Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari Ahonen TtT, yliassistentti Eeva Liikanen TtT, lehtori Mari Kangasniemi TERVEYSTIETEIDEN LAITOS
Kati UtriainenOpinTori Kandidaatintutkielman tavoitteet terveystieteiden laitoksella alempaan korkeakoulututkintoon kuuluva opinnäytetyö (10 op) opiskelija perehtyy tieteelliseen toimintaan ja laatii tutkimuskirjallisuuden ja/tai empiirisen aineiston pohjalta tieteellisiä periaatteita noudattavan kirjallisen tutkielman (lääketieteellisen tiedekunnan opinto-opas )
Kati UtriainenOpinTori Kandidaatintutkielman vaiheet 1.Opiskelijoiden orientointi 2.Tutkielmien työstäminen ryhmäohjauksessa 3.Kandikonferenssi 4.Kirjallinen kypsyyskoe
Kati UtriainenOpinTori Opintojakson lähtökohdat yhteisöllinen oppiminen ryhmäohjaus –vuorovaikutus, vertaistuki, sosiaalinen tuki, reflektio –opiskelijan aktiivinen rooli, opiskelijakeskeisyys –opiskelijan oman oppimisen pohdinta, tiedostaminen ja jäsentäminen –ohjaaja kysymysten herättäjä, ei vastausten antaja prosessikirjoittaminen monitieteisyyteen tukeminen
Kati UtriainenOpinTori Vaihe 1: opiskelijoiden orientointi informaatioluento kevätlukukauden lopussa ja syyslukukauden alussa opintojakson tavoitteet ja rakenne yhden arkin pituisen ideapaperin laatiminen tutkielman aiheesta
Kati UtriainenOpinTori Vaihe 2: tutkielmien työstäminen itsenäinen työskentely ja ryhmäohjaus ryhmäjako ideapapereiden perusteella –ryhmäkoko 3-4 opiskelijaa –monitieteiset ryhmät –ryhmäjaon perusteena aihe tai lähestymistapa neljä teemoitettua ryhmätapaamista
Kati UtriainenOpinTori Vaihe 2: tutkielmien työstäminen kahdessa ryhmätapaamisessa opettaja mukana –ongelma- ja pohdintakohtien toimittaminen opettajalle etukäteen näiden käsittely –ryhmäohjauksessa opettaja autoritäärisen opastajan sijaan suunnannäyttäjä, oppimisen varmistaja, vuorovaikutuksen taitaja, työskentelyn ylläpitäjä, sisällöllinen asiantuntija –keskittyminen tieteelliseen ohjaukseen
Kati UtriainenOpinTori Kandikonferenssi yksi päivä kokemus ”tieteellisestä” konferenssista ja siihen valmistautumisesta suulliset esitykset ja posteresitykset kirjallisen palautteen kerääminen (vastauksia palautui 41)
Kati UtriainenOpinTori Kirjallinen kypsyyskoe opiskelija osoittaa tenttiolosuhteissa hallitsevansa tutkielmansa aiheen sekä kielellisesti että sisällöllisesti
Kati UtriainenOpinTori Kandidaatintutkielman eteneminen Ryhmä ohjaus YHTEINEN KONFERENSSI- PÄIVÄ Töiden esittely Ryhmä ohjaus ITSENÄINEN TYÖSKENTELY YHTEINEN INFOTILAISUUS Kirjallinen kypsyys- koe
Kati UtriainenOpinTori Opiskelijoiden palaute toimintatavasta positiivinen, innovatiivinen ja oppimista tukeva toimintatapa ryhmätyöskentely mielekästä ja oppimista edistävää monitieteinen keskusteluyhteys pienryhmän vertaistuki ongelmakohtana opiskelijoiden erilainen sitoutuminen ryhmän toimintaan onnistuminen edellyttää perehtymistä toisten töihin ennen ryhmätapaamista
Kati UtriainenOpinTori Opiskelijoiden palaute ohjauksesta ohjaus oli kannustavaa, hedelmällistä, rakentavaa, pätevää ja ammattitaitoista opettajan ohjausta olisi kuitenkin kaivattu enemmän ja reaaliajassa omien tarpeiden mukaan toive yksilöohjauksesta kandikonferenssi koettiin yksimielisesti hyväksi, tarpeelliseksi, opettavaiseksi ja onnistuneeksi: ”antoisin tapahtuma”
Kati UtriainenOpinTori Opettajien kokemukset taloudellisuus mielekkyys tieteelliseen ohjaukseen keskittyminen vertaistuen mahdollistuminen hyvät oppimistulokset henkilökohtaisen ohjauksen roolin kirkastaminen jatkossa
Kati UtriainenOpinTori Kiitos!