Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA"— Esityksen transkriptio:

1 LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Lähde: Tuija Aro, Kummi 1. Oppimistaidon kurssi Mari Lyyra

2 Mitä mieltä itse olen? Miksi? Kuka? Mitä? Lukemisen tasot
TOISTAVA TASO Kuka? Mitä? PÄÄTTELEVÄ TASO Miksi? ARVIOIVA TASO Mitä mieltä itse olen?

3 Tekstistä oppiminen vaikeutuu, jos opiskelijalla on mm.
Heikko mekaaninen lukutaito Laajoja kielellisiä vaikeuksia Tarkkaavuuden ja toiminnanohjaamisen vaikeuksia, Vaikeuksia motivoitua tai Passiivinen lukutyyli

4 Ja hän seuraa tietojensa karttumista
Taitava lukija on Tavoitteellinen Aktiivinen Ja hän seuraa tietojensa karttumista

5 ENNEN lukemista hänellä on
Lukemisen tavoite Tieto tekstin hyödyllisyydestä Tieto tavoitteen kannalta olennaisista osista ja lukusuunnitelma Katsotko sinä kirjan sisällysluetteloa tai selaatko kirjaa ennen kuin aloitat lukemisen?

6 Otsikon merkitys Otsikosta saa olennaista tietoa tekstin luonteesta ja asiayhteydestä Tieto synnyttää aikaisempiin kokemuksiin perustuvia mielikuvia Tieto auttaa lukijaa vastaanottamaan uutta tietoa

7 Liikkuminen tapahtuu pystysuorassa
Liikkuminen tapahtuu pystysuorassa. Usein on odotettava jonkin aikaa ennen kuin päästään itse asiaan. Painamalla yhdestä tarjolla olevasta painikkeesta päästään haluttuun tasoon ja sieltä pois. Yleensä liike toteutetaan köysien varassa, mutta joissakin tapauksissa voidaan käyttää myös teräsputkea eräänlaisena työntimenä. Lisäksi tarvitaan vastapaino, jonka liike on vastakkaisen suuntaista. Monia tämä hieman pelottaa, mutta se on silti täysin turvallista.

8 LUKIESSAAN taitava lukija
Huomioi eri tekstien osia eri tavoin tavoitteidensa mukaisesti, Liikkuu tekstissä edestakaisin, Ennakoi tulevaa tekstiä ja päivittää oletuksiaan, Suhteuttaa aiempaa tietoaan tekstin tuomiin uusiin tietoihin sekä tekstin eri osien tietoa toisiinsa: samalla hän tekee päätelmiä, Käyttää lukiessaan strategioita, esimerkiksi selvittää vieraan termin merkityksen tai painaa mieleensä tärkeitä asioita, alleviivaa, tekee muistiinpanoja, Eläytyy lukemaansa ja Tekee tulkintoja ja johtopäätöksiä

9 Jussi pyysi minua tilaamaan hänelle ajan parturiin, mielellään samalle päivälle siten, että hän ehtisi vielä näkemään illan jalkapallo-ottelun. Etsin puhelinluettelosta numeron ja soitin. Ystävällinen naisääni puhelimessa ilmoitti, että parturin numero on muuttunut. Suljin puhelimen. Soitin toiseen parturiin. Siellä puhelin oli varattu. Odotettuani hetken soitin ensimmäiseen numeroon uudelleen ja sanoin, että haluaisin tilata ajan parturille. Sain ajan samalle päivälle. Puhelun päätyttyä keräsin tavarani ja ajattelin poiketa läheiseen kahvilaan pohtimaan tulevaa hiustenleikkaustani ennen parturiin menoa.

10 LUKEMISEN PÄÄTYTTYÄ taitava lukija
Palaa lukemaansa tekstiin tai sen osiin Muotoilee omin sanoin pääasian ja tekee muistiinpanoja tai yhteenvedon ja pohtii lukemaansa vielä lukemisen päätyttyä

11 Miksi luet tiettyä tekstiä? Koska ope käski, koe tulossa?
Mieti… Miten luet päivän lehteä, romaania, ruokaohjetta? Miksi luet tiettyä tekstiä? Koska ope käski, koe tulossa?

12 Tuloksellisuuden arviointi:
Opinko sen, mitä halusin? Muistanko olennaiset asiat? Pitääkö lukea uudelleen? Toteutuksen kontrolli: Sisältääkö teksti sen, mitä odotin? Ymmärränkö ja muistanko lukemani? Pitääkö kerrata tai tehdä muistiinpanoja? Ennakoiva suunnittelu: Miksi luen? Mitä kannattaa lukea? Mitä luen ensin? Kauanko luen? Mitä odotan tekstin sisältävän?

13 Oppimisen tehokkuuteen vaikuttavat:
Motivaatio opiskelijan toiminta (strategiat) Opiskelijan ominaisuudet (etukäteistiedot opiskeltavasta aineksesta) Opittavan aineksen luonne (tekstin vaikeusaste) ja Oppimisen tarkoitus (esimerkiksi kokeisiin lukeminen)


Lataa ppt "LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google