Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa."— Esityksen transkriptio:

1 Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Palapelitekniikan vaikutus ryhmän toimintaan motivaatioon ja asenteisiin. Suvi Vaahto Jyväskylän yliopisto Kemian laitos

2 Taustoja Tämä tutkielma pohjautuu Roger ja David Johnsonien yhteistoiminnallisen oppimisen viiteen perusperiaatteeseen Positiivinen keskinäinen riippuvuus Kannustava vuorovaikutus Yksilöllinen vastuu Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot Toiminnan ja oppimisen yhteinen pohdinta Tutkijoiden näkemys perustuu sekä motivaation että sosiaaliseen yhteenkuuluvuuden vahvistamiseen Suvi Vaahto

3 Miten tutkimus suoritettiin?
Tutkimuksessa suunniteltiin yhteistoiminnallinen opetuskokonaisuus Toteutettiin palapelitekniikalla Tehtävänannossa pyrittiin ottamaan huomioon kaikkien ryhmän jäsenten tarpeellisuus Tutkimus suoritettiin yhdellä lukion kemian 1-kurssilla Oppilailla teetettiin kolme kyselyä Alkukysely Asiantuntijaryhmäkysely Loppukysely Suvi Vaahto

4 Miksi ryhmätöitä on hyvä käyttää opetuksessa?
Oppilaat oppivat puhumalla Kysyminen Neuvominen Perusteleminen Sosiaalisten taitojen opettelu Jokaiselle perustaidot elämään Opiskelu- ja työelämän vaatimukset Erilaisuuden hyväksyminen Suvi Vaahto

5 Millaisia ongelmia ryhmätöissä esiintyy?
Vapaamatkustus! Ryhmä ei toimi, työskentely hidasta Erimielisyydet, ratkaiseminen hankalaa Ryhmän ulkopuolelle jääminen Kaikkien mielipiteitä ei kuunnella Suvi Vaahto

6 Miten yhteistoiminnallinen ryhmätyö eroaa perinteisestä ryhmätyöstä?
Yhteistoiminnallisessa ryhmätyössä arvioidaan oppimistavoitteiden lisäksi vuorovaikutustaitoja Yhteistoiminnallisessa ryhmätyössä pyritään luomaan tilanne, jossa kaikkien ryhmän jäsenten panosta tarvitaan ryhmätyön valmistumiseen Tehtävänanto Tehtävän rakenne Roolit Arviointi Suvi Vaahto

7 Millaisia tuloksia yhteistoiminnallisuudella on saavutettu?
Motivaatio ja asenteet paranevat Toiminnan tehokkuus kasvaa Ryhmissä esiintyvät vuorovaikutukset muuttuvat positiivisempaan suuntaan Oppimistulokset paranevat Suvi Vaahto

8 Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa? 1. Ryhmän yhteishenki
Suvi Vaahto

9 Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa. 2
Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa? 2. Positiivinen riippuvuus Suvi Vaahto

10 Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa. 3
Millaisia tuloksia saatiin tässä tutkimuksessa? 3. Tasapuolinen työskentely Suvi Vaahto

11 Miten oppilaat kokivat yhteistoiminnallisen työskentelyn?
Mistä pidit palapelitekniikassa? ”Sai itse olla opettaja, ja muut kuuntelivat ja halusivat oppia. Se tuntui kivalle, kun tunsi itsensä tarpeelliseksi.” Miten kotiryhmä toimi mielestäsi? ”Juoksi esteiden yli, tuhosi vihollisen täydellisesti. Perusvihree.” Suvi Vaahto

12 Kiitos mielenkiinnosta!
Suvi Vaahto


Lataa ppt "Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google