Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi 27. -28.3.2012 Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi 27. -28.3.2012 Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta."— Esityksen transkriptio:

1 Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi 27. -28.3.2012 Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta Mielonen Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, Kotka

2 Opiskelijan henkilötiedot Kirjallinen osio selvitetään henkilötiedot, koulutus- ja työtausta kiinnostus alaa kohtaan Suullinen osio lyhyesti itsestä mielipide omasta maasta ja Suomesta kiinnostus alaa kohtaan Apuna mikä tahansa yhteinen kieli

3 Miksi lähtötasotesti? Ennen koulutuksia: puheen pintasujuvuus voi antaa väärän kuvan muusta kuin puhumisesta lukemisen ja kirjoittamisen taidosta saadaan jonkinlainen käsitys koulutustausta selviää jossain määrin Koulutuksen alussa: sopivan lähtötason löytäminen opetukselle mahdollinen lisäohjauksen tarve selviää heti koulutuksen alussa

4 Testattavat asiat Suomen kieli: itsestä kertominen sanasto kirjoittaminen luetun ymmärtäminen Muut taidot: matematiikka (mekaaniset ja sanalliset tehtävät) looginen ajattelu oman ammattialan tuntemus

5 Mitä ei testata / vaikea testata? kädentaitoja atk-taidot työelämätietous ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ opiskelumotivaatiota opiskelutaitoja kulttuuritietoutta yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja

6 Testaussysteemi opettajalla on testipankki, jotta joka kerta testi voi olla vähän erilainen ja testin vaikeustasoa voi vaihdella ensimmäinen tehtävä/kysymys on niin helppo, että ainakin pääsee aina alkuun kielitaidon ohella testataan matematiikkaa ja logiikkaa, jotta saadaan jonkinlainen käsitys opiskelijan koulutustaustasta ja kyvystä hahmottaa

7 Testaussysteemi, joka olisi hyvä saada mukaan ensin opetetaan jokin asia (> kiinnostus) sitten tehdään siitä harjoituksia - yksin (> keskittymiskyky) - ryhmässä (> yhteistyökyky) sitten pidetään - testi (> oppimiskyky) - annetaan kotitehtävä ( > motivaatio ja täsmällisyys)

8 Testauksen ongelmia: opiskelijoiden tietotason valtaisa kirjo testaukseen liittyvät kulttuurierot tottumattomuus olla suomalaisessa koulussa/testissä miten saat selville opiskelumotivaation? miten tunnistaa ne tekijät terveydentilassa, jotka vaikuttavat oppimiseen? miten löytää/erottaa erilaiset oppijat

9 Kuka hyötyy testauksesta? työvoimahallinto sekä koko yhteiskunta oppilaitos ja sen opettajat koulutuksessa oleva ryhmä opiskelija


Lataa ppt "Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi 27. -28.3.2012 Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google