Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Terveyskasvatuksen tavoite

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Terveyskasvatuksen tavoite"— Esityksen transkriptio:

1 Terveyskasvatuksen tavoite
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan >< koetaan holhoavana TERVEYS-OSAAMINEN * Tiedot * Taidot * Arvot ja asenteet * Itsetuntemus * Kriittinen ajattelu * Eettinen vastuullisuus >< omaksutut tiedot/taidot virheellisiä >< ei koeta tärkeäksi TERVEYS- KÄYTTÄYTYMINEN * Valinnat ja tottumukset * Tiedostettua ja tiedostamatonta >< kaikkea ei tiedosteta >< muut arvot koetaan tärkeämmäksi >< jos ei arvosta itseään, ei välitä ehkä terveydestäänkään HYVINVOINTI TURVALLISUUS TERVEYS * Monet itsestä riippumattomat tekijät vaikuttavat * Sairastuminen ei aina omien valintojen / elintapojen syytä Terveyskasvatuksen tavoite

2 5. Eettinen vastuullisuus
2. Taidot * F – P - S 3. Itsetuntemus * Minäkuva, arvot, asenteet 4. Kriittinen ajattelu * Luokittelu, vertailu, arviointi, johtopäätökset… 5. Eettinen vastuullisuus * Arvopohdinta, eettiset periaatteet, moraali… 1. Tiedot * Arkitieto * Tieteellinen tieto Terveys-osaamisen osa-alueet s. 28

3 s. 19

4 s. 19

5 MEDIA TERVEYS-KASVATTAJANA
Kirja Tieto-tekniikka Radio Puhelin ja kännykkä Sanoma- ja aikakauslehdet Elektroniset pelit Kuva Mainokset TV Äänitteet Elokuva

6  KRIITTINEN MEDIANLUKUTAITO
Mediakasvatus * Tutustutaan eri medioihin ja teknisiin välineisiin * Tulkitaan * Tehdään itse ja ilmaistaan  KRIITTINEN MEDIANLUKUTAITO Kasvatus - Kehityspsykologia - Menetelmät - Työtavat Media - Sisällöt - välineet Mediakulttuurissa eläminen - kansalaistaito

7 Sanomalehtien liiton tutkimuksessa kävi ilmi myös, että moni nuori pitää luotettavana lähteenä Googlea tai Youtubea, vaikka ne eivät itse tuota sisältöä, vaan toimivat sen jakelijoina. Kuva: Sanomalehtien liitto ja TNS Gallup

8 Mikä kaikki mainoksessa vaikuttaa? Vetoaminen tunteisiin
Teksti ja kirjasimet Kuva Kieli ja puhetapa Mikä kaikki mainoksessa vaikuttaa? S.23 Kuvan ja tekstin asettelu, sommittelu, tilanjako Valitut faktat Vakuuttavuus, vaikuttavuus Huumori Olettamus kohderyhmästä – kenelle suunnattu Vetoaminen järkeen Vetoaminen tunteisiin

9 Etuja Haittoja 24/7, helppo, nopea, tehokas, globaali Tiedon määrä
Terveystietomateriaali Internetissä - Tutkimukset, tilastot, rekisterit - Lehdet: uutiset, artikkelit - Tuotteet ja palvelut: yhteystiedot, sähköiset palvelut, mainonta - Valistus, kampanjat, opetus, neuvonta, ohjeet - Kuvat, videot - Vertaisryhmät, yhteisöt - Kokemustieto, keskustelut, blogit - Viihde, pelit, testit Etuja 24/7, helppo, nopea, tehokas, globaali Tiedon määrä Ajankohtaisuus Monipuolisuus Terveystietoisuus ja –osaaminen Anonyymius, kasvottomuus > rohkeus Jakaminen, avoimuus, yhteydenpito Vertaistuki, kannustus Rentouttava viihteellisyys Palvelujen kirjo Suojaukset – rekisteröityminen, salasanat Haittoja Medianlukutaito, kriittisyys, kulttuurierot Faktan ja huuhaan erotus Päivittäminen? Luotettavuus, puolueettomuus, lähdekritiikki: kuka – mitä – miksi? Väärät diagnoosit, medikalisaatio Huijarit Yksityisyyden rajat, virtuaalikontaktit Haitalliset sivustot, provosoivat yhteisöt Riippuvuus, istuminen, valvominen, napostelu Laillisuus? Tietosuoja, tekninen toimivuus, käytettävyys

10 Luotettavuusarviot KATSE-kriteerit (Fimea) KIRJOITTAJA AJANKOHTAISUUS
- Asiantuntijuus: nimi, ammattinimike, tausta - Ylläpitäjän yhteystiedot ”edu”; koulutuslaitos – ”gov”; viranomainen – ”org”; ei kaupallinen yhteisö – ”com”; kaupallinen toimija AJANKOHTAISUUS - Milloin tieto päivitetty? TAVOITE JA TARKOITUS - Tiedonvälitys, mainos, mielipide, provosointi…? SPONSOROINTI - Kuka rahoittaa? Näkökulma ja sidonnaisuudet EVIDENSSI - Faktat - virheet, kattavuus - rajoittuneisuus - Todistusvoima: tutkimus, objektiivisuus, lähteet

11 Mainonnan eettinen neuvosto (MEN)
Aikakauslehtien liitto Mainostajien liitto Markkinointiviestinnän toimistojen liitto, MTL Sanomalehtien liitto Suomen Televisioiden liitto Suomen Radioiden liitto, SRL ry. Suomen Suoramarkkinointiliitto ry. Suomen Ulkomainosliitto Lausuntoja eettisestä hyväksyttävyydestä (yritysten yhteiskuntavastuu >< lainvastaisuus)  lausunnot suosituksia Kirjallinen lausuntopyyntö: mainoksen yksilöinti > perusteet > yhteystiedot Vastine mainostajalta Käsittely Lausunto tiedoksi: a) lausunnon pyytäjälle b) mainostajalle c) medialle Kauppakamari.fi > Mainonnan eettinen neuvosto > Lausunnot Löydät lausuntoja eri vuosilta. Etsi mainos, josta on pyydetty lausuntoa. Selvitä, miksi lausuntoa pyydettiin ja mikä oli neuvoston kannanotto asiaan. Valmistaudu esittelemään esimerkki lyhyesti.


Lataa ppt "Terveyskasvatuksen tavoite"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google