Terveysosaaminen ja media

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Advertisements

Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Koti On Paras SLU –alueiden perheliikuntahanke KOTIPA.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Sosiaalinen media.
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Henkilökohtaiset tavoitteet Persoonallisuus ja temperamentti
=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Terveysosaaminen ja media
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Terveystieto 7.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Mielenterveys s. 110 –
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Koulussa elämää opettelemassa
Suomalaisten asennoituminen mainontaan 2009 Perusosa.
Verkkotoimituskuntien yhteinen kokous Kehittämiskohteita Opetustoimen viestintä Yhteistyön kehittäminen Tiedotuskanavien valinnat Tiedotuskäytännöt.
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Terveys kansanterveysohjelma
Sosiaalinen syrjäytyminen
Suuttumuksen hallinta
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
TE4 Terveyteen ja terveysongelmiin liittyvät ilmiöt Hurtig 2016.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Terveyskasvatuksen tavoite
Medialukutaito Kuva: Tussitaikurit.
Tekstin arvojen erittelyä
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
TAPOJA LUOKITELLA ERI MOTIIVEJA
Medioituva ympäristö mediaympäristö = viestintävälineet (esim. sanomalehdet, televisio, mobiililaitteisiin ladattavat sovellukset ja ohjelmat) sekä niiden.
Sosioemotionaalinen kehitys
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
TERVEYDEN EDISTÄMINEN = Julkinen
Mainonnan vaikutuskeinoja
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Perimä Geneettinen perimä Sosiaalinen perimä
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
2 Terveysosaaminen.
Lapsuus ja nuoruus.
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opintopsykologi Katja Hietanen
Maaseutuohjelma hyvinvoinnin tekijänä
Opiskeluhuollon palvelut
Viestintä.
Esityksen transkriptio:

Terveysosaaminen ja media http://areena.yle.fi/tv/2187524 http://areena.yle.fi/tv/2386420

Terveyskasvatus Terveyden edistämistä sekä kasvatuksen että viestinnän keinoin Koti, koulu, järjestöt, media Valistus: kohteena suuret joukot (kampanjajulisteet) Nuoret, tupakoitsijat jne. Opetus: kohteena tietty opiskelijaryhmä Neuvonta on henkilökohtaista

Terveysosaaminen Tiedot Taidot Arvot ja asenteet Sosiaaliset vuorovaikutustaidot kyky tunnistaa ja hallita tunteitaan Itsehoito ja ensiaputaidot Arvot ja asenteet

Terveys- käyttäytyminen Valinnat ja tottumukset Tiedostettua ja tiedostamatonta Elämäntavat Ratkaiseva merkitys yksilön terveyteen ja elinikään

Hyvinvointi ja turvallisuus Minä olen ok! Terve itsetunto, myönteinen minäkuva, terveys, sopeutumiskyky, oman seksuaalisuuden hyväksyminen ja haltuunotto

Hyvinvointi ja turvallisuus Sinä olet ok! Perhe, ystävyys, suvaitsevaisuus, sosiaaliset verkostot, yhteisöllisyys, kumppanuus, rakkaus

Hyvinvointi ja turvallisuus Elämäni on ok! Elämänilo, tyytyväisyys, myönteisyys, mielenrauha, turvallisuuden tunne, itsensä toteuttaminen

Terveyteenkin voi sairastua Terveysterrorismi Kieltää elämän nautinnot

Medialukutaito Kyky käyttää medioita ja tulkita niiden sisältöjä Tiedotus markkinointiviestintä

Uutiset kertovat ajankohtaisista ilmiöistä Luotettava tutkimus on lukuisten eri tutkimusten summa Ikävät asiat lietsovat pelkoa http://areena.yle.fi/tv/2161729

Mainonta herättää mielikuvia Mainokset ja kampanjat ovat kuvallista viestintää Mainosten kuvan koko, rajaaminen, sommittelu, kuvakulma, valaistus ja värit tarkkaan harkittuja Vetoaa tietoon, tunteisiin ja toimintaan

Tiedon arviointi netissä Onko teksti asiantuntijan kirjoittama? Onko tieto ajankohtaista? Tiedon päivittymistiedot Mikä on kirjoituksen tarkoitus? Onko kyseessä mainos, mielipidekirjoitus vai pyritäänkö riippumattoman tiedon välitykseen? Kuka rahoittaa sivustoa? Voiko viitteet ja lähteet jäljittää helposti