Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä."— Esityksen transkriptio:

1 Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys

2 Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä 4.Media kasvattajana esim. terveystieto

3 Anu Mustonen Viestintä- ja mediataito kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja edistää median aseman ja merkitysten ymmärtämistä kehittää median käyttötaitoja Viestintä- ja mediataito aihekokonaisuutena peruskoulujen opetussuunnitelmissa

4 Mediakasvatus ja seurakuntien nuorisotyö Kerhotoiminta:  luova ilmaisu: itse tekeminen, kuvaaminen ja esiintyminen  kriittisyys: arvostelut  peli- ja elokuvakerhot Verkkopalvelut, kotisivut Sukupolvien yhteinen mediakasvatus Koko perheen tukeminen

5 Ilmaisukasvatus kehittää omien ajatusten ja tunteiden verbaalista, visuaalista, auditiivista tai musiikillista itseilmaisua lisää vuorovaikutustaitoja opitaan hyödyntämään ilmaisuun eri mediakanavia Kieli-, taide- ja taitoaineet

6 Mediataidot median tuottamis- ja ilmaisutapojen tuntemus sisältöjen tulkinta tekniset käyttötaidot kriittinen suhde media(luku)taito informaatiotulvan hallinta ja tietoturva metodista parhaita itse tekeminen läpäisyperiaate

7 Mediakasvatus harjaannuttaa median aktiiviseksi kohtuukäyttäjäksi kannustaa omiin tulkintoihin ja mielipiteiden vaihtoon toimii rokotteena median riskejä vastaan tukee minä- ja maailmankuvan kehitystä

8 Oppimispolku: esi- ja alkuopetus Faktan ja fiktion erottaminen mikä on sepite, mikä dokumentti? mikä on mainos ja mihin se pyrkii? tutustutaan eri mediakanaviin tehdään omia tarinoita, lehtiä ja mainoksia perehdytään tietokoneisiin sekä niiden käyttösääntöihin tehdään harjoitustöitä oppisisältöihin liittyen piirros-, tekstinkäsittely-, kuva - ja oppimisohjelmat

9 Oppimispolku: vuosiluokat 3 - 6 mediatyyppien ja lajityyppien erottaminen -median eri sisältötyyppien erottelu -mediatodellisuuden kyseenalaistaminen -internet tiedonhankinnan ja viestinnän keinona -tehdään ja analysoidaan tarinoita, tv-ohjelmia, mainoksia -kuvataan omia tarinoita eri kuvakulmista, editoidaan -perehdytään verkkoetikettiin ja tietoturvaan

10 Oppimispolku: vuosiluokat 7 - 9 Tulkinta- ja analyysitaitoja median tuotantorakenteiden ja yhteiskunnallinen analyysi eri mediakanavien ja –välineiden viestien vertailu itsenäisen tiedonetsinnän ja - varastoinnin taidot (metatiedot) omat www-sivut harjoitellaan osallistuvaa viestintää kuten mielipidekirjoitusten tekemistä perehdytään tekijänoikeuskysymyksiin

11 Anu Mustonen 2007 Vanhemmatkin vastuussa mediakasvatuksesta 1. Ole kiinnostunut, kurkista mitä ruudulla tapahtuu 2. Sopikaa säännöistä pienestä pitäen, kunnioittakaa ikärajoituksia 3. Laitteet yhteisiin tiloihin: vuorottelu, yhdessäolo 4. Neuvo tietoturva-asioissa 5. Kohtuullisuus: kone ei saa olla ainoa kaveri 6. Nukkuakin pitää ! 8.8.2005 Anu Mustonen, PsT


Lataa ppt "Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google