Lukivaikeus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Luento opetusharjoittelijoille Taina Kesti
Opiskelulukeminen.
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Suomen kielen ominaispiirteet.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisen pelejä alakouluun
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Joensuun seudun erilaiset oppijat ry
Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Päivän erikoinen ÄI1.
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Oppimisvaikeudet.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Oppimisvaikeudet, päihteet ja syrjäytyminen
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Verbityypit suomessa on 6 verbityyppiä – kun osaat verbityypin, osaat taivuttaa verbiä oikein.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Havaintokanavat.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Biologisperäiset oppimisvaikeudet
2.2 Yksittäiset äänteet 2.2 Yksittäiset äänteet – Äänteiden esittelysivut – Äänteiden esittelysivut Karaoketeksti
Opetussuunnitelma/OPS
Päättötyön esittelyohjeet
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
OPISKELULUKEMINEN Ei riitä, että osaat lukea. Eikä sekään, että muistat lukemasi. Sinun on myös ymmärrettävä, mitä olet lukenut ja osattava soveltaa lukemaasi.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Keskiviikko 18. toukokuuta 2016
3.c
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Englanti 8. lk LV – 2017.
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Millainen kirjoittaja olet?
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Arviointi Vsop-opetuksessa
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
Valmistavan opetuksen arviointi
Kirjoittaminen on ajattelemista
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Lukivaikeus

Mitä on lukivaikeus? voi ilmetä lukemisen, kirjoittamisen tai luetun ymmärtämisen alueella: yhdellä tai useammalla alueella lukeminen voi olla hidasta, mutta kirjoittaminen sujuu tai kirjoittaminen on työlästä ja kirjoitusvirheitä tulee, mutta lukemisessa ei ole ongelmaa ei ole tarkoita luku- tai kirjoitustaidottomuutta

Kirjoittamisessa Kaksoiskonsonantit vaikeita, esim. p vai pp. Kirjaimia puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa. b ja d, b ja p. t ja d, k ja g, i ja e tai nk ja ng voivat mennä sekaisin. Pitkän ja lyhyen vokaalin erottaminen voi olla vaikeaa, esim. a vai aa. Sanan loppu tai lyhyt sana voi jäädä pois sekä lukiessa että kirjoittaessa. Käsiala on vaikeasti luettavaa.

Lukemisessa Lukeminen voi olla hidasta. Rivit ja kirjaimet saattavat hyppiä paperilla. Vaikea ehtiä lukea television tai elokuvien tekstejä. Ääneen lukeminen on vastenmielistä.

Lukemisessa Pitkien sanojen ymmärtäminen tai ääntäminen on hankalaa. Jotkut sanat ääntyvät toistuvasti väärin. Itse luetun tekstin ymmärtäminen vaikeaa, toisten lukemana sama teksti on ymmärrettävää. On vaikea lukea yksinkertaistakin tekstiä, jos odotetaan nopeaa vastaamista.

Matematiikassa Numerot vaihtavat paikkaa, esim. 59 tai 95, 39 tai 93. Yhteen- ja vähennyslaskuissa lukujen oikea järjestys saattaa vaihtua. Kertotaulu ei välttämättä automatisoidu. Matematiikan kaavat eivät automatisoidu, mutta laskeminen saattaa silti sujua.

Muuta oikea ja vasen saattavat sekaantua itä ja länsi sotkeutuvat suunnissa ja kartan käytössä vaikeuksia vaikeuksia kuukausien luettelussa riimien ja sanaväännösten hahmottaminen on vaikeaa keskittyminen helposti häiriintyvää hitaus tai hätäisyys

Jos epäilet, että sinulla on lukivaikeus Osallistu pikalukitestiin. Tee lukikartoitus. Mene lukitestiin. Mene neuropsykologiseen lukitestiin, jos saat lähetteen koululääkäriltä tai terveyskeskuslääkäriltä.

Miksi lukitestiin? Halutaan kartoittaa omaa oppimista ja vahvuuksia. Halutaan saada selville mahdollinen syy oppimisen vaikeuteen. Tarvitaan todistus lukivaikeudesta esim. opiskelupaikkaan.