. qualitas-fennica Lähde: Prosessiesimerkkejä . http://cgi.qualitas-fennica.fi/artikkelit/prosessiesimerkkeja2.html, viitattu 30.9.2003.

Prosesseillakin on yhteys arvoketjuun Huomaa edellisessä kuvassa keskeinen havainto: ”arvo asiakkaalle kasvaa vaihe vaiheelta”. Ja huomaa myös asiakkuuden näkökulma: ”… asiakas antaa lähtötietoja ja palautetta, vastaanottaa tuotoksen ja osallistuu prosessiin”. Asiakas on siis subjekti! (Vertaa jatkossa markkinoinnin opinnoissasi asiakkuusasioihin!)

Tarja Jokinen 18.4.2017

Tarja Jokinen 18.4.2017

Tunnistamisen lähtökohtana TOIMINNAN KOKONAISKUVA – Big Picture Lähde: Prosessikuvien logiikkaa. http://cgi.qualitas-fennica.fi/artikkelit/prosessikuvienlogiikkaa.html, viitattu 30.9.2003

Tunnistamisen lähtökohtana TOIMINNAN KOKONAISKUVA – Big Picture Prosessiajattelussa aitona ei tuijoteta vain yhden yrityksen toimintaan vaan arvoketjuun tai –verkostoon, joka yhdessä optimoi liiketoimintaansa. Melko helposti voidaan hahmottaa liiketoiminnan kokonaiskuva – big picture. Tällä tavalla saadaan selville se, miten nyt toimitaan. Jotta päästään kehittämään prosesseja, pitää mukaan kytkeä eri sidosryhmien tarpeet, visio ja kytkeytyminen asiakkaan prosesseihin (etenkin b-to-b – yrityksissä).

Liiketoiminta- malli? Lähde: Prosessiesimerkkejä 2. http://cgi.qualitas-fennica.fi/artikkelit/prosessiesimerkkeja2.html, viitattu 30.9.2003.

Sidosryhmien tarpeista lähtien! Tarja Jokinen 18.4.2017

Yleisimmät ydinprosessit uusien tuotteiden kehittämisprosessi asiakasprosessit: asiakaspalveluprosessi, asiakkaiden hankintaprosessi, asiakashallintaprosessi tilaus-toimitusprosessi (sis. tuotannon ja logistiikan) mahdollisesti myös huolto- tai toimivuusprosessi (riippuu tarjooman luonteesta: esim. hissiyhtiöllä keskeinen) ohjaus- tai strategiaprosessi (Tukiprosesseja taas ovat esim. talousprosessi, tiedon hallintaprosessit, hankintaprosessi, toiminnan puitteiden ylläpitoprosessi, henkilöstöprosessit… joillain myös tuo yllämainittu strategiaprosessi.) Esimerkkejä: Tieto-Tapiola , Veikkaus , HKScan  Huomaa niissä, miten prosessit ainakin nimityksiltään eroavat eri toimialojen yrityksissä!

Tarja Jokinen 18.4.2017

Tarja Jokinen 18.4.2017 Lähde: http://www.asuntotieto.com/elinkaarimallit/Aineisto/semin_26-9-06/Pentik%E4inen.pdf, luettu 11.11.2011

Tarja Jokinen 18.4.2017

Liittyminen eri sidosryhmiin Ydin- ja tuki- prosessit Jokaisesta prosessista Näitä teette MS Visionilla tietojenkäsittelyssä Näitä tehdään rutiiniluonteisissa työtehtävissä, esim. varastossa Tarja Jokinen 18.4.2017

Tarja Jokinen 18.4.2017

Tarja Jokinen 18.4.2017

Tarja Jokinen 18.4.2017

Vrt. Tieto-Tapiola ja HKScan aiemman dian linkeissä. Tarja Jokinen 18.4.2017

Tarja Jokinen 18.4.2017

UUDET PROSESSIKAAVIOT MS Visionilla kuvattu esimerkki Lähde: www.lskky.fi/tiedostot/10/documents/Prosessit_v14%20-%20alku.ppt luettu 11.11.11 UUDET PROSESSIKAAVIOT

Tarja Jokinen 18.4.2017

Näin prosessejaan kehittänyt yritys toimii! Tarja Jokinen 18.4.2017

Tarja Jokinen 18.4.2017

Miten tehtävässä? Kuvatkaa yrityksen keskeiset prosessit lyhyesti, jos se itse on sen tehnyt ja siellä tunnetaan prosessiajattelu. Ellei, niin voitte toki miettiä mitkä olisivat yrityksen ydinprosessit. Tietojenkäsittelyn tunneilla opetellaan käyttämään MS Vision –ohjelmaa, jolla prosessikarttoja piirretään. Tarja Jokinen 18.4.2017

Entä jatkossa? Seuraavana asia tullee esille Logistiikan opintojaksolla. Siellä etenkin tilaus-toimitus –prosessin sujuvuus on yksi ydinasia. Prosessit ovat kuitenkin asia, joka tulee varmasti esille myös muissa opinnoissa esim. markkinoinnissa asiakasprosessit tai johtamisen opinnoissa henkilöstöprosessit. Tarja Jokinen 18.4.2017

Liiketoimintamalli ja samalta kuulostavia käsitteitä Liiketoimintamalli on toiminnan kokonaiskuva – big picture. Liikeidea sen sijaan tiivistää strategiset valinnat kuvion muotoon. Liiketoimintasuunnitelma taas on yrityksen toiminnan kuvaus (tärkeä etenkin perustamisvaiheessa). Liiketoimintaprosessi on osa toiminnan kokonaisuutta – ydin- tai tukiprosessi. Palaa!