Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: ""Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku"— Esityksen transkriptio:

1 "Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" 22.10.2008 Turku
Aija Lund, KM, EO Luki-Tuki –keskus Turun kristillinen opisto

2 Sisältöä Oppimisvaikeudet ja syrjäytyminen
Luki-taitojen tavoitteita (POPS 2004) Luki-pulmien tunnistaminen testaamalla Luki-pulmien tunnistaminen havainnoin Tukitoimenpiteitä ja harjoituksia Hankkeet tukemassa oppimista Aija Lund

3 Taustoitusta Oppimisvaikeuksia ”kaikilla”
Oppimisvaikeuksien esiintyvyys Oppimisvaikeuksien syytaustaa Oppimisvaikeudet syrjäytymisriskinä Sosiaalinen syrjäytyminen Aija Lund

4 Testit käyttöön? Tarvitaanko testausta? Mitä hyötyä sillä saavutetaan?
Voiko testaus aiheuttaa vahinkoa? Toimiiko testitulos motivaattorina vai masentajana? Arvioinnin haasteita Aija Lund

5 Toteuttamistapa? Resurssit? Mitä tietoa tarvitaan?
Miten se saavutetaan? Millaisia testistöjä? Miten saatua tietoa hyödynnetään? Mitä tukitoimia on tarjolla? testaus – kuntoutus Aija Lund

6 MITEN VAIKEUDET NÄKYVÄT? Kirjoittamisen vaikeuksia:
Kaksoiskonsonantit ja pitkät vokaalit Kirjainten puuttuminen Sanan loppu jää pois Reversaali Rotaatio Vierasperäiset kirjaimet Äng-äänne Vaikeaselkoinen käsiala Aija Lund

7 Lukemisen vaikeuksia:
Sanojen ääntäminen on vaikeaa Tavu/sanan loppu voi jäädä pois Kirjaimet hyppivät Rivien seuraaminen hankalaa Hitaus Ääneen lukeminen vastenmielistä Nopea väsyminen Vaikeus ymmärtää lukemaansa Aija Lund

8 Muita mahdollisia pulmia:
Nopea nimeäminen Riimittely Nimien muistaminen (kuulomuisti) Suuntien sekoittuminen Aika- ja päivämäärät sekoittuvat Matematiikan vaikeudet Symbolien hahmottaminen Keskittymisvaikeudet Sekundääriset vaikeudet, mm. huonommuuden tunne, motivaatio-ongelmat Aija Lund

9 TUKITOIMENPITEITÄ JA HARJOITUKSIA Aija Lund

10 Tukiverkosto Mahdollisuudet eri tilanteissa
Helposti saatavilla oleva tuki Jatkuva tuen mahdollisuus (non-stop?) Tulosten esiin tuominen – motivointi Taitojen ylläpitäminen Aija Lund

11 HANKKEET TUKEMASSA OPPIMISTA Aija Lund

12 LUKKI-PROJEKTI 2002-2005 (RAY) Projektin tavoitteet:
lisätä lukitietoutta kokeilla uutta lukikuntoutusmallia nivoa lukikuntoutus osaksi toimijoiden tarjoamia palveluita Aija Lund

13 Lukikuntoutusta etäkuntoutuspisteissä:
Ryhmäkuntoutusta; ryhmässä n. 10 osallistujaa Kansiossa ohjelmat 16 tapaamiseen (á 2 oppituntia) Ryhmän ohjaajana tutor Työkaluina projektin tuottamat materiaalit LUKKI-kansio – Avaimia luki-lukkoihin Oppimisen lukoista oppimisen avaimiin -kirja Aija Lund

14 LUKKI-kansio Kansiossa on viisi osiota: itsensä tunteminen
lukivaikeuden tunnistaminen vuorovaikutustaidot aivojumppa oppiminen Aija Lund

15 Verkko-LUKKI-projekti (RAY) 2006-2009
Tavoitteet Syrjäytymisen ehkäisy Yhteiskuntaan integroituminen Sosiaalinen vahvistaminen Luki-materiaalia verkossa, ”cd-romppuina” ja painettuna Aija Lund

16 LUKKI-Kuusama-projekti (RAY) 2007-2009
Matematiikkaa, kuvalukutaitoa ja luki-tehtäviä saamelaiskulttuuriin liittyen Sähköinen ja painettu materiaali Verkkomateriaalia Tehtävät myös ”cd-romppuina” Painettu materiaali esim. itseopiskeluun Pilotit testaamassa tehtäviä ohjaajien tuella! Aija Lund

17 Yhteistyön merkityksellisyys
Suunnittelu Toiminta Arviointi Levittäminen Aija Lund


Lataa ppt ""Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google