Kati UtriainenOpinTori 14.5.2008 Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Kolme Puheenvuoroa OISista Miten OIS toteutui? Mirja Kontio OIS-ajattelun johdanto Integrointiesimerkkejä Savonia-amk Laura Ahonen ja Teemu Itkonen Rabitthinking.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Prosessi ei voimassa Opinnäytetyö Opinnäytetyön aloittaminen
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Työpaikkakouluttajan ABC
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
UUSI opettajuus Kouvolan seudun ammattiopisto Miia Ojalainen
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Johdantoseminaari.
Nopolan koulu Opettajien veso
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari Ahonen TtT, yliassistentti Eeva Liikanen TtT, lehtori Mari Kangasniemi TERVEYSTIETEIDEN LAITOS

Kati UtriainenOpinTori Kandidaatintutkielman tavoitteet terveystieteiden laitoksella alempaan korkeakoulututkintoon kuuluva opinnäytetyö (10 op) opiskelija perehtyy tieteelliseen toimintaan ja laatii tutkimuskirjallisuuden ja/tai empiirisen aineiston pohjalta tieteellisiä periaatteita noudattavan kirjallisen tutkielman (lääketieteellisen tiedekunnan opinto-opas )

Kati UtriainenOpinTori Kandidaatintutkielman vaiheet 1.Opiskelijoiden orientointi 2.Tutkielmien työstäminen ryhmäohjauksessa 3.Kandikonferenssi 4.Kirjallinen kypsyyskoe

Kati UtriainenOpinTori Opintojakson lähtökohdat yhteisöllinen oppiminen ryhmäohjaus –vuorovaikutus, vertaistuki, sosiaalinen tuki, reflektio –opiskelijan aktiivinen rooli, opiskelijakeskeisyys –opiskelijan oman oppimisen pohdinta, tiedostaminen ja jäsentäminen –ohjaaja kysymysten herättäjä, ei vastausten antaja prosessikirjoittaminen monitieteisyyteen tukeminen

Kati UtriainenOpinTori Vaihe 1: opiskelijoiden orientointi informaatioluento kevätlukukauden lopussa ja syyslukukauden alussa opintojakson tavoitteet ja rakenne yhden arkin pituisen ideapaperin laatiminen tutkielman aiheesta

Kati UtriainenOpinTori Vaihe 2: tutkielmien työstäminen itsenäinen työskentely ja ryhmäohjaus ryhmäjako ideapapereiden perusteella –ryhmäkoko 3-4 opiskelijaa –monitieteiset ryhmät –ryhmäjaon perusteena aihe tai lähestymistapa neljä teemoitettua ryhmätapaamista

Kati UtriainenOpinTori Vaihe 2: tutkielmien työstäminen kahdessa ryhmätapaamisessa opettaja mukana –ongelma- ja pohdintakohtien toimittaminen opettajalle etukäteen  näiden käsittely –ryhmäohjauksessa opettaja autoritäärisen opastajan sijaan suunnannäyttäjä, oppimisen varmistaja, vuorovaikutuksen taitaja, työskentelyn ylläpitäjä, sisällöllinen asiantuntija –keskittyminen tieteelliseen ohjaukseen

Kati UtriainenOpinTori Kandikonferenssi yksi päivä kokemus ”tieteellisestä” konferenssista ja siihen valmistautumisesta suulliset esitykset ja posteresitykset kirjallisen palautteen kerääminen (vastauksia palautui 41)

Kati UtriainenOpinTori Kirjallinen kypsyyskoe opiskelija osoittaa tenttiolosuhteissa hallitsevansa tutkielmansa aiheen sekä kielellisesti että sisällöllisesti

Kati UtriainenOpinTori Kandidaatintutkielman eteneminen Ryhmä ohjaus YHTEINEN KONFERENSSI- PÄIVÄ Töiden esittely Ryhmä ohjaus ITSENÄINEN TYÖSKENTELY YHTEINEN INFOTILAISUUS Kirjallinen kypsyys- koe

Kati UtriainenOpinTori Opiskelijoiden palaute toimintatavasta positiivinen, innovatiivinen ja oppimista tukeva toimintatapa ryhmätyöskentely mielekästä ja oppimista edistävää monitieteinen keskusteluyhteys pienryhmän vertaistuki ongelmakohtana opiskelijoiden erilainen sitoutuminen ryhmän toimintaan onnistuminen edellyttää perehtymistä toisten töihin ennen ryhmätapaamista

Kati UtriainenOpinTori Opiskelijoiden palaute ohjauksesta ohjaus oli kannustavaa, hedelmällistä, rakentavaa, pätevää ja ammattitaitoista opettajan ohjausta olisi kuitenkin kaivattu enemmän ja reaaliajassa omien tarpeiden mukaan toive yksilöohjauksesta kandikonferenssi koettiin yksimielisesti hyväksi, tarpeelliseksi, opettavaiseksi ja onnistuneeksi: ”antoisin tapahtuma”

Kati UtriainenOpinTori Opettajien kokemukset taloudellisuus mielekkyys tieteelliseen ohjaukseen keskittyminen vertaistuen mahdollistuminen hyvät oppimistulokset henkilökohtaisen ohjauksen roolin kirkastaminen jatkossa

Kati UtriainenOpinTori Kiitos!