Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Oppimisvaikeudet, päihteet ja syrjäytyminen
Jyväskylä Aija Lund Luki-Tuki –keskus Turun kristillinen opisto
2
Oppimisvaikeuksia ”kaikilla”
Erityiset oppimisvaikeudet (lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen) Tarkkaavaisuushäiriöt (ADD, ADHD ym.) Sairaudet, syndroomat (CP, epilepsia ym.) Sosio-emotionaaliset häiriöt (käytöshäiriöt, psyykkiset ongelmat ym.) Lahjakkuustaso (kehitysvammaisuus vs. lahjakkuus) Aija Lund
3
Oppimisvaikeuksien esiintyvyys
Arviot vaihtelevat N % väestöstä N. 3-6 % diagnosoitu Vankiloissa 50-80% Päihteiden väärinkäyttäjillä jopa 70 % * Miten näkyy? Millaisia kokemuksia? Aija Lund
4
Oppimisvaikeuksien syytaustaa
Neurologiset syyt Geneettiset syyt, perimä Kehityshistoria Ympäristötekijät Hankitut oppimisvaikeudet Huom! ongelmien päällekkäisyys eli komorbiditeetti Aija Lund
5
Kirjoittamisen vaikeuksia:
Kaksoiskonsonantit ja pitkät vokaalit Kirjainten puuttuminen Sanan loppu jää pois Reversaali Rotaatio Vierasperäiset kirjaimet Äng-äänne Vaikeaselkoinen käsiala Aija Lund
6
Lukemisen vaikeuksia:
Sanojen ääntäminen on vaikeaa Tavu/sanan loppu voi jäädä pois Kirjaimet hyppivät Rivien seuraaminen hankalaa Hitaus Ääneen lukeminen vastenmielistä Nopea väsyminen Vaikeus ymmärtää lukemaansa Aija Lund
7
Muita mahdollisia pulmia:
Nopea nimeäminen Riimittely Nimien muistaminen (kuulomuisti) Suuntien sekoittuminen Aika- ja päivämäärät sekoittuvat Matematiikan vaikeudet Symbolien hahmottaminen Keskittymisvaikeudet Sekundääriset vaikeudet, mm. huonommuuden tunne, motivaatio-ongelmat Aija Lund
8
Oppimisvaikeudet syrjäytymisriskinä
Lähiympäristön vaikutus – malli? Ongelmien kasautuminen Koulukokemukset Epäonnistumiset Motivaation puute Alemmuuden tunteet Itsetunnon pulmat Aija Lund
9
Sosiaalinen syrjäytyminen
Koko yksilön elämän kaarta koskeva ilmiö Syrjäytyminen on suhteellista Näkyy eri tavoin eri vaiheissa Syrjäyttävien tekijöiden kumuloituminen Syvenevä, hierarkkinen ja kehityksellinen jatkumo Suojaavat- ja riskitekijät Aija Lund
10
Syrjäytymisen viisi vaihetta (Jahnukainen & Järvinen 2005, 671-672)
Sosiaalinen syrjäytyminen alkaa varhaislapsuudessa – yhteiskuntaan integroituminen (arvot, normit, toiminta) ongelmat kotona tai koulussa Epäonnistuminen koulussa, putoaminen Työmarkkinoilta syrjäytyminen Negat. alakulttuuriin liittyminen Alakulttuurissa eläminen (laitostuminen) Aija Lund
11
Testit käyttöön? Tarvitaanko testausta? Mitä hyötyä sillä saavutetaan?
Voiko testaus aiheuttaa vahinkoa? Toimiiko testitulos motivaattorina vai masentajana? ? Aija Lund
12
Mitä sitten? Mahdollisuus kaikille – ei vain ns. hyvin motivoituneille
Motivaation herättäminen & ylläpito? Käsitykset itsestä oppijana? Uskomukset? Kokonaisvaltaisuus – oppimisvaikeus tai päihteet eivät ole ainoa ongelma! * Mikä on ensisijaista? Vahvuuksien esiin nostaminen & taitojen vahvistaminen * Elämän laatu?! Aija Lund
13
…. Ja sitten… Taustalla olevat epäonnistumiset?
* Korjaavia kokemuksia? * Uusia epäonnistumisia? Asiakkaan omat tarpeet ja tavoitteet vs. ohjaajan toiveet? * Arjen vaatimukset – lomakkeet, osallisuus yms. Asiakkaan läheiset – työnjako? Aija Lund
14
Tukiverkosto Mahdollisuudet eri tilanteissa
Helposti saatavilla oleva tuki Jatkuva tuen mahdollisuus (non-stop?) Tulosten esiin tuominen – motivointi Taitojen ylläpitäminen Aija Lund
15
LUKKI-PROJEKTI 2002-2005 (RAY) Projektin tavoitteet:
lisätä lukitietoutta kokeilla uutta lukikuntoutusmallia nivoa lukikuntoutus osaksi toimijoiden tarjoamia palveluita Aija Lund
16
Lukikuntoutusta etäkuntoutuspisteissä:
Ryhmäkuntoutusta; ryhmässä 4-10 vankia Kansiossa ohjelmat 16 tapaamiseen (á 2 oppituntia) Ryhmän ohjaajana tutor Työkaluina projektin tuottamat materiaalit LUKKI-kansio – Avaimia luki-lukkoihin Oppimisen lukoista oppimisen avaimiin -kirja Aija Lund
17
LUKKI-kansio Kansiossa on viisi osiota: itsensä tunteminen
lukivaikeuden tunnistaminen vuorovaikutustaidot aivojumppa oppiminen Aija Lund
18
Verkko-LUKKI-projekti (RAY) 2006-2009
Tavoitteet Syrjäytymisen ehkäisy Yhteiskuntaan integroituminen Sosiaalinen vahvistaminen Luki-materiaalia verkossa, ”cd-romppuina” ja painettuna Aija Lund
19
Aija Lund
20
LUKKI-Kuusama-projekti (RAY) 2007-2009
Matematiikkaa, kuvalukutaitoa ja luki-tehtäviä saamelaiskulttuuriin liittyen Sähköinen ja painettu materiaali Verkkomateriaalia Tehtävät myös ”cd-romppuina” Painettu materiaali esim. itseopiskeluun Pilotit testaamassa tehtäviä ohjaajien tuella! Aija Lund
21
Aija Lund
22
Aija Lund
23
Aija Lund
24
Yhteistyön merkityksellisyys
Suunnittelu Toiminta Arviointi Levittäminen Kiitokset yhteistyökumppaneille Aija Lund
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.