Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:"— Esityksen transkriptio:

1 Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
oppimisvaikeuksia, kehitysvamma, aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö tai mielenterveyden haasteita.

2 Millaisissa työtehtävissä matemaattiset vaikeudet voivat ilmetä työpaikalla
peruslaskutoimitukset mittaaminen mittayksiköiden hahmottaminen mittamuunnokset lukumäärien hahmottaminen pitkien numerosarjojen hahmottaminen sanalliset matemaattiset tehtävät : vaikea erottaa, mitä pitää laskea

3 Kuinka tuen työssäoppijaa, jolla on matemaattisia vaikeuksia:
ohjaan laskimen käyttämiseen peruslaskutoimituksissa ohjaan mittavälineiden käytössä autan mittamuunnosten tekemisessä ja tarvittaessa ohjaan käyttämään apuna –sivustoa ohjaan pitkien numerosarjojen rytmittämiseen esim

4 Miten lukivaikeus voi ilmetä työpaikalla
lukeminen on hidasta ja/tai epätarkkaa oikeinkirjoituksessa on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä on vaikeuksia (esim. kirjalliset työohjeet) Käsiala voi olla vaikeasti luettavaa työssäoppija voi vältellä tilanteita, joissa joutuu kirjoittamaan tai lukemaan

5 Kuinka tuen työssäoppijaa, jolla on lukivaikeus
annan riittävästi aikaa tekstien lukemiseen ja luen tarvittaessa niitä ääneen selitän vaikeita kirjallisia työohjeita selkeästi omin sanoin ja näytän tarvittaessa mallin työtehtävän suorittamisesta ohjaan hyödyntämään tietokonetta (oikolukuohjelman oikeinkirjoitustukea) ja tulostinta kirjallisten tehtävien teossa

6 Miten hahmottamisen vaikeus voi ilmetä työpaikalla
aikataulujen noudattamisen vaikeus (kellonajat, työtehtävään varatun ajan kuluminen) työpaikan tilojen hahmottamisen hankaluus -> eksyminen, tavaroiden vieminen väärään paikkaan oikea-vasen erottelun vaikeus Etäisyyksien arvioinnin vaikeus -> ahtaissa tiloissa törmäily tai kolhiminen

7 Kuinka tuen työssäoppijaa, jolla on hahmottamisen vaikeus
ohjaan opiskelijaa kännykän muistutustoiminnan käyttämisessä aikataulujen hallinnan apuna huolehdin työpaikan kylttien ja opasteiden selkeydestä ja esittelen työpaikan tilat ja työskentelyalueet tarkasti työssäoppijalle neuvon tarvittaessa oikea-vasen hahmottamisen -säännön(V vasemmalla ja O oikealla)

8 Miten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö voi näkyä työpaikalla
annettuun tehtävään keskittymisen vaikeus (ympäristön ärsykkeet voivat keskeyttää toiminnan) annettu työ voi jäädä keskeneräiseksi ennen seuraavaan tehtävään siirtymistä ajan käytön suunnittelun vaikeus -> kuinka kauan työn valmiiksi tekemiseen pitää varata aikaa

9 Kuinka tuen työssäoppijaa, jolla on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö?
selkeiden tehtäväjärjestyksessä etenevien työohjeiden antaminen -> mahdollisuuksien mukaan numerojärjestyksessä etenevät työohjeet riittävän tiivis työskentelyn etenemisen seuraaminen ja siinä eteenpäin ohjaaminen tarvittaessa toiminnanohjauskorttien käyttäminen (malli seuraavassa diassa)

10 3. RYHDY TOIMINTAAN 4. TARKISTA JA ARVIOI Mistä aloitan?
1. PYSÄHDY JA AJATTELE Mitä minun pitää tehdä? Onko minulla aikaa tehdä tämä? 2. SUUNNITTELE Mistä aloitan? Mitä teen seuraavaksi? Mistä tiedän, milloin olen valmis? Teenkö tehtävän valmiiksi, vai jatkanko sitä myöhemmin? Kauanko minulla on aikaa? Kuka voi auttaa, jos tarvitsen apua? RYHDY TOIMINTAAN Keskityn vain tähän tehtävään. Seuraan ajan kulumista. Laitan kännykkääni muistutuksen lopetusajasta. Lopetan, kun tehtävä on valmis. 4. TARKISTA JA ARVIOI Eteninkö suunnitelmani mukaan? Tuliko tehtävä valmiiksi? Pitikö aikatauluni? Missä onnistuin? Opinko jotain? Jäikö vielä jotain parannettavaa? Kortit on muokattu Marko Kielisen luentomateriaalista:

11 Miten kehitysvammaisen opiskelijan erityisen tuen tarve voi näkyä työpaikalla
annettujen työohjeiden ymmärtäminen voi olla vaikeaa työtehtävien oppiminen voi viedä tavanomaista enemmän aikaa erilaiset työympäristön aistiärsykkeet saattavat häiritä työskentelyä (esim. äänet ja tuoksut) sovittuja työtehtäviä voi olla vaikea muistaa

12 Miten voin tukea kehitysvammaista työssäoppijaa
lyhyiden ja selkeiden työohjeiden antaminen konkreettisen mallin näyttäminen selkeä oma puheilmaisu kuvien käyttäminen puheilmaisun tukena mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman kiireettömän työympäristön luominen

13 Miten mielenterveyden haasteet voivat näkyä työpaikalla
väsymys keskittymisen vaikeus sosiaalisten tilanteiden välttäminen turvattomuuden tunne vaikeus luottaa omaan osaamiseen

14 Miten voin tukea työssäoppijaa, jolla on mielenterveyden haasteita
rauhallinen ja kannustava työilmapiiri riittävästi aikaa ohjaamiseen selkeät työohjeet ja -tehtävät tarvittaessa mahdollisuus lepotaukoihin työssäoppijan voimavarojen mukainen työpäivän pituus

15 Miten toimia työssäoppijoiden kanssa mahdollisesti esiin tulevissa ongelmatilanteissa
ongelmatilanteet on hyvä selvittää aina mahdollisimman nopeasti asioiden selvittely kannattaa aloittaa keskustelemalla ongelmasta ensin rauhallisesti työssäoppijan kanssa ohjaavaan kouluttajaan on hyvä ottaa yhteys heti, jos ongelmatilanne ei ratkea


Lataa ppt "Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google