Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen."— Esityksen transkriptio:

1 School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen

2 School-University Partnership koulun ja yliopiston sopimukseen perustuvaa yhteistyötä  opetusharjoittelu  yhteiset kehittämis- ja tutkimushankkeet  alueelliseen kehittämiseen liittyvät hankkeet  täydennyskoulutushankkeet tutkittu teema erityisesti 90-luvun alusta lähtien

3 Yhteistyön haasteita luottamuksen vähittäinen syntyminen  osapuolten erilaiset näkemykset yhteistyön tavoitteista  instituutioiden rakenteiden toimintaperiaatteet  henkilöstön vaihtuvuus  yhteistyömuotojen toimivuus: tapaamiset (muodolliset, epämuodolliset), avainhenkilöiden ja rehtorien sitoutuminen  (Zetlin ym. 1992; Winitzky ym. 1992; Rice 2002)

4 Yhteistyön hyötyjä ammatillinen kehittyminen toinen toisiltaan oppiminen – kollegiaalinen tuki resurssien lisääntyminen opiskelijoiden saamat hyödyt Esim Sandholz (2002): Opettajien kokemat hyödyt  tiedon lisääntyminen, parempi tehokkuus, laajentunut kollegiaalinen vuorovaikutus ja johtajuuden taidot

5 Yhteistyön muotoja tapaamiset:  opetusharjoittelun tavoitteet ja käytännöt  alan kehittäminen  kollegiaalinen vuorovaikutus koulutus  ohjaajakoulutus, symposiumit projektit  teemottaiset tai alueelliset kehityshankkeet => tutkimus

6 Johtopäätöksiä Kumppanuusyhteistyö vaatii aikaa Yhteistyö tulisi perustua pitkäjänteiselle strategiselle suunnittelulle: tavoitteiden tärkeys Strategisia kumppanuuksia tarvitaan, jotta voitaisiin kohdata erilaisia ideologisia, generatiivisia ja kapasiteettia rakentavia opettajuuden ja koulutyön asettamia haasteita. = yliopiston kestävä strateginen rooli koulun ja opettajuuden kehityksessä (Day 1998) Yhteisöllinen ja kollaboratiivinen tiedonmuodostus, kehittäminen ja konsultaatio

7 Opetusharjoittelua koskevan yhteistyön eteneminen Yhteistyön vähittäinen vakiinnuttaminen 1. Säännöllinen tapaaminen, kokemusten jakaminen, harjoittelukäytänteiden vakiinnuttaminen 2. Alan kehittämistä koskevien kysymysten pohtiminen 3. Yhteiset hankkeet: opettajien (& opiskelijoiden) sitouttaminen tutkimukseen ja kehittämiseen  kollaboratiivinen oppimisyhteisö

8 Harjoittelukäytänteiden vakiinnuttaminen / Ohjauksen laadun ja ohjaustaitojen ylläpitäminen Ohjaavien opettajien sitoutuminen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan  keskustelut, kertaukset  yhteinen näkemys opettajankoulutuksesta Kyky asettua opiskelijan asemaan Kokemusten jakaminen


Lataa ppt "School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google