Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

24.9.2016©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella”

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "24.9.2016©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella”"— Esityksen transkriptio:

1 24.9.2016©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella” julkaisusta Varis (toim.) 2001. Kumppanuudella kasvuun. TBRC, Lappeenranta Muut diat Tarja Jokinen ja opiskelijaryhmät v 2000 - 2009 Diassa 3 verkkolähde mainittu.

2 24.9.2016 ARVOKETJU/Porterin näkemys Arvoketju (value chain)  tuotteen suunnittelua, valmistusta ja jakelua pyrkien tuottamaan asiakkaalle hyötyä tyydyttämällä hänen tarpeensa. Porter (1985) –perus- ja tukitoiminnot (yksi yritys) –Ks. Viitala-Jylhä s. 30 –Toiminnasta syntyy katetta, kun myydään seuraavalle portaalle. –Yhdessä eri yritysten arvoketjut muodostavat Porterin mukaan arvojärjestelmän (value system).

3 24.9.2016 OLE VAROVAINEN KÄÄNNÖSTEN KANSSA – JOS MAHDOLLISTA, HANKI ALKUPERÄINEN TEOS TAI KUSTANTAJAN JULKAISEMA KÄÄNNETTY TEOS! Teknologian kehittäminen (technology development) Henkilöstövoimavarat (human resources) Hankinta (Procurement) Organisaation infrastruktuuri (infrastructure) hankintalogistiikka Operaatiot Jakelulogistiikka Markkinointi ja myynti Palvelu Perustoiminnot (Primary activities) Tukitoiminnot(Supportactivieties) Voitto Voitto Lähde: http://www.valt.helsinki.fi/staff/jjohanso/352,27,Arvoketju (Porter: Competitive advantage 1985), viitattu 6.9.2004 Huomaa käännösten eroavuus ja kirjoitus- virheet yhdys- Sanoissa!

4 24.9.2016 Nykyinen käsitys arvoketjusta Nykyisin ajatellaan useimmiten, että koko arvoketju etenee raaka-ainelähteiltä loppukäyttäjälle (&kierrätykseen). Jokainen ketjun lenkki lisää tuotteen arvoa! (Arvoketjusta käytetään joskus myös nimeä tuotteen fyysinen elinkaari ja se on ihan eri asia kuin markkinoinnillinen elinkaari, joka kuvaa markkinoilla pysymistä! Fyysistä elinkaarta käytetään mm. ympäristövaikutusten arvioinnissa.)

5 24.9.2016 ARVOKETJUOSUUS Minkä osuuden koko arvoketjusta ko. toimija hoitaa? (Esim. lammasfarmari saa tulonsa myymästään villasta, kankaan valmistaja kutomisesta.) Yritys voi supistaa tai kasvattaa omaa arvoketjuosuuttaan: –Supistamiseen liittyy usein ulkoistaminen, kun jokin aiemmin itse tehty ostetaan muilta palveluna. –Kasvattamisessa aletaan esimerkiksi itse valmistamaan raaka-ainetta tai hoitamaan jälleenmyyntiä. Otetaan enemmän haltuun!

6 24.9.2016 ASEMA ARVOKETJUSSA Yritys sijaitsee jossain kohdassa arvoketjua. Esimerkiksi tuotteiden kokoonpanotyötä tekevä yritys sijaitsee osien valmistajien ja jälleenmyyjien välissä tai tukkukauppa sijaitsee valmistajien ja vähittäiskaupan välissä  Tämä tarkoittaa niitten asemaa arvoketjussa.  Varottava sekoittamasta asemaan kilpailutilanteessa!

7 24.9.2016 ARVOVERKOSTO Uusin termi on arvoverkosto. Yritykset keskittyvät kaikki (mahdollisesti hyvinkin kapeaan) ydinosaamiseensa ja luovat yhdessä arvoa asiakkaalle, joka nähdään toiminnan keskipisteenä (fokuksena) sen sijaan, että arvoketjuajattelussa asiakas on tavallaan “päätepisteenä”. (Ei “teorian isää” eikä siten vakiintunutta termiä englanniksi: value web, value net, value network, value constellation),.

8 24.9.2016©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia Tästä tunnilla lisäluettavaa!

9 http://www.rta.tut.fi/rta_kurssit/5702400/luento190304.pdfhttp://www.rta.tut.fi/rta_kurssit/5702400/luento190304.pdf, luettu 16.2.2005

10 24.9.2016Tarja Heikkilä10 Arvoketju teva-alalla (Marimekko) ydintoiminnot,tukitoiminnot (mm.) RAAKA- AINE- TUOTANTO RAAKA- AINE- HANKINTA (+tulo- logistiikka) TUOTANNON VALMISTELU- VAIHEET VALMISTUS (+varastointi) LÄHTÖ- LOGIS- TIIKKA MARKKI- NOINNIN SUUNN. TUKKU- MYYNTI VÄHITT.- MYYNTI ASIAKASASIAKAS Tuotesuunnittelu (Operaatiot) HENKILÖSTÖPROSESSIT ”INFRASTRUKTUURI” TALOUSHALLINTO

11 24.9.2016 MITEN tehtävässä? Sidosryhmät mainitsette luonnollisissa kohdissa kuvaustekstiä. Ei siis erikseen luetteloa! Kuvatkaa lyhyesti (esim. kuviona yritys osana toimialan arvoketjua (mikä on sen tehtävä arvoketjussa) ja mahdollisesti Porterin malli (eli ydin- ja tukitoiminnot)!  huomatkaa kuitenkin, että mallit eivät sovellu helposti ihan kaikkeen liiketoimintaan. Kriittistä otetta siis tarvitaan! Ja ehkäpä jopa omia oivalluksia!

12 24.9.2016©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA …JA JATKOSSA? Arvoketju hyvä tunnistaa mm. Aloittavan yrityksen liiketoiminnan suunnittelussa. Esim. pienen yrityksen strateginen oivallus voi olla hyvin suppea arvoketjuosuus. Arvoketju- ja verkostoajattelua tarvitset liki kaikissa opinnoissa! Monissa opintojaksoissa keskitytään johonkin sidosryhmään (esim. Rahoituksen perusteissa tai Menestyvä työyhteisö - opintojaksolla), monissa on hyvä tunnistaa kaikki sidosryhmät (esim. Kestävä kehitys ja vastuullinen liiketoiminta).


Lataa ppt "24.9.2016©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella”"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google