Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YRITYSTOIMINNAN MALLEJA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YRITYSTOIMINNAN MALLEJA"— Esityksen transkriptio:

1 YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
yritystoiminnan ymmärtämisen apuna Tarja Heikkilä

2 YRITYSTÄ VOIDAAN KUVATA mm.
Toimintajärjestelmänä (ajatuksista tekemiseksi; ks. VJ s ) Erilaisten, toisiinsa linkittyvien prosessien järjestelmänä Arvon tuottajana Sidosryhmäsuhteiden verkostona Elinkaarimallin kautta (ks. VJ 32-35)

3 (Viitala-Jylhä, s. 26)

4 YRITYKSEN TOIMINTAPROSESSIT
REAALIPROSESSI Tuotannontekijät -pitkä- ja lyhytvaikutteinen omaisuus -muut: tieto, osaaminen, työ Suoritteet: tarjooma Tilaus / toimitusprosessi Asiakkuusprosessit Tuotantoprosessi Logistiset prosessit Tuotannontekijöiden markkinat Suoritteiden markkinat Talousprosessit Menot Tulot KASSA Korot Verot Voitonjako Pääoman palautus RAHAPROSESSI Pääoman sijoitus (oma, vieras) Rahoitusmarkkinat Tästä kuviosta puuttuu uusien tuotteiden kehittämisprosessi, strategiaprosessi, johtamisprosessi, henkilöstöprosessit, asiakashallinta- ja asiakaspalveluprosessit…

5 Mikä on liiketoimintaprosessi
sarja toisiinsa linkittyviä toimenpiteitä, joilla saavutetaan asetettu liiketoiminnan tavoite optimoidaan asiakkaiden, omistajien ja henkilöstön tarpeentyydytys prosesseilla on aina asiakas (sisäinen tai ulkoinen) ei tuijoteta vain yhden yrityksen toimintaan vaan arvoketjuun tai –verkostoon, joka yhdessä optimoi liiketoimintaansa: kasvattaa asiakkaan kokemaa arvoa siis huomaa yhteys arvoketjun käsitteeseen! ks. seuraavan dian kuvio

6 Yritys arvon tuottajana
ydintoiminnot,tukitoiminnot Tuotesuunnittelu A S I K RAAKA- AINE- HANKINTA (tulolo- gistiikka) MARKK. SUUNN. RAAKA- AINE- TUOTANT LÄHTÖ LOGIST. TUKKU- MYYNTI VALMISTUS TUOTANN VALMIST. VAIHEET VÄHITT.- MYYNTI (Operaatiot) HENKILÖSTÖPROSESSIT ”INFRASTRUKTUURI” TALOUSHALLINTO

7 Toimialan (tuotteen) arvoketju
Tiedon, pääomien ja materiaalien siirtyminen ja yhdistyminen asiakkaalle arvoa tuottavalla tavalla tuotteen/palvelun kehittäminen hankintajärjestelmä valmistusjärjestelmä jakelujärjestelmä kulutusjärjestelmä Yritys voi toimia vain jossakin arvoketjun vaiheessa (supistettu arvoketju: yritys toimii osana arvon luomisen verkostoa) tai integroida vaiheita toisiinsa (laajennettu arvoketju) Arvoketjujen ja –verkostojen käsitteeseen sekä arvontuottamisprosessiin palataan myöhemmin Toimintaympäristö- ja Strategiat -osioissa

8 SIDOSRYHMÄT Ulkoiset ja sisäiset (ks. VJ s & seuraavan dian esimerkki) Sidosryhmäsuhde voi olla täysin vapaamuotoinen, perustua sopimukseen (jatkuva tai kertaluonteinen) tai se voi olla velvoite PANOS YRITYS SIDOSRYHMÄ VASTIKE

9 SIDOSRYHMÄT, esimerkki
marimekko - Pohdi, mitä ovat Marimekon sidosryhmät - Sidosryhmäsuhteen luonne (sopimus vai ei, kertaluonteinen vai jatkuva, ongelmat panos-vastikesuhteissa…) - Onko sidosryhmillä mielestäsi joku prioriteettijärjestys? Miksi?


Lataa ppt "YRITYSTOIMINNAN MALLEJA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google