Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnja Aho Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA
Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
2
TAUSTAA Syventävien opintojen opinnäytetyö osa lääketieteellisen tiedekunnan tieteellistä opetusta Tieteellisen ajattelun ja tieteellisen tutkimustyön perusteiden oppiminen on suurelta osin syventävien opintojen varassa 20 opintopisteen laajuinen opinnäyte
3
TAUSTAA Opinnäytetyön ohjaus on tapahtunut pääosin lähiohjaajan toimesta uuden tiedon tuottamiseen ja tiedon käsittelyyn perehdytään opinnoissa kuitenkin varsin vähän Ongelmana on ollut tason, ohjeistusten ja ohjauksen vaihtelevuus (Nieminen ym )
4
TAUSTAA opiskelijamäärien kasvu ja muuttuneet tiedonhaku ja -käsittelymahdollisuudet paineita ja vaatimuksia Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnassa tehdyn tutkimuksen mukaan tutkielmista vain hieman alle neljännes johti kansainväliseen julkaisuun (Nieminen ym ) tutkielmien aikataulutus ongelmana
5
TAVOITTEET tukea opinnäytetyön laatimista ryhmäohjauksessa
tehostaa syventävien opintojen ohjausta opiskelijaa aktivoiden motivoida ja innostaa opiskelijaa aloittamaan opinnäytetyönsä ajoissa kannustaa opiskelijaa tutkimustyöhön sulauttaa hänet mukaan tutkimusryhmään ja madaltaa kynnystä tieteelliseen työhön
6
OMAT OPETTAJAN TYÖN TAVOITTEET
Kehittää syventävien opintojen tekemiseen liittyvien ongelmien havaitsemista kehittää omaa opettajuutta opinnäytetöiden ohjauksessa luoda myös aiempaa parempi kontakti opiskelijoihin kehittää omaa opettajuutta enemmän opiskelijoita innostavaksi ja motivoivaksi
7
MONIALAINEN TUTKIMUSRYHMÄ
14 opiskelijaa Kaksi ohjaajaa Vapaaehtoinen osallistuminen Opinnäytetöiden aihe Pohjois-Suomen kohorttiprojektiin liittyen yhteistyössä Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan fysiatrian ja psykiatrian klinikoiden, sekä hammaslääketieteen ja terveystieteiden laitosten kanssa
8
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ
jokainen sai luoda itse omat oppimistavoitteensa kurssi muokkautui paljolti kurssilaisten toiveiden pohjalta toiveina kriittisen ajattelun ohjausta, tilastomenetelmien, tilasto-ohjelman käyttöä sekä Refworks-viitteidenhallintaohjelman käytön opastusta
9
Tavoitteet Mitä opitaan? Menetelmät, ohjaus ja oppimis- tehtävät Miten opitaan ja ohjataan? Materiaali ja välineet Arviointi Miten arvioidaan? Aika I oppimistilanne Tutkimus- suunnitelman ideointi Seminaari Ryhmäkeskustelut Power point- esitykset ryhmäkeskustelut 13.12. 2010 II oppimistilanne Tutkimussuunnitelma Verkkotehtävä pari- ja ryhmätyös- kentely Optima- ympäristö Kuvakortit Ohjaajat arvioivat suun- mitelmia pari- ja ryhmäreflektio III oppimistilanne Kirjallisuuteen Perehtyminen Tieteellisen tekstin muodostaminen spontaani kirjoittaminen pari- ja ryhmätehtävä monisteet (tieteellisen tekstin muodosta- minen) pari- ja ryhmäreflektio IV oppimistilanne Tilastolliset menetelmät Tilasto-ohjelman käyttö Tilastotanalyysin demonstraatio Esimerkkianalyy-si SSPS-ohjelmaa käyttäen ryhmäkeskustelu V oppimistilanne Oman tutkimuksen esittely kongressi- tyyppinen seminaari Power point- esitykset Opponointi Ohjaajien ref- lektio
10
PALAUTTEET Palautetta kerättiin 4. tapaamiskerralla, johon osallistui 7 opiskelijaa Kurssin yleisarvio ka 4.1 (1=huono, 5=erittäin hyvä) Kurssin sisältö ka 4.1 (1=huono, 5=erittäin hyvä) Kurssin esitystapa ka 4.1 (1=huono, 5=erittäin hyvä) Kurssin pituus ka 2.6 (1=liian lyhyt, 5=liian pitkä)
11
HYVÄÄ KURSSILLA OLI… Madalsi kynnystä tieteelliseen kirjoittamiseen
Innosti harkitsemaan tutkimustyön tekoa jatkossa
12
monipuoliset aiheet Tehtävät ja aikataulutus Vapaaehtoisuus Sopivan pieni ryhmä Aktiiviset motivoituneet ohjaajat mukavan pituiset tunnit Vertaistuki Sama tutkimusprojekti
13
OPPIMISTA HAITTASIVAT
yleisön edessä jännittäminen eri vaiheissa olevat opiskelijat stressi ja työn paljous Myöhäinen tapaamisaika
14
KEHITTÄMISIDEOITA ”esimerkkisyväreiden” teko käytäisiin vaihe vaiheelta läpi syväriartikkelin valmistumisen jälkeisten vaiheiden läpi käynti (kypsyysnäyte, syvärien esittäminen) otettaisiin mukaan vain vasta aloittavia, jolloin kaikista olisi apua toisilleen kurssi pidemmällä aikavälillä
15
JATKOSUUNNITELMIA Kurssia voisi pitää pideämmällä aikavälillä
siihen voisi sisällyttää muitakin opinnäyteytön kannalta keskeisiä asioita, kuten tekstin muokkaamista ja tilaa ongelmien pohtimiseen yhteinen osallistuminen tieteelliseen kongressiin olisi syytä pitäytyä samassa vaiheessa olevissa opiskelijoissa
16
KIITOS!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.