Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e"— Esityksen transkriptio:

1 E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Organisaation muutos E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010

2 Tosiasioita Tosiasia I:
Organisaation (yrityksen) toimintaympäristö on muuttunut dynaamiseksi, eikä vanhoilla keinoilla enää pysy mukana. Tosiasia II: Tietotekniikka yrityksissä on sulautunut osaksi sen jokapäiväistä toimintaa, eikä sitä voida enää erottaa omaksi kokonaisuudeksi. Tosiasia III: Johdon rooli on muuttunut organisaation muutoksen myötä.

3 Toisasioita Tosiasia IV:
Asiakkaista on tullut yritykselle entistä tärkeämpi ja yksittäinen asiakas on yrityksen toiminnan kohde. Tosiasia V: Yritys (pienikin) toimii usein globaaleilla markkinoilla, missä kilpailu on äärimmäisen kovaa.

4 Ketterät organisaatiot
Edellä mainittujen toisasioiden pohjalta voidaan sanoa, että vanha oppi on laitettu uusiin kuosiin, eli liiketoiminnan säännöt ovat muuttuneet. Tämä tarkoittaa johdon, ylempien toimihenkilöiden ja toimenkuvien muutosta mutta myös koko yrityksen toiminnan uudelleen määrittelyä.

5 Esimerkki - Pomarfin Suomesta
on lähtenyt muutoksen tielle. Se on omaksunut uuden toimintatavan. Pomarfin käyttää italialaista suunnitteluryhmää, Mazzucato, kenkien suunnitteluun. Pomarfin käyttää virolaisia tehtaita kulujen leikkaamiseen. Pomarfin käyttää omia jälleenmyyjiä asiakasrajapinnassa. Pomarfin käyttää suomalaisia ohjelmistokehittäjiä sovellusten suunnittelussa. Mitä jos Pomarfinillä olisi NIKEn resurssit

6 Ketterät organisaatiot
Tiina Harmaja kertoo blogissaan että ketterässä organisaatiossa organisaatioilta ja yksilöiltä edellytetään mm. kaukonäköisyyttä ennakoida tulossa olevaa kykyä sopeutua jatkuvasti muuttuvaan toimintaympäristöön joustavuutta organisoitua uudelleen tilanteen vaatimalla tavalla taitoa ratkaista uudet haasteet innovatiivisesti ketteryyttä muuttaa toimintatapoja halua kehittyä jatkuvasti

7 Liiketoimintaprosessit
Prosessijohtamisen perusajatus on yrityksen toiminnan hahmottaminen liiketoimintaprosesseina, eli joukkona peräkkäisiä, toisiinsa liittyviä toistuvia toimintoja, sekä niiden toteuttamiseen tarvittavat resurssit, joiden avulla syötteet (input) muunnetaan tuotoksiksi (output) Lähde: Laamanen 2002, s19.

8 Liiketoimintaprosessit
Prosessien tavoitteena on tuottaa asiakkaille sellaista hyötyä, joko tuotteena tai palveluna, josta tämä on valmis maksamaan. Lähde:

9 Information Technology Infrastructure Library - ITIL
ITIL on kokoelma käytäntöjä IT-palveluiden hallintaan ja johtamiseen prosessiorganisaatiossa, kaikenkokoisissa yrityksissä. Pääpaino on IT-palveluiden johtamisessa prosessien avulla.  ITIL antaa tietotekniikan hallintaan yhteisen kielen ja selkeät mallit.


Lataa ppt "E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google