Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Kaustarin Pienten lasten koulu
Monikulttuurisuus opetuksessa
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Toiminnan tehostaminen?
Monikulttuurisuus yhteisöllisessä oppimisessa
Havainnollistamisen merkitys maahanmuuttajaoppilaiden opetuksessa
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Turun esi- ja perusopetuksessa
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Oppimistulokset opettajankoulutuksen näkökulmasta Heini-Marja Järvinen Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Interkulttuurisen koulun haasteita ja mahdollisuuksia
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
9.Lk Biologian laborointikurssi
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Jipot ja jekut –seminaari Turun ammatti-instituutti Samran Khezri.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
VIRTA-hanke Antti Huttunen. VIRTA-hanke Alkanut 2008 Rahoittajina Opetushallitus ja Turun opetuspalvelukeskus Alakoulun uudet oppimisympäristöt Pienryhmäiset.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Samran Khezri Educa Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäynnin haasteet ja mahdollisuudet.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Työpaikkaohjaaja- koulutus Oppiminen ja Ohjaaminen Palaute ja arviointi Helena Rajalinna.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Mitä opetan ammatillisessa?
Mitä tänään tapahtuu? Kuinka syntyy kipsireliefi? Tee itse!
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Samran Khezri Turun normaalikoulu
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Arviointi Vsop-opetuksessa
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Yhteisopettajuus arjessa
Laaja-alainen arviointi
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Omakielinen opetus Samran Khezri Tampereen yliopisto 13.2.2012

muiden opettajien kanssa Yhteistyö käytännössä Mahdollisuudet Haasteet MIKSI? Onko tarpeen? Miten? Yhteistyö Samanaikaisopetus Yhteisopettajuus (esimerkit) Tulokset? Omakielinen opettaja muiden opettajien kanssa yhteistyössä

maahanmuuttajaoppilaiden Kokeilu ja palaute Tausta Tarve maahanmuuttajaoppilaiden Oppimateriaalia opetukseen

Tavoitteet Oppilaiden Omakielisten opettajien Muiden opettajien Kannalta

Tavoitteet oppilaiden Kieliongelmien vähentäminen Matemaattisen ajattelutavan kehittyminen Identiteetin ja itseluottamuksen vahvistaminen Motivaation lisääntyminen Perheen ja vanhempien mukaan ottaminen Tavoitteet oppilaiden kannalta

Menetelmät Itsenäinen & yhteistoiminnallinen työskentely Onnistumisen kokeminen Virheiden kautta oppiminen Materiaali käytettävissä kaikkialla Visuaalinen (moniaistinen) – (konkreettiset esimerkit) Menetelmät

Tavoitteet muiden opettajien kannalta Saavat paremman kuvan oppilaiden taidoista Arviointi helpottuu Eriyttäminen mahdollistuu Yhteistoiminnallisen opetuksen hyödyt Oman työn arviointi ja palautteen saaminen Aikaa enemmän oppilaille Oppimistulokset paranevat Tavoitteet muiden opettajien kannalta

Tavoitteet omakielisen opettajan kannalta Eri oppiaineiden hallinta opetuksessa Tehtävän kuva selkenee Omakielisen opettajan oman identiteetin vahvistaminen Opettajan roolin vahvistaminen työyhteisössä Uusien menetelmien käyttäminen Opettajana kehittyminen Kyky arvioida oppilaiden kehitystaso ja tarve Tietoisuus siitä: ”Kuka minä olen?” Tavoitteet omakielisen opettajan kannalta

Kirjoita lauseke ja laske! Kulttuurisäätiö jakaa 5000€ viiden yhdistyksen kesken. Kolme saa 900€ ja loput jaetaan kahden suuremman yhdistyksen kesken. Kuinka paljon kumpikin yhdistys saa? ---/4 p (5000€ - 900€) : 2 = 4100€ : 2 = 2050€ V: Kumpikin yhdistys saa 2050€. Kirjoita lauseke ja laske!

1 4 𝑣𝑎𝑖 1 3 ? Murtoluvut Kumpi on suurempi? 1 4 1 3 1 4 𝑣𝑎𝑖 1 3 ? Murtoluvut 1 4 1 3 Ne ovat yhtä suuret.

Miten opetetaan?

Sohrab Sepehri Käännös persian kielestä: Samran Khezri En tiedä, miksi kaikki sanovat: ”Hevonen on jalo eläin, kyyhkynen on kaunis.” Enkä tiedä, miksei kenelläkään ole korppikotkaa lemmikkinä häkissä. Mitä on apilalla vähemmän kuin punaisella tulppaanilla? silmät on pestävä toisin on nähtävä sanat on pestävä Sanan on oltava itse tuuli, Sanan on oltava itse sade Sateenvarjot on suljettava sateen alle on mentävä… ajatus, ja muistot on sateen alle vietävä koko kaupungin ihmisten kanssa on sateen alle mentävä Sateen alle on ystävä vietävä. Pois ottakaamme vaatteet, askelen päässä on vettä! Tietäkäämme se, jos matoja ei olisi, jotain vailla elämä olisi … Sohrab Sepehri Käännös persian kielestä: Samran Khezri

Oppimateriaalien linkki samran.wikispaces.com (luennot ja matematiikan materiaalit) Yhteystiedot samran.khezri@turku.fi samran.khezri@utu.fi samran.khezri@uta.fi

Mielenkiinnosta! KIITOS!