Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Omakielinen opetus Samran Khezri Tampereen yliopisto 13.2.2012
muiden opettajien kanssa Yhteistyö käytännössä Mahdollisuudet Haasteet MIKSI? Onko tarpeen? Miten? Yhteistyö Samanaikaisopetus Yhteisopettajuus (esimerkit) Tulokset? Omakielinen opettaja muiden opettajien kanssa yhteistyössä
maahanmuuttajaoppilaiden Kokeilu ja palaute Tausta Tarve maahanmuuttajaoppilaiden Oppimateriaalia opetukseen
Tavoitteet Oppilaiden Omakielisten opettajien Muiden opettajien Kannalta
Tavoitteet oppilaiden Kieliongelmien vähentäminen Matemaattisen ajattelutavan kehittyminen Identiteetin ja itseluottamuksen vahvistaminen Motivaation lisääntyminen Perheen ja vanhempien mukaan ottaminen Tavoitteet oppilaiden kannalta
Menetelmät Itsenäinen & yhteistoiminnallinen työskentely Onnistumisen kokeminen Virheiden kautta oppiminen Materiaali käytettävissä kaikkialla Visuaalinen (moniaistinen) – (konkreettiset esimerkit) Menetelmät
Tavoitteet muiden opettajien kannalta Saavat paremman kuvan oppilaiden taidoista Arviointi helpottuu Eriyttäminen mahdollistuu Yhteistoiminnallisen opetuksen hyödyt Oman työn arviointi ja palautteen saaminen Aikaa enemmän oppilaille Oppimistulokset paranevat Tavoitteet muiden opettajien kannalta
Tavoitteet omakielisen opettajan kannalta Eri oppiaineiden hallinta opetuksessa Tehtävän kuva selkenee Omakielisen opettajan oman identiteetin vahvistaminen Opettajan roolin vahvistaminen työyhteisössä Uusien menetelmien käyttäminen Opettajana kehittyminen Kyky arvioida oppilaiden kehitystaso ja tarve Tietoisuus siitä: ”Kuka minä olen?” Tavoitteet omakielisen opettajan kannalta
Kirjoita lauseke ja laske! Kulttuurisäätiö jakaa 5000€ viiden yhdistyksen kesken. Kolme saa 900€ ja loput jaetaan kahden suuremman yhdistyksen kesken. Kuinka paljon kumpikin yhdistys saa? ---/4 p (5000€ - 900€) : 2 = 4100€ : 2 = 2050€ V: Kumpikin yhdistys saa 2050€. Kirjoita lauseke ja laske!
1 4 𝑣𝑎𝑖 1 3 ? Murtoluvut Kumpi on suurempi? 1 4 1 3 1 4 𝑣𝑎𝑖 1 3 ? Murtoluvut 1 4 1 3 Ne ovat yhtä suuret.
Miten opetetaan?
Sohrab Sepehri Käännös persian kielestä: Samran Khezri En tiedä, miksi kaikki sanovat: ”Hevonen on jalo eläin, kyyhkynen on kaunis.” Enkä tiedä, miksei kenelläkään ole korppikotkaa lemmikkinä häkissä. Mitä on apilalla vähemmän kuin punaisella tulppaanilla? silmät on pestävä toisin on nähtävä sanat on pestävä Sanan on oltava itse tuuli, Sanan on oltava itse sade Sateenvarjot on suljettava sateen alle on mentävä… ajatus, ja muistot on sateen alle vietävä koko kaupungin ihmisten kanssa on sateen alle mentävä Sateen alle on ystävä vietävä. Pois ottakaamme vaatteet, askelen päässä on vettä! Tietäkäämme se, jos matoja ei olisi, jotain vailla elämä olisi … Sohrab Sepehri Käännös persian kielestä: Samran Khezri
Oppimateriaalien linkki samran.wikispaces.com (luennot ja matematiikan materiaalit) Yhteystiedot samran.khezri@turku.fi samran.khezri@utu.fi samran.khezri@uta.fi
Mielenkiinnosta! KIITOS!