Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMatti Mäkinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen
2
School-University Partnership koulun ja yliopiston sopimukseen perustuvaa yhteistyötä opetusharjoittelu yhteiset kehittämis- ja tutkimushankkeet alueelliseen kehittämiseen liittyvät hankkeet täydennyskoulutushankkeet tutkittu teema erityisesti 90-luvun alusta lähtien
3
Yhteistyön haasteita luottamuksen vähittäinen syntyminen osapuolten erilaiset näkemykset yhteistyön tavoitteista instituutioiden rakenteiden toimintaperiaatteet henkilöstön vaihtuvuus yhteistyömuotojen toimivuus: tapaamiset (muodolliset, epämuodolliset), avainhenkilöiden ja rehtorien sitoutuminen (Zetlin ym. 1992; Winitzky ym. 1992; Rice 2002)
4
Yhteistyön hyötyjä ammatillinen kehittyminen toinen toisiltaan oppiminen – kollegiaalinen tuki resurssien lisääntyminen opiskelijoiden saamat hyödyt Esim Sandholz (2002): Opettajien kokemat hyödyt tiedon lisääntyminen, parempi tehokkuus, laajentunut kollegiaalinen vuorovaikutus ja johtajuuden taidot
5
Yhteistyön muotoja tapaamiset: opetusharjoittelun tavoitteet ja käytännöt alan kehittäminen kollegiaalinen vuorovaikutus koulutus ohjaajakoulutus, symposiumit projektit teemottaiset tai alueelliset kehityshankkeet => tutkimus
6
Johtopäätöksiä Kumppanuusyhteistyö vaatii aikaa Yhteistyö tulisi perustua pitkäjänteiselle strategiselle suunnittelulle: tavoitteiden tärkeys Strategisia kumppanuuksia tarvitaan, jotta voitaisiin kohdata erilaisia ideologisia, generatiivisia ja kapasiteettia rakentavia opettajuuden ja koulutyön asettamia haasteita. = yliopiston kestävä strateginen rooli koulun ja opettajuuden kehityksessä (Day 1998) Yhteisöllinen ja kollaboratiivinen tiedonmuodostus, kehittäminen ja konsultaatio
7
Opetusharjoittelua koskevan yhteistyön eteneminen Yhteistyön vähittäinen vakiinnuttaminen 1. Säännöllinen tapaaminen, kokemusten jakaminen, harjoittelukäytänteiden vakiinnuttaminen 2. Alan kehittämistä koskevien kysymysten pohtiminen 3. Yhteiset hankkeet: opettajien (& opiskelijoiden) sitouttaminen tutkimukseen ja kehittämiseen kollaboratiivinen oppimisyhteisö
8
Harjoittelukäytänteiden vakiinnuttaminen / Ohjauksen laadun ja ohjaustaitojen ylläpitäminen Ohjaavien opettajien sitoutuminen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan keskustelut, kertaukset yhteinen näkemys opettajankoulutuksesta Kyky asettua opiskelijan asemaan Kokemusten jakaminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.